Öz:
Bu
çalışmanın amacı Türkçe öğretmen adaylarının eğitim ortamlarında ihtiyaç
duydukları niteliklerde metinler bulamadıklarında kendilerinin amaca uygun
metinler oluşturabilme becerilerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma yöntemine
göre düzenlenen bu araştırmanın çalışma grubunu üç farklı üniversitenin eğitim
fakültesi Türkçe öğretmenliği bölümü dördüncü sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Çalışma grubunda 130 Türkçe öğretmen adayı yer almaktadır.
Yazma formlarının değerlendirilmesinde araştırmacı tarafından geliştirilen
metin değerlendirme formları kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının yazdıkları metinler
incelendiğinde genel olarak başlık, anlaşılırlık ve akıcılık, tutarlılık ve
sınıf düzeyine uygunluk açısından başarılı oldukları görünse de başarısız
olunan metin sayısı bu konuda ciddi problemler olduğunu göstermektedir.
Metinler amaç ve ana fikri verme şekline göre değerlendirildiğinde ise amaç ve
ana fikrin daha çok sezdirilerek verilmeye çalışıldığı görülmektedir. Öğretmen
adayları amaca uygun metin yazma konusunda sorunlar yaşamaktadır. Bu sorunların
çözümünde Türkçe öğretmeni yetiştirme programlarında görev yapan öğretim
üyelerine, araştırmacılara, özellikle de öğretmen adaylarına önemli görevler
düşmektedir. Yazma eğitiminde uygulamaya yönelik çalışmalar yapılması ve
öğretim materyali olarak metinlerin taşıması gereken özellikler ve gerektiğinde
bu özelliklere uygun metin yazma hususunda öğretmen adaylarının yeterince
eğitim alması gerekmektedir.
Abstract: The aim of the this research
is determining Candidates of Turkish Teachers’ qualities on writing that is
appropriate texts when they need them in educational areas if they couldn't
find texts they need. Three different universities of education departmant’s Turkish
Teaching 4th grade students create this research according to qualitative research
method. In this research group, there are 130 candidates of Turkish Teachers.
Evaluating of text forms developed by researchers are used in evaluating writing
forms. Even if The Candidate of Turkish Teachers are generally successful in
intelligibility, accuracy, appropriately of class level when their texts are searched.
The number of failure texts show that there are valid problems. When text purpose
and objective assessment based on the route of the main idea and the main idea
is seen that tried to be more intuit. Teacher
candidates is having trouble about the subject of writing text which is
appropriate to aim. In this solution of the problem, the faculty members working
in the Turkish Teacher Training programs, researchers, especially the candidate
teachers have important roles. Conducting
studies for application in writing teaching and learning material must have the
features of the text and it is thought that if it is necessary, candidate teachers
should obtain enough training about writing a text.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |