Objective: This
study, It is planned for purposes to assess the impact of internet addiction
onto life quality of future health professionals.
Material and Methods: Students
studying for a private university department of health (296 people) created the
universe of descriptive study of the type in January 2015. In the surveyed, 286
students who in school and agreed to participate in the study has been
sampling. The research data; was collected with the implementation of the
survey consists of Internet Addiction Scale (IAS) questions with socio-demographic characteristics and
factors affecting internet usage. Data analysis was performed using t-test,
single direction variance and correlation analysis.
Results: Students
covered in the survey, 61.9% were female students and the mean age was
19.97±1.03. 22.1% of students uses internet 20 hours or more per week. Within
the scope of the research students’ IAS point average was 30.77±15.70.
Conclusion: The
health professionals are average internet user.
Amaç: Bu
araştırma geleceğin sağlık profesyonellerinde internet bağımlılığının yaşam
kaliteleri üzerine etkisini değerlendirmesi amacıyla planlanmıştır.
Gereç
ve Yöntemler: Tanımlayıcı tipte olan çalışmanın
evrenini Ocak 2015’te özel bir üniversitenin sağlık bölümlerini okuyan
öğrencileri (296 kişi) oluşturmuştur. Anketin uygulandığı sırada okulda olan ve
çalışmaya katılmayı kabul eden 286 öğrenci örnekleme alınmıştır. Araştırmanın
verileri; sosyo-demografik özellikler ve internet kullanımını etkileyen
faktörler ile İnternet Bağımlılık Ölçeği (İBÖ) sorularından oluşan anketin
uygulanmasıyla toplanmıştır. Verilerin analizi t testi, tek yönlü varyans ve
korelasyon analizleri kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya
kapsamına alınan öğrencilerin %61.9’u kız ve yaş ortalamaları 19.97±1.03’dır.
Öğrencilerin %22.1’I haftada 20 saat ve üzeri internet kullanmaktadır.
Araştırmaya kapsamına alınan öğrencilerin İBÖ puan ortalaması 30.77±15.70’dir.
Sonuç: Sağlık
profesyonelleri ortalama internet kullanıcısıdır.
Journal Section | Original Research |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |