Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin ve Öğrencilerin 9. Sınıf Tarih Müfredatı ve Ders Kitabı Hakkındaki Görüşleri

Year 2017, Volume: 14 Issue: 1, 966 - 1002, 15.09.2017

Abstract

Bu araştırmanın amacı, tarih öğretmenlerinin ve 9.
sınıf öğrencilerinin 9. sınıf tarih müfredatı ve 9. sınıf tarih ders kitabı hakkındaki
görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 eğitim
öğretim yılında Van Merkez Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı orta öğretim
kurumlarında öğrenim gören ve bu kurumlarda görev yapan tarih öğretmenleri
oluşturmaktadır. Bu amaçla oluşturulan anket ve bu anketin sonuçlarının
değerlendirilmesi, çalışmanın ana eksenini oluşturmaktadır.  Hazırlanan anket formu, hedef örneklem
grubunun büyük bölümüne ulaşılarak uygulanmıştır. Anket sonuçları SPSS 15.0
bilgisayar programı ile ölçülerek değerlendirilmiştir. Katılımcı görüşlerinden
elde edilen yüzdelik dağılımlar ile medyan değerleri tablolarla betimlendikten
sonra değerlendirilmiştir. Katılımcı görüşlerinden elde edilen yüzdelik
dağılımlar ile medyan değerlerine göre, müfredat ve ders kitabı hakkında olumlu
görüş belirten anket maddelerinin geneline katılım düzeyinin düşük olduğu; buna
karşılık müfredat ve ders kitabının yeniden düzenlemesi ile ilgili öneri içeren
maddelerin geneline ise katılım düzeyinin yüksek olduğu tespit edilmiştir.  Bundan hareketle gerek müfredat, gerekse ders
kitabının beklentilere tam olarak cevap verecek düzeyde olmadığı kanaatine
varılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre müfredat ve ders kitabı hakkında
yapılması gereken değişiklikler bu çalışmada “Öneriler” kısmında sunulmuştur.

References

  • Akbaba, B. (2017). Kanıt temelli tarih öğretimi, içinde Türkiye’de Tarih Eğitimi Araştırmaları El Kitabı, Ed: İsmail H. Demircioğlu, Ebru Demircioğlu, Ankara: Pegem A Yayıncılık s.85-124.
  • Akınoğlu, O. ve Diriöz, U. (2007). Tarih Eğitiminde Eleştirel ve Yaratıcı Düşüncenin Geliştirilmesi . Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aktekin, S. (2009). Türkiye’de Tarih Eğitimi. Aktekin. S., Harnett, P., Öztürk, M., Smart, D.(Ed.), Çok Kültürü Bir Avrupa İçin Tarih ve Sosyal Bilgiler Eğitimi (s. 27-45), Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık.
  • Aktekin, S. (2010). “Ortaöğretim Tarih Eğitiminde Yerel Tarihin Yeri ve Önemi”. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 6 (1):86-105.
  • Aktekin, S. ve Ceylan, D. (2012). “9. Sınıf Yeni Tarih Dersi Öğretim Programı İle İlgili Öğretmen Görüşleri”. Millî Eğitim Dergisi, 194:253-278.
  • Alpan, G. (2008). “Ders Kitaplarındaki Metin Tasarımı”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1):107-134.
  • Altun, A. Ve Ata B. (2013). Unesco’nun Tarih Eğitimi Yayınlarına Yönelik Bir Değerlendirme (1947-2012), Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 14 Sosyal Bilgiler Öğretimi Özel Sayısı: 107-139.
  • Aslan, E. (2006).” Neden Tarih Öğreniyoruz”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 6:162-174.
  • Aslan, E. (2012). “Atatürk Döneminde Tarih Eğitimi-I: Türk Tarih Tezi Öncesi Dönem (1923-1931)”. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(164):333-346.
  • Ata, B. (2006). Üniversite Öncesi Tarih Öğretiminde Siyasi Tarihin Yeri. Erdem, G. (Ed.) Türkiye’de Siyasi Tarihin Gelişimi ve Sorunları (s.31-49), Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Demirel, M. ve Turan, İ. (2009). Tarih Öğretim Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Demircioğlu, İ.H. (2006). “Lise Öğrencilerinin Tarih Dersinin Amaçları Hakkındaki Görüşleri”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2)153-164.
  • Demircioğlu, İ.H. (2008). “Türkiye’de Tarih Eğitiminin Tarihi”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 6(12):430-450. Demircioğlu, İ. H. (2012). “Osmanlı Devleti’nde Tarih Yazımının Tarih Öğretimi Üzerine Etkileri”. Milli Eğitim Dergisi, 193:115-126.
  • Dinç, E. (2004). Tarih Öğretmen Adayı, Öğretmen ve Eğitimcilerinin, Mevcut Lise Tarih Müfredat Programı ve Tarih Öğretiminin Amaçları Hakkındaki Görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/74.pdf, Erişim Tarihi: 17.07.2012
  • Ergün, M. (2013). Bilim Felsefesi. http://www.egitim.aku.edu.tr/bilimfelsefesi.pdf, Erişim Tarihi: 08.06.2013
  • Gülersoy, A. (2013). “İdeal Ders Kitabı Arayışında Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının Bazı Özellikler Açısından İncelenmesi”. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1):8-26.
  • Harman, G. ve Çelikler, D. (2012) . “Eğitimde Hazır Bulunuşluğun Üzerine Bir Derleme Çalışması”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3):147-156.
  • Işık, H. (2011). Tarih Öğretimi ve Yerel Tarih. Safran. M. (Ed.) Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmenleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri (s.209-229), İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Karabağ, G. (2012). Tarih Eğitimi ve Ders Kitabı Kullanımı. Demircioğlu, İ.H. ve Turan, İ. (Ed.), Tarih Öğretiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (s.38-74), Ankara: Pegem Akademi.
  • Kaymakçı, S. (2006). Tarih Öğretmenlerinin Çalışma Yaprakları Hakkındaki Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi: Trabzon.
  • Koçak, K. (2012). Talim Ve Terbiye’nin Türk Eğitim ve Kültür Politikalarındaki Tarihî Yeri. http://www.belgeler.com/blg/2q7c/talim-ve-terbiye-nin-turk-egitim-ve-kultur-politikalarindaki-tarihi-yeri Erişim Tarihi: 27.07.2012.
  • Köken, N. (2002). Cumhuriyet Dönemi Tarih Anlayışları ve Tarih Eğitimi: 1923 -1960. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi: Isparta.
  • Köksal, H. (2010). Türkiye’de Tarih Öğretimi Tartışmaları ve Tarih Öğretiminde Kültür Okuryazarlığı. Aktekin. S., Harnett, P., Öztürk, M., Smart, D. (Ed.), Çok Kültürlü Bir Avrupa İçin Tarih ve Sosyal Bilgiler Eğitimi (s.113-123), Ankara:Harf Yayıncılık. Kiriş, A. (2013). Tarih Derslerinde Ölçme Ve Değerlendirme: 9. Sınıf Tarih Dersi Sınav Sorularının Bilişsel Açıdan İncelenmesi. http://www.gefad.gazi.edu.tr/window/dosyapdf/2009/5/85.pdf Erişim Tarihi: 06.04.2013.
  • Latif, D. (2010). Çatışma Sonrası Toplumlarda Tarih Kitaplarının Yeniden Yazılması: Kuzey Kıbrıs’ta Barış Eğitimi Deneyimi. Çayır, K. (Ed.) Eğitim, Çatışma Ve Toplumsal Barış: Türkiye’den ve Dünyadan Örnekler (s.96-102), İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • MEB. (2007). 9. Sınıf Tarih Dersi Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?islem=1&kno=98 Erişim Tarihi: 03.08.2012.
  • MEB. (2012). Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları Ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/dersarac/dersarac.html Erişim Tarihi :15.05.2013.
  • Merey, Z. (2011). Dünya’da ve Türkiye’de Tarih Eğitiminin Tarihsel Gelişimi. Safran, M. (Ed.), Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmenleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri (s.27-34), Ankara: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Okur, Y. vd. (2009). Orta Öğretim Tarih 9. Sınıf (İkinci Baskı). İstanbul: MEB Devlet Kitapları.
  • Özbaran, S. (1991). Liselerde İzlenen Tarih Kitapları. Özil, Ş. ve Tapan, N. (Ed.), Türkiye’nin Tarih Ders Kitapları: Orta Öğretim Ders kitaplarına Eleştirel Bir Yaklaşım (s.137-155), İstanbul: ÇYDD Yayınları.
  • Öztürk, İ. H. (2009). Yeni Ortaöğretim Tarih Programları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. http://akademik.comu.edu.tr/onizle.php?cvno=A-2101 Erişim Tarihi: 18.07.2012.
  • Öztürk, İ. H. (2011). “Ders Kitaplarında Özgünlük Sorunu ve Nedenleri: Tarih Ders Kitapları Örneği”. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 6(1):23-37.
  • Öztaş, S. (2011). Tarih Öğretiminde Filmlerin Kullanımı. Safran. M. (Ed.), Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmenleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri (s.163-182), İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Safran, M. (2006). Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şimşek, A. S. (2014) Alfa İstatistik, Anket ile ölçek arasındaki farklar nelerdir? 18.05.2017 tarihinde http://alfaistaistik.com/.
  • Turan, İ. (2012). Tarih Öğretiminde Bilişim Teknolojileri. Demircioğlu, İ.H. ve Turan, İ. (Ed.), Tarih Öğretiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (s.207-223). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünal, Y. (2010). “Türkiye’de Tarihçilik, Tarihçiliğin Gelişimi (15–20. yy) ve Türk-Batı Tarihçiliğine Örnek İki Kitabın Karşılaştırmalı Analizi”. Kelam Araştırmaları 8(2): 183‐210.
  • Yapıcı, M. (2013). İlköğretim I. Kademe Ders Kitaplarının Öğrenci Düzeyine Uygunluğu. http://www.aku.edu.tr/aku/dosyayonetimi/sosyalbilens/dergi/VI1/myapici.pdf Erişim Tarihi: 13.05.2013.
  • Yıldız, Ö. (2003). “Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çağdaş Çözüm Önerileri”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15:181-190.

The Opinions of Teachers and Students About the 9th Grade history Curriculum and Textbook

Year 2017, Volume: 14 Issue: 1, 966 - 1002, 15.09.2017

Abstract

The
purpose of this study was to demonstrate secondary level grade students’ and
history teachers’ conception the 9th grade history class curriculum
and the textbook. The sample was comprised of the students who are secondary
education institutions and history teachers who worked in Van, Turkey, during
the 2011-2012 Academic Year. The survey was developed and was implemented to
determine conceptions of teachers and students of the curriculum and the
textbook of 9th grade history class. The result of the survey was
discussed. The survey was conducted by the researcher from the participants.
The survey was applied by the most of the participants. The SPSS software
package used for statistical analysis the data of the survey. The results of
the data analysis demonstrated that the current curriculum and the textbook of
history class could not meet todays’ education requirements. On the other hand,
participants concluded that successful reform requires on the curriculum and
the textbook of the history class. The results of current study examined that
for teaching and learning of the history class effectively, current curriculum
and textbook were needed to reform. 
Future directions and implications for reforming of curriculum and the
textbook were discussed on the suggestion part of the study.

References

  • Akbaba, B. (2017). Kanıt temelli tarih öğretimi, içinde Türkiye’de Tarih Eğitimi Araştırmaları El Kitabı, Ed: İsmail H. Demircioğlu, Ebru Demircioğlu, Ankara: Pegem A Yayıncılık s.85-124.
  • Akınoğlu, O. ve Diriöz, U. (2007). Tarih Eğitiminde Eleştirel ve Yaratıcı Düşüncenin Geliştirilmesi . Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aktekin, S. (2009). Türkiye’de Tarih Eğitimi. Aktekin. S., Harnett, P., Öztürk, M., Smart, D.(Ed.), Çok Kültürü Bir Avrupa İçin Tarih ve Sosyal Bilgiler Eğitimi (s. 27-45), Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık.
  • Aktekin, S. (2010). “Ortaöğretim Tarih Eğitiminde Yerel Tarihin Yeri ve Önemi”. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 6 (1):86-105.
  • Aktekin, S. ve Ceylan, D. (2012). “9. Sınıf Yeni Tarih Dersi Öğretim Programı İle İlgili Öğretmen Görüşleri”. Millî Eğitim Dergisi, 194:253-278.
  • Alpan, G. (2008). “Ders Kitaplarındaki Metin Tasarımı”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1):107-134.
  • Altun, A. Ve Ata B. (2013). Unesco’nun Tarih Eğitimi Yayınlarına Yönelik Bir Değerlendirme (1947-2012), Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 14 Sosyal Bilgiler Öğretimi Özel Sayısı: 107-139.
  • Aslan, E. (2006).” Neden Tarih Öğreniyoruz”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 6:162-174.
  • Aslan, E. (2012). “Atatürk Döneminde Tarih Eğitimi-I: Türk Tarih Tezi Öncesi Dönem (1923-1931)”. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(164):333-346.
  • Ata, B. (2006). Üniversite Öncesi Tarih Öğretiminde Siyasi Tarihin Yeri. Erdem, G. (Ed.) Türkiye’de Siyasi Tarihin Gelişimi ve Sorunları (s.31-49), Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Demirel, M. ve Turan, İ. (2009). Tarih Öğretim Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Demircioğlu, İ.H. (2006). “Lise Öğrencilerinin Tarih Dersinin Amaçları Hakkındaki Görüşleri”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2)153-164.
  • Demircioğlu, İ.H. (2008). “Türkiye’de Tarih Eğitiminin Tarihi”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 6(12):430-450. Demircioğlu, İ. H. (2012). “Osmanlı Devleti’nde Tarih Yazımının Tarih Öğretimi Üzerine Etkileri”. Milli Eğitim Dergisi, 193:115-126.
  • Dinç, E. (2004). Tarih Öğretmen Adayı, Öğretmen ve Eğitimcilerinin, Mevcut Lise Tarih Müfredat Programı ve Tarih Öğretiminin Amaçları Hakkındaki Görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/74.pdf, Erişim Tarihi: 17.07.2012
  • Ergün, M. (2013). Bilim Felsefesi. http://www.egitim.aku.edu.tr/bilimfelsefesi.pdf, Erişim Tarihi: 08.06.2013
  • Gülersoy, A. (2013). “İdeal Ders Kitabı Arayışında Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının Bazı Özellikler Açısından İncelenmesi”. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1):8-26.
  • Harman, G. ve Çelikler, D. (2012) . “Eğitimde Hazır Bulunuşluğun Üzerine Bir Derleme Çalışması”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3):147-156.
  • Işık, H. (2011). Tarih Öğretimi ve Yerel Tarih. Safran. M. (Ed.) Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmenleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri (s.209-229), İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Karabağ, G. (2012). Tarih Eğitimi ve Ders Kitabı Kullanımı. Demircioğlu, İ.H. ve Turan, İ. (Ed.), Tarih Öğretiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (s.38-74), Ankara: Pegem Akademi.
  • Kaymakçı, S. (2006). Tarih Öğretmenlerinin Çalışma Yaprakları Hakkındaki Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi: Trabzon.
  • Koçak, K. (2012). Talim Ve Terbiye’nin Türk Eğitim ve Kültür Politikalarındaki Tarihî Yeri. http://www.belgeler.com/blg/2q7c/talim-ve-terbiye-nin-turk-egitim-ve-kultur-politikalarindaki-tarihi-yeri Erişim Tarihi: 27.07.2012.
  • Köken, N. (2002). Cumhuriyet Dönemi Tarih Anlayışları ve Tarih Eğitimi: 1923 -1960. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi: Isparta.
  • Köksal, H. (2010). Türkiye’de Tarih Öğretimi Tartışmaları ve Tarih Öğretiminde Kültür Okuryazarlığı. Aktekin. S., Harnett, P., Öztürk, M., Smart, D. (Ed.), Çok Kültürlü Bir Avrupa İçin Tarih ve Sosyal Bilgiler Eğitimi (s.113-123), Ankara:Harf Yayıncılık. Kiriş, A. (2013). Tarih Derslerinde Ölçme Ve Değerlendirme: 9. Sınıf Tarih Dersi Sınav Sorularının Bilişsel Açıdan İncelenmesi. http://www.gefad.gazi.edu.tr/window/dosyapdf/2009/5/85.pdf Erişim Tarihi: 06.04.2013.
  • Latif, D. (2010). Çatışma Sonrası Toplumlarda Tarih Kitaplarının Yeniden Yazılması: Kuzey Kıbrıs’ta Barış Eğitimi Deneyimi. Çayır, K. (Ed.) Eğitim, Çatışma Ve Toplumsal Barış: Türkiye’den ve Dünyadan Örnekler (s.96-102), İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • MEB. (2007). 9. Sınıf Tarih Dersi Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?islem=1&kno=98 Erişim Tarihi: 03.08.2012.
  • MEB. (2012). Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları Ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/dersarac/dersarac.html Erişim Tarihi :15.05.2013.
  • Merey, Z. (2011). Dünya’da ve Türkiye’de Tarih Eğitiminin Tarihsel Gelişimi. Safran, M. (Ed.), Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmenleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri (s.27-34), Ankara: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Okur, Y. vd. (2009). Orta Öğretim Tarih 9. Sınıf (İkinci Baskı). İstanbul: MEB Devlet Kitapları.
  • Özbaran, S. (1991). Liselerde İzlenen Tarih Kitapları. Özil, Ş. ve Tapan, N. (Ed.), Türkiye’nin Tarih Ders Kitapları: Orta Öğretim Ders kitaplarına Eleştirel Bir Yaklaşım (s.137-155), İstanbul: ÇYDD Yayınları.
  • Öztürk, İ. H. (2009). Yeni Ortaöğretim Tarih Programları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. http://akademik.comu.edu.tr/onizle.php?cvno=A-2101 Erişim Tarihi: 18.07.2012.
  • Öztürk, İ. H. (2011). “Ders Kitaplarında Özgünlük Sorunu ve Nedenleri: Tarih Ders Kitapları Örneği”. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 6(1):23-37.
  • Öztaş, S. (2011). Tarih Öğretiminde Filmlerin Kullanımı. Safran. M. (Ed.), Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmenleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri (s.163-182), İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Safran, M. (2006). Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şimşek, A. S. (2014) Alfa İstatistik, Anket ile ölçek arasındaki farklar nelerdir? 18.05.2017 tarihinde http://alfaistaistik.com/.
  • Turan, İ. (2012). Tarih Öğretiminde Bilişim Teknolojileri. Demircioğlu, İ.H. ve Turan, İ. (Ed.), Tarih Öğretiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (s.207-223). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünal, Y. (2010). “Türkiye’de Tarihçilik, Tarihçiliğin Gelişimi (15–20. yy) ve Türk-Batı Tarihçiliğine Örnek İki Kitabın Karşılaştırmalı Analizi”. Kelam Araştırmaları 8(2): 183‐210.
  • Yapıcı, M. (2013). İlköğretim I. Kademe Ders Kitaplarının Öğrenci Düzeyine Uygunluğu. http://www.aku.edu.tr/aku/dosyayonetimi/sosyalbilens/dergi/VI1/myapici.pdf Erişim Tarihi: 13.05.2013.
  • Yıldız, Ö. (2003). “Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çağdaş Çözüm Önerileri”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15:181-190.
There are 38 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Kemal Kaya

Mekin Perihan

Publication Date September 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Kaya, K., & Perihan, M. (2017). Öğretmenlerin ve Öğrencilerin 9. Sınıf Tarih Müfredatı ve Ders Kitabı Hakkındaki Görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 966-1002.