Local governments are public legal entities that both create their own administrative structure to serve the nation and benefit from administrative autonomy when establishing relations with the central government. Supervision, on the other hand, is an understanding that deals with the methods applied by the political and administrative units while fulfilling their objectives, what kind of method they apply and taking the necessary measures. At the same time, in the national legislation, the subject of auditing is replaced by the Court of Accounts Law, Local Authorities Law, Municipal Law, Special Provincial Administration Law, Basic Principles of Public Administration and the Law on Restructuring, Public Financial Management and Control Law. In the international legislation, the subject of supervision is guaranteed with the European Charter of Local Self-Government. Inspection of local governments is necessary for the protection of national unity and integrity, protection of the integrity of the administration and protection of the rights of citizens. When conducting audits in local governments, two different methods are applied as a basic condition, either according to the content of the audit or according to which criteria will be applied in the audit. Against local governments with the control of the public; legal compliance audit, appropriateness audit, financial audit and performance audit are performed. Performance auditing is a process that evaluates to what extent the requirements of accountability are fulfilled by examining the way an institution, organization, activity or program is managed in terms of efficiency, effectiveness and economy principles. In public administration, the main factor that makes up the variety of auditing is the control methods of local administrations. They are political supervision, judicial supervision, administrative (managerial) supervision, ombudsman supervision and public opinion supervision.
Yerel yönetimler hem millete hizmet etmek için kendi yönetim yapısını oluşturan hem de merkezi yönetim ile ilişki kurarken idari özerklikten faydalanan bir kamu tüzel kişisidir. Denetim ise siyasi ve idari birimlerin hedeflerini yerine getirirken uyguladığı yöntemleri, ne tür yöntem uyguladığı ve ihtiyaç duyduğu tedbirlerin alınmasıyla ilgilenen bir anlayıştır. Aynı zamanda ulusal mevzuatta denetim konusu Sayıştay Kanunu, Mahalli İdareler Kanunu, Belediye Kanunu, İl Özel İdaresi Kanunu, Kamu Yönetiminin Temel İlkeleri ve Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun, Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu yerini almaktadır. Uluslararası mevzuatta ise Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı ile denetim konusu teminat altına alınmıştır. Yerel yönetimlerin denetlenmesi ise ulusal birlik ve bütünlüğün korunması, idarenin bütünlüğünün korunması ve vatandaşların haklarının korunması için gereklidir. Yerel yönetimlerde denetim yapılırken temel şart olarak ya denetimin içeriğine göre ya da denetimde hangi kriterlerin uygulanacağına göre iki farklı yöntem uygulanmaktadır. Kamunun denetimi ile birlikte yerel yönetimlere karşı; hukuka uygunluk denetimi, yerindelik denetimi, mali denetim ve performans denetimi yapılmaktadır. Performans denetimi, bir kurumun, kuruluşun, faaliyetin veya programın yönetilme biçimini verimlilik, etkinlik ve tutumluluk ilkeleri açısından inceleyerek, hesap verme sorumluluğunun gerekliliklerinin ne ölçüde yerine getirildiğini değerlendiren bir süreçtir. Kamu yönetiminde ise denetim çeşitliliğini oluşturan temel faktör, mahalli idarelerin denetleme yöntemleridir. Bunlar; siyasi denetim, yargı denetimi, idari (yönetsel) denetim, kamu denetçisi (ombudsman) denetimi ve kamuoyu denetimidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Tam Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 65 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.