Research Article
BibTex RIS Cite

Green Campus Certification and Sustainability Relations: Case of Izmir Bakircay University

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 25 - 40, 31.12.2024
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1338404

Abstract

The climate change struggle created by the United Nations and the implementation of the European Green Deal must be in harmony with both human nature and the ecological environment. While meeting the constantly developing technology, population growth and the diversified consumption habits in parallel with these, the rights of all living things that are part of the ecological balance should be observed, and resources should be used fairly by all living things. In this study, the green certification processes of universities operating on a free and scientific basis were examined, and their relationship with sustainable development goals was revealed. In addition, the Green Certification studies of universities in Turkey were examined in a general framework. As a result, it has been observed that universities in Turkey have prioritized sustainability studies in recent years, and there has been an increase in their participation in organizations that are given green certificates in awareness and promotion.

Project Number

Yok

References

  • Adam, M. T. P., Gimpel, H., Maedche, A., & Riedl, R. (2014). Stress-sensitive adaptive enterprise systems: Theoretical foundations and design blueprint. Business & Information Systems Engineering, 59(4), 277–291. https://doi.org/10.1007/s12599-014-0330-3
  • Arat, Y., & Kaçar, A. (2020). Sürdürülebilir binalara yeşil ergonomi çerçevesinden bir bakış: Konya Gıda ve Tarım Üniversitesi Kampüsü. Ergonomi, 3(1), 18–32. https://doi.org/10.33439/ergonomi.652447
  • Ayten, A. M. (2016). Yükseköğretim kurumlarında stratejik sürdürülebilir alan yönetimi. Yükseköğretim Dergisi, 6(3), 142–154. https://doi.org/10.2399/yod.16.010
  • Bal, P., Ayas, M. Ö., Bozaykut Bük, T., & Yavuz Tiftikçigil, B. (2022). Sürdürülebilir kalkınma bağlamında uluslararası üniversite sıralama indeksleri ve Türkiye’deki üniversiteler. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 23(1), 331–349. https://doi.org/10.31671/doujournal.1035962
  • Bozoğlu, O., & Ciğerim, E. (2022). Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilir üniversiteler. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 18, 146–158.
  • BU (2021). Bilkent Üniversitesi’nden sürdürülebilirlik ve iklim değişimi atılımı. Bilkent Üniversitesi. https://w3.bilkent.edu.tr/www/bilkent-2021-2022yi-surdurulebilirlik-yili-ilan-etti
  • BREEAM. (n.d.). BREEAM disclosures and reporting, Building Research Establishment Environmental Assessment Method. https://bregroup.com/products/breeam/breeam-solutions/breeam-disclosures-and-reporting/
  • BREEAMS Üniversite sayıları. (2013). BRE Official Web Site. https://bregroup.com/products/breeam/breeam-technical-standards/breeam-commun
  • Cılız, N., & Akdeniz, S. (2020). Çevresel sürdürülebilirlik raporu. Boğaziçi Üniversitesi. https://bogazici.edu.tr/Assets/Documents/Dosyalar/2020_Cevresel_Surdurulebilirlik_Raporu.pdf
  • ÇEDBİK. (n.d.). Yeşil Binalar. Çevre Dostu Yeşil Binalar Derneği. https://www.cedbik.org/yesilbina
  • DGNB. (n.d.). Sustainable building with the DGNB. Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen. https://www.dgnb.de/en
  • EDGE. (n.d.). Sürdürülebilir, yeşil, çevre dostu binalar. Excellence in Design for Greater Efficiencies. https://yesilbinadanismanlik.com
  • Eren, Ö., & Mizrahitokatlı, C. M. (2020). İnsani gelişim endeksinin Abraham Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramı çerçevesinde tekrar değerlendirilmesi. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 3(1), 48–62. https://doi.org/10.33723/rs.646883
  • Gedik, Y. (2020). Sosyal, ekonomik ve çevresel boyutlarla sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma. Uluslararası Ekonomi Siyaset İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(3), 196–215.
  • GreenMetrics. (2022). Archive Rankings. https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/archive
  • Güngör Tanç, Ş., Tanç, A., Çardak, D., & Yağlı, İ. (2022). Türkiye’deki üniversitelerin sürdürülebilirlik çalışmalarının incelenmesi. Muhasebe ve Denetime Bakış, 22(66), 83–100. https://doi.org/10.55322/mdbakis.1063261
  • IBU. (2024). Yeşil Kampüs Sertifikası. İzmir Bakırçay Üniversitesi. https://ekolojik.bakircay.edu.tr/Sayfalar/3206/Greenmetric
  • İTÜ. (2024). Binalar ve yerleşmeler için yeşil sertifika (YeS-TR) eğitim programı. İstanbul Teknik Üniversitesi. https://itusem.itu.edu.tr/egitimler-ve-programlar/cevre-ve-sehircilik-uyg-ar-merkezi/binalar-ve-yerlesmeler-icin-yesil-sertifika-(yes-tr)-egitim-programi
  • İTÜ. Yeşil kampüs. İstanbul Teknik Üniversitesi. http://yesilkampus.mozaik-test.itu.edu.tr/yesil-kampus
  • Kabakçı, O. K. (2022, Mayıs). Belediyeler ve üniversiteler için yenilenebilir enerji ve enerji verimliliği, teknik destek projesi. T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. https://ab.gov.tr/siteimages/birimler/mib/soi/0001ua/yevdes_projesi_compressed.pdf
  • Kayapınar Kaya, S., Dal, M., & Aşkın, A. (2019). Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversite kampüslerinin sürdürülebilir-ekolojik parametreleri açısından karşılaştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 21(1), 106–125. https://doi.org/10.25092/baunfbed.532420
  • Koyuncuoğlu, Ö. (2022). Türkiye’de sürdürebilir üniversite üzerine yazılmış lisansüstü tezlere yönelik bir inceleme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 5(1), 84–100. https://doi.org/10.32329/uad.973695
  • Köse, B. (2023). Sürdürülebilirlik perspektifinden yeşil mutabakat, yeşil teknolojiler, yeşil enerji ve yeşil sertifikalar. In F. Ş. B. Aydınlı & H. Sert (Eds.), Tüm yönleri ile sürdürülebilirlik: öncülleri, ardılları ve evrilmesi (p. 200). Pegem Akademi.
  • Küçük, G., & Yüce Dural, B. (2022). Avrupa yeşil mutabakatı ve yeşil ekonomiye geçiş: Enerji senaryoları üzerinden bir değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 137–156. https://doi.org/10.18037/ausbd.1095137
  • Labanauskis, R. (2017). Key features of sustainable universities: A literature review. Journal of Business Management, 13, 56–69.
  • LEED. (n.d.). About LEED. USGBC. https://www.usgbc.org/about/mission-vision
  • Menon, S., Suresh, M., & Raghu Raman, R. (2022). Enablers facilitating industry-academia, transnational education and university-community partnering agility in higher education. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 12(3), 604–626. https://doi.org/10.1108/heswbl-04-2021-0067
  • Mutdoğan, A. S., & Öktem, M. K. (2020). Yeşil Kampüs. Hacettepe Üniversitesi.
  • Orman, E. (2022). İzmir Bakırçay Üniversitesi’nin yenilenebilir enerji üretiminin ve enerji tüketiminin tahmin edilmesi [Yüksek Lisans Tezi, İzmir Bakırçay Üniversitesi].
  • Sev, A., & Canbay, N. (2009). Dünya genelinde uygulanan yeşil bina değerlendirme ve sertifika sistemleri. Yapı Dergisi Yapıda Ekoloji Eki, 329, 42–47.
  • STARS. (2024). STARS History. STARS. https://stars.aashe.org/about-stars/history/
  • SU. Kampüste doğal hayat. Sabancı Üniversitesi. https://www.sabanciuniv.edu/tr/kampus/kampus-ve-sehir/kampuste-dogal-hayat
  • SU. (2013). Sabancı Üniversitesinde elektrikli şarj istasyonu. Sabancı Üniversitesi. http://www.normenerji.com.tr/menu_detay.asp?id=10181
  • THE. (n.d.). World University Rankings. Times Higher Education. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings
  • UIGreenMetric. (2022). Green Metric Archive Rankings. World University Ranking. https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/archive
  • Uruk, Z. F., & Külünkoğlu İslamoğlu, A. K. (2019). Breeam, Leed ve DGNB yeşil bina sertifikasyon sistemlerinin standart bir konutta karşılaştırılması. European Journal of Science and Technology, 15, 143–154. https://doi.org/10.31590/ejosat.512291
  • YES. (2020). Yerli yeşil sertifika sistemi YeS-TR ile "yeşil bina" sayısı artacak. Çevre, Şehircilik ve İklim Bakanlığı. https://csb.gov.tr/yerli-yesil-sertifika-sistemi-yes-tr-ile-yesil-bina-sayisi-artacak-bakanlik-faaliyetleri-29700
  • YesTR. (2022). Binalar ile yerleşmeler için yeşil sertifika yönetmeliği. Çevre, Şehircilik ve İklim Bakanlığı. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/Yonetmelik/7.5.39565.pdf
  • Yeşilata, B. (2021). Belediyeler ve üniversiteler için yenilenebilir enerji ve enerji verimliliği, teknik destek projesi. Ankara.

Yeşil Kampüs Sertifikasyonları ve Sürdürülebilirlik İlişkisi: İzmir Bakırçay Üniversitesi Örneği

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 25 - 40, 31.12.2024
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1338404

Abstract

Sürekli gelişen teknoloji, nüfus artışı ve bunlara paralel olarak çeşitlenen tüketim alışkanlıkları karşılanırken ekolojik dengenin bir parçası olan tüm canlıların hakları gözetilmeli, kaynaklar tüm canlılar tarafından adil kullanılmalıdır. Birleşmiş Milletler'in oluşturduğu iklim değişikliği mücadelesi ve Avrupa Yeşil Mutabakatı'nın uygulanmasının hem insan doğası hem de ekolojik çevre ile uyumlu olması önemlidir. Bu çalışmada özgür ve bilimsel bir temelde faaliyet gösteren üniversitelerin yeşil sertifikasyon süreçleri incelenmiş ve sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle ilişkisi ortaya konulmuştur. Ayrıca Türkiye'deki üniversitelerin Yeşil Sertifikalandırma çalışmaları genel bir çerçevede incelenmiştir. Sonuç olarak, Türkiye'deki üniversitelerin son yıllarda sürdürülebilirlik çalışmalarına öncelik verdiği, farkındalık ve tanıtım açısından yeşil sertifika verilen kuruluşlara katılımlarında artış olduğu gözlemlenmiştir.

Supporting Institution

Yok

Project Number

Yok

Thanks

Yok

References

  • Adam, M. T. P., Gimpel, H., Maedche, A., & Riedl, R. (2014). Stress-sensitive adaptive enterprise systems: Theoretical foundations and design blueprint. Business & Information Systems Engineering, 59(4), 277–291. https://doi.org/10.1007/s12599-014-0330-3
  • Arat, Y., & Kaçar, A. (2020). Sürdürülebilir binalara yeşil ergonomi çerçevesinden bir bakış: Konya Gıda ve Tarım Üniversitesi Kampüsü. Ergonomi, 3(1), 18–32. https://doi.org/10.33439/ergonomi.652447
  • Ayten, A. M. (2016). Yükseköğretim kurumlarında stratejik sürdürülebilir alan yönetimi. Yükseköğretim Dergisi, 6(3), 142–154. https://doi.org/10.2399/yod.16.010
  • Bal, P., Ayas, M. Ö., Bozaykut Bük, T., & Yavuz Tiftikçigil, B. (2022). Sürdürülebilir kalkınma bağlamında uluslararası üniversite sıralama indeksleri ve Türkiye’deki üniversiteler. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 23(1), 331–349. https://doi.org/10.31671/doujournal.1035962
  • Bozoğlu, O., & Ciğerim, E. (2022). Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilir üniversiteler. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 18, 146–158.
  • BU (2021). Bilkent Üniversitesi’nden sürdürülebilirlik ve iklim değişimi atılımı. Bilkent Üniversitesi. https://w3.bilkent.edu.tr/www/bilkent-2021-2022yi-surdurulebilirlik-yili-ilan-etti
  • BREEAM. (n.d.). BREEAM disclosures and reporting, Building Research Establishment Environmental Assessment Method. https://bregroup.com/products/breeam/breeam-solutions/breeam-disclosures-and-reporting/
  • BREEAMS Üniversite sayıları. (2013). BRE Official Web Site. https://bregroup.com/products/breeam/breeam-technical-standards/breeam-commun
  • Cılız, N., & Akdeniz, S. (2020). Çevresel sürdürülebilirlik raporu. Boğaziçi Üniversitesi. https://bogazici.edu.tr/Assets/Documents/Dosyalar/2020_Cevresel_Surdurulebilirlik_Raporu.pdf
  • ÇEDBİK. (n.d.). Yeşil Binalar. Çevre Dostu Yeşil Binalar Derneği. https://www.cedbik.org/yesilbina
  • DGNB. (n.d.). Sustainable building with the DGNB. Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen. https://www.dgnb.de/en
  • EDGE. (n.d.). Sürdürülebilir, yeşil, çevre dostu binalar. Excellence in Design for Greater Efficiencies. https://yesilbinadanismanlik.com
  • Eren, Ö., & Mizrahitokatlı, C. M. (2020). İnsani gelişim endeksinin Abraham Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramı çerçevesinde tekrar değerlendirilmesi. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 3(1), 48–62. https://doi.org/10.33723/rs.646883
  • Gedik, Y. (2020). Sosyal, ekonomik ve çevresel boyutlarla sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma. Uluslararası Ekonomi Siyaset İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(3), 196–215.
  • GreenMetrics. (2022). Archive Rankings. https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/archive
  • Güngör Tanç, Ş., Tanç, A., Çardak, D., & Yağlı, İ. (2022). Türkiye’deki üniversitelerin sürdürülebilirlik çalışmalarının incelenmesi. Muhasebe ve Denetime Bakış, 22(66), 83–100. https://doi.org/10.55322/mdbakis.1063261
  • IBU. (2024). Yeşil Kampüs Sertifikası. İzmir Bakırçay Üniversitesi. https://ekolojik.bakircay.edu.tr/Sayfalar/3206/Greenmetric
  • İTÜ. (2024). Binalar ve yerleşmeler için yeşil sertifika (YeS-TR) eğitim programı. İstanbul Teknik Üniversitesi. https://itusem.itu.edu.tr/egitimler-ve-programlar/cevre-ve-sehircilik-uyg-ar-merkezi/binalar-ve-yerlesmeler-icin-yesil-sertifika-(yes-tr)-egitim-programi
  • İTÜ. Yeşil kampüs. İstanbul Teknik Üniversitesi. http://yesilkampus.mozaik-test.itu.edu.tr/yesil-kampus
  • Kabakçı, O. K. (2022, Mayıs). Belediyeler ve üniversiteler için yenilenebilir enerji ve enerji verimliliği, teknik destek projesi. T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. https://ab.gov.tr/siteimages/birimler/mib/soi/0001ua/yevdes_projesi_compressed.pdf
  • Kayapınar Kaya, S., Dal, M., & Aşkın, A. (2019). Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversite kampüslerinin sürdürülebilir-ekolojik parametreleri açısından karşılaştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 21(1), 106–125. https://doi.org/10.25092/baunfbed.532420
  • Koyuncuoğlu, Ö. (2022). Türkiye’de sürdürebilir üniversite üzerine yazılmış lisansüstü tezlere yönelik bir inceleme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 5(1), 84–100. https://doi.org/10.32329/uad.973695
  • Köse, B. (2023). Sürdürülebilirlik perspektifinden yeşil mutabakat, yeşil teknolojiler, yeşil enerji ve yeşil sertifikalar. In F. Ş. B. Aydınlı & H. Sert (Eds.), Tüm yönleri ile sürdürülebilirlik: öncülleri, ardılları ve evrilmesi (p. 200). Pegem Akademi.
  • Küçük, G., & Yüce Dural, B. (2022). Avrupa yeşil mutabakatı ve yeşil ekonomiye geçiş: Enerji senaryoları üzerinden bir değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 137–156. https://doi.org/10.18037/ausbd.1095137
  • Labanauskis, R. (2017). Key features of sustainable universities: A literature review. Journal of Business Management, 13, 56–69.
  • LEED. (n.d.). About LEED. USGBC. https://www.usgbc.org/about/mission-vision
  • Menon, S., Suresh, M., & Raghu Raman, R. (2022). Enablers facilitating industry-academia, transnational education and university-community partnering agility in higher education. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 12(3), 604–626. https://doi.org/10.1108/heswbl-04-2021-0067
  • Mutdoğan, A. S., & Öktem, M. K. (2020). Yeşil Kampüs. Hacettepe Üniversitesi.
  • Orman, E. (2022). İzmir Bakırçay Üniversitesi’nin yenilenebilir enerji üretiminin ve enerji tüketiminin tahmin edilmesi [Yüksek Lisans Tezi, İzmir Bakırçay Üniversitesi].
  • Sev, A., & Canbay, N. (2009). Dünya genelinde uygulanan yeşil bina değerlendirme ve sertifika sistemleri. Yapı Dergisi Yapıda Ekoloji Eki, 329, 42–47.
  • STARS. (2024). STARS History. STARS. https://stars.aashe.org/about-stars/history/
  • SU. Kampüste doğal hayat. Sabancı Üniversitesi. https://www.sabanciuniv.edu/tr/kampus/kampus-ve-sehir/kampuste-dogal-hayat
  • SU. (2013). Sabancı Üniversitesinde elektrikli şarj istasyonu. Sabancı Üniversitesi. http://www.normenerji.com.tr/menu_detay.asp?id=10181
  • THE. (n.d.). World University Rankings. Times Higher Education. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings
  • UIGreenMetric. (2022). Green Metric Archive Rankings. World University Ranking. https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/archive
  • Uruk, Z. F., & Külünkoğlu İslamoğlu, A. K. (2019). Breeam, Leed ve DGNB yeşil bina sertifikasyon sistemlerinin standart bir konutta karşılaştırılması. European Journal of Science and Technology, 15, 143–154. https://doi.org/10.31590/ejosat.512291
  • YES. (2020). Yerli yeşil sertifika sistemi YeS-TR ile "yeşil bina" sayısı artacak. Çevre, Şehircilik ve İklim Bakanlığı. https://csb.gov.tr/yerli-yesil-sertifika-sistemi-yes-tr-ile-yesil-bina-sayisi-artacak-bakanlik-faaliyetleri-29700
  • YesTR. (2022). Binalar ile yerleşmeler için yeşil sertifika yönetmeliği. Çevre, Şehircilik ve İklim Bakanlığı. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/Yonetmelik/7.5.39565.pdf
  • Yeşilata, B. (2021). Belediyeler ve üniversiteler için yenilenebilir enerji ve enerji verimliliği, teknik destek projesi. Ankara.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Internationalization in Higher Education, Higher Education Studies (Other)
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Bayram Köse 0000-0003-0256-5921

Serkan Ansay 0000-0002-3368-3886

Tarkan Akderya 0000-0001-6459-386X

Gülbahar Tabakoğlu 0000-0003-0181-8165

Kadir Hızıroğlu 0000-0003-4582-3732

Mustafa Berktaş 0000-0002-4413-0435

Project Number Yok
Publication Date December 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Köse, B., Ansay, S., Akderya, T., Tabakoğlu, G., et al. (2024). Yeşil Kampüs Sertifikasyonları ve Sürdürülebilirlik İlişkisi: İzmir Bakırçay Üniversitesi Örneği. Yükseköğretim Dergisi, 14(3), 25-40. https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1338404

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.