Objective: In this study, it was aimed to compare the effects of Veejet and Fulljet nozzles
at different pressures on rain intensity, Christiansen coefficient, runoff, and soil losses by
using a rainfall simulator under laboratory conditions.
Material and Methods: In this study, 25 cups were placed on a platform sized 100x100
cm at 9% sloped, and rainfalls were applied on these cups during 10 minutes at 10, 20,
30 and 40 kPa pressures. After rainfall simulations, rainfall intensities and Christiansen
coefficients were calculated. A clay sandy loam soil sample, pass thought 8 mm sieve,
were placed into erosion pans with a sized as 50x100x15 cm. After same artificial rainfalls
were applied during an hour on soil surfaces, runoff and soil losses were calculated.
Results: Rainfall intensities, Christiansen coefficients, runoff and soil losses were
increased significantly by increasing pressures in both of Veejet and Fulljet nozzles.
In addition, the highest runoff-soil loss relations were obtained from Fulljet 40 S and
Veejet 80100 nozzles.
Conclusions: Both of Veejet and Fulljet nozzles were very effective on the relationships
runoff-soil losses in this study. For these reasons, Fulljet nozzles can also be used easily
in erosion researches such as Veejet nozzles.
Amaç: Bu çalışmada, laboratuvar koşulları altında yapay yağmurlayıcı kullanarak Veejet
ve Fulljet tip başlıkların farklı basınçlarda yağış şiddetleri, Christiansen katsayıları, yüzey
akışlar ve toprak kayıpları üzerine etkilerini kıyaslamak amaçlanmıştır.
Materyal ve Metot: Bu araştırmada, 25 kap % 9 eğimli 100x100 cm boyutlu bir platform
üzerine yerleştirilmiş ve kaplara 10 dakika süreyle 10, 20, 30 ve 40 kPa basınçlarda yapay
yağış uygulanmıştır. Bu yağış uygulamalarından sonra yağış şiddetleri ve Christiasen
katsayıları hesaplanmıştır. 50x100x15 cm boyutlu erozyon tavalarına, 8 mm’den elenmiş
killi kumlu tın bünyeli toprak örneği yerleştirilmiştir. Aynı yapay yağışlar bir saat süresince
toprak yüzeylerine uygulandıktan sonra, yüzey akış ve toprak kayıpları hesaplanmıştır.
Bulgular: Veejet ve Fulljet başlıkların her ikisinde de uygulanan basınçların artmasıyla
yağış şiddeti, Christiansen katsayıları, yüzey akışlar ve toprak kayıpları önemli düzeylerde
artmıştır. Ayrıca, en yüksek yüzey akış-toprak kaybı ilişkileri Veejet 80100 ve Fulljet 40 S
başlıklardan elde edilmiştir.
Sonuç: Bu çalışmada, hem Veejet hem de Fulljet başlıklar, yüzey akış-toprak kayıpları
ilişkileri üzerinde çok etkili olmuşlardır. Bu nedenden dolayı Fulljet başlıklar da Veejet
başlıklar gibi erozyon araştırmalarında kolaylıkla kullanılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | April 12, 2019 |
Acceptance Date | January 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 57 Issue: 2 |