Bu çalışmanın amacı, eğitim bilimleri araştırmalarına ilişkin branş öğretmenlerinin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Çalışma, 2016-2017 öğretim yılı güz döneminde Diyarbakır il merkezinde görev yapan 210 branş öğretmeni üzerinde yürütülmüştür. Veriler, katılımcılara sunulan, “Eğitim araştırmaları… gibidir, çünkü…” ifadesinin yer aldığı formlarla toplanmıştır. Bu veriler, betimsel istatistik tekniklerle desteklenen nitel çözümleme ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, katılımcıların eğitim araştırmalarına yönelik 192 adet geçerli metafor üretmiş olduğu belirlenmiştir. Bu metaforlar, ortak özellikleri bakımından incelendiğinde; olumlu ve olumsuz olmak üzere iki ana kategori altında, dokuz ayrı kavramsal kategoriye ayrılmıştır. Branş öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına yönelik oluşturdukları metaforların %69,27 oranında olumlu ve %30,73 oranında da olumsuz kategoride değerlendirilebileceği sonucuna ulaşılmıştır. Branş öğretmenlerinin üretmiş olduğu olumlu ve olumsuz kategoriler, cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde; erkek öğretmenlerin sayıca fazla olmalarından dolayı olumlu ve olumsuz görüş bildirmelerinde erkek öğretmenler lehine farklılık çıkmıştır. Kıdem değişkenine göre bakıldığında; olumlu düşünen öğretmenler arasında farklılık 1-10 yıl kıdeme sahip öğretmenler lehine, olumsuz düşünen öğretmenler arasında ise,1-10 yıl kıdeme sahip öğretmenler ile 11 yıl ve üzeri kıdeme sahip öğretmenler arasında eğitim araştırmalarına bakış açılarında büyük bir fark olmadığı görülmüştür.
The purpose of this study is to reveal the perceptions of branch teachers about educational science researches through metaphors. The study was carried out on 210 branch teachers working in Diyarbakır city center during the fall semester of 2016-2017 academic year. The data are collected with forms submitted to the participant, such as "Education researches, because ...". These data were analyzed by qualitative analysis supported by descriptive statistics techniques. As a result of the analyzes, it was determined that the participants produced 192 valid metafores for educational researches. When examined in terms of their common characteristics, these metaphors were examined under two main categories, namely positive and negative, and in nine separate conceptual categories. It has been achieved that the metaphors that the branch teachers set for educational researches can be evaluated as positive 69.27% and 30.73% in the negative category. When positive and negative categories produced by branch teachers are examined according to gender variable, because of the high number of male teachers, positive and negative opinions were different in favor of male teachers. According to seniority variable; differences between positive thinking teachers favor for teachers with 1-10 years of seniority, among the negatively thoughtful teachers, it is seen that there is not a big difference between the teachers who have 1-10 years of seniority and the teachers who have 11 years and over the years in terms of educational researches.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 32 |