Research Article
BibTex RIS Cite

The Factors Affecting Consumer Choices in Dairy Products: The Case of Erzincan

Year 2018, Volume: 28 Issue: 1, 70 - 77, 30.03.2018
https://doi.org/10.29133/yyutbd.348206

Abstract

The aim of this study is to determine the
consumption habits of milk and dairy products in Erzincan province and to
determine the demographic and socio-economic factors that affect this
consumption and the milk prejudices of the consumers. It is also aimed to
determine the degree of preference of Erzincan Tulum Cheese in the cheese
varieties. Milk, cheese and yoghurt consumption were the highest in cattle type
with 91,3%, 76,9% and 89,7% respectively. A statistically significant effect (p
<0,05) was found on the type of cheese consumed in the educational status.
The reason for not choosing the products made from the sheep milk is the odour
problem with 57%. In the study, white cheese, kashar cheese, cokelek and
Erzincan Tulum cheese were preferred 40%, 12%, 16% and 28% respectively. Only
30,1% of the purchased raw milk consist of pasteurized-UHT milk. This situation
makes it difficult to record milk production and consumption. It is hoped that
this problem will be solved with the provision of industrialization in
agriculture.

References

  • Referans 1 Mustafa YAPRAK Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zootekni Bölümü myaprak@gmail.com Refarans 2 Nurinisa ESENBUĞA Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zootekni Bölümü nesenbuga@atauni.edu.tr Referans 3 Rıdvan KOÇYİĞİT Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zootekni Bölümü rkocyigit@atauni.edu.tr

Süt ve Süt Ürünleri Tüketiminde Tüketici Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Erzincan İli Örneği

Year 2018, Volume: 28 Issue: 1, 70 - 77, 30.03.2018
https://doi.org/10.29133/yyutbd.348206

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilçeleri dâhil olmak üzere
Erzincan ilinde ailelerin süt ve süt ürünleri tüketim alışkanlıklarını
belirlemek ve bu tüketimi etkileyen demografik ve sosyo-ekonomik faktörler ile
tüketicilerin süt ile ilgili ön yargılarını saptamaktır. Ayrıca, Erzincan Tulum
Peynirinin ilde ne derece tercih edildiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Süt,
peynir ve yoğurt tüketimi sırası ile %91,3, %76,9 ve %89,7 oranlarında en fazla
sığır türünde tercih edilmiştir. Eğitim durumunun tüketilen peynir türü üzerinde
istatistiki olarak önemli etkisi tespit edilmiştir. Tüketicilerin koyun sütünden yapılan ürünleri tercih etmeme nedenlerinin
başında %57 ile koku problemi gelmektedir. Çalışmada tüketicilerin %40’ı
beyaz peynir, %28’i Erzincan Tulum Peyniri, %16’sı çökelek ve %12’si kaşar
peyniri, tercih etmiştir. Satın alınan çiğ sütün %69,9’u sokak
satıcıları-doğrudan üretici ve %30,1’i ise pastörize-UHT süt olarak
alınmaktadır.  Bu durum süt üretimi ve
tüketiminin kayıt altına alınmasını zorlaştırmaktadır. Tarımsal üretimde
endüstrileşmenin sağlanması ile bu problemin çözüleceği ümit edilmektedir. 

References

  • Referans 1 Mustafa YAPRAK Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zootekni Bölümü myaprak@gmail.com Refarans 2 Nurinisa ESENBUĞA Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zootekni Bölümü nesenbuga@atauni.edu.tr Referans 3 Rıdvan KOÇYİĞİT Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zootekni Bölümü rkocyigit@atauni.edu.tr
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Kadir Çebi

Selçuk Özyürek

Doğan Türkyılmaz

Publication Date March 30, 2018
Acceptance Date February 14, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 28 Issue: 1

Cite

APA Çebi, K., Özyürek, S., & Türkyılmaz, D. (2018). Süt ve Süt Ürünleri Tüketiminde Tüketici Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Erzincan İli Örneği. Yuzuncu Yıl University Journal of Agricultural Sciences, 28(1), 70-77. https://doi.org/10.29133/yyutbd.348206

Cited By









Creative Commons License
Yuzuncu Yil University Journal of Agricultural Sciences by Van Yuzuncu Yil University Faculty of Agriculture is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.