Bu makalenin amacı, yirminci yüzyılda yaşamış olan Avusturyalı
müzisyen ve teorisyen Arnold Schönberg'in atonal müzik uygulaması
üzerinde somutlaştırdığı müzik estetiği anlayışını tarihsel ve teorik koşulları
içerisinde açıklamaktır. Bu bağlamda, öncelikle Schönberg'in müziğinin
eleştirel bir şekilde eklemlendiği klasik üçlüsel armoni ve onun tarihsel önseli
kabul edilen antik armoni kavrayışlarının ana uğraklarını kışça açıklayacağız.
Söz konusu kapsamda, Antik Yunan dünyasından Pythagorasçıların ve
Aristoxenus’un çalışmalarının önemi belirtilecek ve Avrupa Orta Çağ
organum müziği, Musica Enchiriadis ve Scolia Enchiriadis gibi tonal dönem
öncesi temel uğraklara değinilecektir. Ardından üçlüsel armoni fikrinin kısa
bir yapısal analizi sunularak tonalite fikri açıklanacaktır. Son olarak,
yukarıda verili olan arka plandan yola çıkarak Schönberg'in atonal müziğinin
olanaklı bir yapısal analizini sunacak ve nihayet, onu müzik estetiği açısından
klasik batı müziği geleneği içerisinde konumlandırmaya çalışacağız. Bu son
bölüm konu ile ilgisinde 12 ton müziğinin dizi, matris, yansıtma, tersine
çevirme ve yansıtıp tersine çevirme gibi temel kavramlarının kimi teknik
analizlerini de içerecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2018 |
Submission Date | May 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 40 |
Journal of Yüzüncü Yıl University Graduate School of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).