Bu
araştırmanın ana amacı, ergenlerin mükemmeliyetçilik özellikleri ve akademik
alanda arzuların ertelenmesi ile akademik stres arasındaki ilişkininin
incelenmesidir. Araştırmanın evrenini, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında
Tekirdağ ilinin Çerkezköy ilçesinde okuyan 9. ve 12. sınıf lise öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Çerkezköy’de çeşitli liselerde
okuyan 9. ve 12. sınıf öğrencilerinden rastgele küme yöntemi ile seçilen 342
öğrenci (188 kadın, 154 erkek) oluşturmuştur. Araştırmada ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında “Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik
Ölçeği”, “Akademik Beklentilere İlişkin Stres Envanteri”, “Akademik Alanda
Arzuların Ertelenmesi Ölçeği” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin
analizinde; basit doğrusal korelasyon, Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis
testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; ergenlerin
mükemmeliyetçilik düzeyleri ile algıladıkları akademik stres arasında negatif
yönde anlamlı bir ilişki bulunurken, akademik alanda arzuların ertelenmesi
arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Algılanan akademik stres
ile akademik alanda arzuların ertelenmesi arasında ise negatif yönde anlamlı
bir ilişki bulunmuştur. Ergenlerin mükemmeliyetçilik düzeylerinin okul türüne
ve aile tutumuna göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ergenlerin
akademik stres düzeylerinin cinsiyete göre, sınıf düzeyine göre ve aile
tutumuna göre anlamlı şekilde farklılaştığı bulunmuştur. Ergenlerin akademik
alanda arzuları erteleme eğilimlerinin sosyo-ekonomik düzeye göre anlamlı
farklılık gösterdiği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 2, 2019 |
Submission Date | May 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 35 |