Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Undesired Behaviours in Preschool Classrooms and the ways for Coping with these Behaviours

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 3, 1100 - 1118, 31.07.2019

Öz

In this study, it is aimed to classify the children’s undesired behaviours that teachers are faced in preschool classrooms, and the ways of teachers’ coping with these behaviours. As a qualitative methodology, the case study was used for the research procedure. The participants of the study are three preschool teachers working in Trabzon. The data of the study was obtained from unstructured classroom observations, semi-structured interviews with teachers and document analysis of the teacher’s daily plans. The data was analysed through content analysis by a qualitative data analysis tool, NVivo 8. As a result, undesired behaviours in class classified under four headings; nonproblem ,minor problem, major problem limited in scope and effects and escalating or spreading problem. The teacher’s coping strategies with the misbehaviours in classrooms were classified under two headings: commonly used methods and uncommon strategies/methods. Finally, this study showed that the methods and the strategies under the heading of the commonly used methods were more frequently applied according to the uncommon strategies/methods.

Kaynakça

  • Aksoy, N. (1999). Classroom management and student discipline in elementary schools of Ankara (Turkey). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Division of Research and Advanced Studies University of Cincinnati, Cincinnati.
  • Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (2008). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi (1. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Ataman, A. (2000). Sınıf içinde karşılaşılan davranış problemleri ve bunlara karşı geliştirilen önlemler. L. Küçükahmet (Ed.), Sınıf Yönetimi içinde, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Balay, R. ve Sağlam, M. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 1–24.
  • Başar, H. (2005). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Berg, B. L. (2001).Qualitative Research Methods for the Social Sciences(4th Ed.). MA, ABD: Allyn and Bacon.
  • Brophy, J. (2006). History of research on classroom management. In C. M. Evertson, & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice and contemporary ıssues (pp. 3–15). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Creswell, J. W. (2009). Research Design. California, USA: Sage.
  • Çakır, N. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin disiplin anlayışları ile iç-dış denetim odakları arasındaki ilişki (Çanakkale İli Örneği).Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Çelik, V. (2003). Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Degol, J. L., & Bachman, H. J. (2015). Preschool teachers’ classroom behavioral socialization practices and low-income children's self-regulation skills. Early Childhood Research Quarterly, 31, 89-100.
  • Doctoroff, G. L., & Arnold D. H. (2004). Parent-rated externalizing behavior in preschoolers: The predictive utility of structured ınterviews, teacher reports, and classroom observations, Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33(4), 813-818, doi: 10.1207/s15374424jccp3304_16 .
  • Eleser, G. (2007). İlköğretim birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları disiplin problemleri ve bunlarla bas etme yolları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Emerson, E. (2001). Challenging behaviour. Analysis and intervention in people with severe intellectual disabilities (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Erol, Z. (2006).Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Evertson, C. M., Emmer, E. T., & Worsham, M. E. (2003). Classroom management for elementary teachers. Boston: Allyn and Bacon.
  • Evertson, C. M., ve Emmer, E. T. (2013). İlkokul öğretmenleri için sınıf yönetimi. (A. Aypay, Çev.). Ankara: Nobel.
  • Fraenkel, J. ve Wallen, N. (2008). How to design and evaluate research in education. (7th Ed.). USA: McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Galton, M., & Türnüklü, A. (2001). Students’ misbehaviors in Turkish and English primary classrooms. Educational Studies, 3, 291-305.
  • Gettinger, M., & Fischer, C. (2015). Early childhood education classroom management. In E.T. Emmer and E. J. Sabornie (Eds.). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (2nd ed.). New York, NY: Routledge, Taylor and Francis.
  • Grossman, H. (2004). Classroom behavior management for diverse and inclusive schools. Rowman & Littlefield Publishers.
  • Gülay Ogelman, H. ve Ersan, C. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi stratejilerinin çocukların akran üzerine etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2), 63 – 84.Kapucuoğlu
  • Tolunay, A. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karsı kullandıkları baş etme yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Kapucuoğlu Tolunay, A. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıfta Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Bu Davranışlara Karsı Kullandıkları Baş Etme Yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Katz, L. G.. & Chard, S. C. (2000). The project approach (2nd ed.). Stamford, CT: Ablex Publishing Company.
  • Keleş, Z. (2010). İlköğretim okulları birinci kademe sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlarla baş etme yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Keskin, M. A. (2002). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve kullandıkları bas etme yolları. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kutlu, E. (2006). Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre sınıf yönetiminde davranış düzenleme sürecinin değerlendirilmesi (Kayseri İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • McMillan, J. H. (2004). Educational research: Fundamentals for the Consumer (4th Edition). Boston: Person.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Nourt, P. M. (2009). Historical perspectives on early childhood education. In J Roopnarine and J. Johnson, (Eds.), Approaches to Early Childhood Education (5 ed. pp.3-48). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). California, USA: Sage.
  • Sadık, F. (2006). Öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla baş edilme stratejilerinin öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine göre incelenmesi ve güvengen disiplin modeli temele alınarak uygulanan eğitim programının öğretmenlerin bas etme stratejilerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Sadık, F. (2008). İstenmeyen davranışlarla baş etme stratejilerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 7(2), 232–251. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10 Mart 2011 tarihinde edinildi.
  • Sarıtaş, M. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirmelerine göre sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını değiştirmek ve düzeltmek amacıyla yararlanılan stratejiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 167-187.
  • Schiff, M., & BarGil, B. (2004). Children with behavior problems: improving elementary school teachers’ skills to keep these children in class. Children and Youth Services Review, 26, 207–234.
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Türnüklü, A. ve Yıldız, V. (2002). Öğretmenlerin öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla basa çıkma stratejileri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 27(284), 22–27.
  • Uysal, H., Akbaba-Altun, S. ve Akgün, E. (2009). Okulöncesi öğretmenlerinin çocukların istenmeyen davranışları karşısında uyguladıkları stratejiler. Bu çalışma, Ege Üniversitesi 18. Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda bildiri olarak sunulmuştur, Kuşadası, Aydın.
  • Yaman, B. (2010). Pedagojik formasyon eğitimi almamış öğretmenlerin sınıf yönetimi algıları/Aksaray ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 53–72.
  • Yılmaz, N. (2007). Sınıf öğretmenlerinin sınıf içi disiplin sağlamada kullandıkları ödül ve ceza yöntemlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul, Yeditepe Üniversitesi.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Yüksel, A. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Değerlendirilmesi (Afyonkarahisar İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarında İstenmeyen Davranışlar ve Başa Çıkma Yolları

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 3, 1100 - 1118, 31.07.2019

Öz

Bu çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen davranışlar ve bu davranışlar ile başa çıkabilme yollarının sınıflandırılması amaçlanmıştır. Araştırma durum çalışması yöntemi ile yapılmıştır. Çalışma Trabzon’da bir anaokulunda çalışmakta olan 3 okul öncesi öğretmeni ve onların sınıflarında gerçekleştirilmştir. Araştırma verileri öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler, öğretmenlerin günlük planlarının incelenmesi ve sınıf içi yapılandırılmamış gözlemler yoluyla toplanmıştır. Veriler nitel NVivo 8 programında içerik analizi ile çözümlenmiştir. Analiz sonucunda sınıfta görülen istenmeyen davranışlar tolere edilebilir davranışlar, en küçük sorunlar, önemli, ancak etkisi sınırlandırılmış sorunlar ve artan ve yayılan sorunlar olarak dört başlık altında ele alınmıştır. Öğretmenlerin sınıfta görülen istenmeyen davranışlar ile başa çıkma yöntemleri ise sık kullanılan ve sık kullanılmayan olarak iki başlıkta ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin sık kullanılan yöntemler başlığı altındaki yöntem ve stratejileri sık kullanılmayan olarak tanımlanan kendi özgün stratejilerine göre daha fazla kullandığı görülmüştür. Öğretmenlerin , eğitim ve öğretme sürecine olan bakış açısını değiştirebilecek, pedagojik dokümantasyon, kodlama, proje tabanlı öğrenme vb. çocuk merkezli , farklı yöntem ve teknikleri içeren güncel yaklaşımları öğrenmesi ve uygulamasının farklı stratejiler geliştirme noktasında faydalı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aksoy, N. (1999). Classroom management and student discipline in elementary schools of Ankara (Turkey). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Division of Research and Advanced Studies University of Cincinnati, Cincinnati.
  • Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (2008). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi (1. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Ataman, A. (2000). Sınıf içinde karşılaşılan davranış problemleri ve bunlara karşı geliştirilen önlemler. L. Küçükahmet (Ed.), Sınıf Yönetimi içinde, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Balay, R. ve Sağlam, M. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 1–24.
  • Başar, H. (2005). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Berg, B. L. (2001).Qualitative Research Methods for the Social Sciences(4th Ed.). MA, ABD: Allyn and Bacon.
  • Brophy, J. (2006). History of research on classroom management. In C. M. Evertson, & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice and contemporary ıssues (pp. 3–15). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Creswell, J. W. (2009). Research Design. California, USA: Sage.
  • Çakır, N. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin disiplin anlayışları ile iç-dış denetim odakları arasındaki ilişki (Çanakkale İli Örneği).Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Çelik, V. (2003). Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Degol, J. L., & Bachman, H. J. (2015). Preschool teachers’ classroom behavioral socialization practices and low-income children's self-regulation skills. Early Childhood Research Quarterly, 31, 89-100.
  • Doctoroff, G. L., & Arnold D. H. (2004). Parent-rated externalizing behavior in preschoolers: The predictive utility of structured ınterviews, teacher reports, and classroom observations, Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33(4), 813-818, doi: 10.1207/s15374424jccp3304_16 .
  • Eleser, G. (2007). İlköğretim birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları disiplin problemleri ve bunlarla bas etme yolları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Emerson, E. (2001). Challenging behaviour. Analysis and intervention in people with severe intellectual disabilities (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Erol, Z. (2006).Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Evertson, C. M., Emmer, E. T., & Worsham, M. E. (2003). Classroom management for elementary teachers. Boston: Allyn and Bacon.
  • Evertson, C. M., ve Emmer, E. T. (2013). İlkokul öğretmenleri için sınıf yönetimi. (A. Aypay, Çev.). Ankara: Nobel.
  • Fraenkel, J. ve Wallen, N. (2008). How to design and evaluate research in education. (7th Ed.). USA: McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Galton, M., & Türnüklü, A. (2001). Students’ misbehaviors in Turkish and English primary classrooms. Educational Studies, 3, 291-305.
  • Gettinger, M., & Fischer, C. (2015). Early childhood education classroom management. In E.T. Emmer and E. J. Sabornie (Eds.). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (2nd ed.). New York, NY: Routledge, Taylor and Francis.
  • Grossman, H. (2004). Classroom behavior management for diverse and inclusive schools. Rowman & Littlefield Publishers.
  • Gülay Ogelman, H. ve Ersan, C. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi stratejilerinin çocukların akran üzerine etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2), 63 – 84.Kapucuoğlu
  • Tolunay, A. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karsı kullandıkları baş etme yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Kapucuoğlu Tolunay, A. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıfta Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Bu Davranışlara Karsı Kullandıkları Baş Etme Yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Katz, L. G.. & Chard, S. C. (2000). The project approach (2nd ed.). Stamford, CT: Ablex Publishing Company.
  • Keleş, Z. (2010). İlköğretim okulları birinci kademe sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlarla baş etme yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Keskin, M. A. (2002). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve kullandıkları bas etme yolları. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kutlu, E. (2006). Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre sınıf yönetiminde davranış düzenleme sürecinin değerlendirilmesi (Kayseri İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • McMillan, J. H. (2004). Educational research: Fundamentals for the Consumer (4th Edition). Boston: Person.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Nourt, P. M. (2009). Historical perspectives on early childhood education. In J Roopnarine and J. Johnson, (Eds.), Approaches to Early Childhood Education (5 ed. pp.3-48). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). California, USA: Sage.
  • Sadık, F. (2006). Öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla baş edilme stratejilerinin öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine göre incelenmesi ve güvengen disiplin modeli temele alınarak uygulanan eğitim programının öğretmenlerin bas etme stratejilerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Sadık, F. (2008). İstenmeyen davranışlarla baş etme stratejilerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 7(2), 232–251. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10 Mart 2011 tarihinde edinildi.
  • Sarıtaş, M. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirmelerine göre sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını değiştirmek ve düzeltmek amacıyla yararlanılan stratejiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 167-187.
  • Schiff, M., & BarGil, B. (2004). Children with behavior problems: improving elementary school teachers’ skills to keep these children in class. Children and Youth Services Review, 26, 207–234.
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Türnüklü, A. ve Yıldız, V. (2002). Öğretmenlerin öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla basa çıkma stratejileri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 27(284), 22–27.
  • Uysal, H., Akbaba-Altun, S. ve Akgün, E. (2009). Okulöncesi öğretmenlerinin çocukların istenmeyen davranışları karşısında uyguladıkları stratejiler. Bu çalışma, Ege Üniversitesi 18. Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda bildiri olarak sunulmuştur, Kuşadası, Aydın.
  • Yaman, B. (2010). Pedagojik formasyon eğitimi almamış öğretmenlerin sınıf yönetimi algıları/Aksaray ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 53–72.
  • Yılmaz, N. (2007). Sınıf öğretmenlerinin sınıf içi disiplin sağlamada kullandıkları ödül ve ceza yöntemlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul, Yeditepe Üniversitesi.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Yüksel, A. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Değerlendirilmesi (Afyonkarahisar İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Gangal Bu kişi benim 0000-0002-5462-7410

Yasin Öztürk 0000-0002-0720-4036

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gangal, M., & Öztürk, Y. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarında İstenmeyen Davranışlar ve Başa Çıkma Yolları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 1100-1118.
AMA Gangal M, Öztürk Y. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarında İstenmeyen Davranışlar ve Başa Çıkma Yolları. Derginin Amacı ve Kapsamı. Temmuz 2019;7(3):1100-1118.
Chicago Gangal, Merve, ve Yasin Öztürk. “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarında İstenmeyen Davranışlar Ve Başa Çıkma Yolları”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7, sy. 3 (Temmuz 2019): 1100-1118.
EndNote Gangal M, Öztürk Y (01 Temmuz 2019) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarında İstenmeyen Davranışlar ve Başa Çıkma Yolları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7 3 1100–1118.
IEEE M. Gangal ve Y. Öztürk, “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarında İstenmeyen Davranışlar ve Başa Çıkma Yolları”, Derginin Amacı ve Kapsamı, c. 7, sy. 3, ss. 1100–1118, 2019.
ISNAD Gangal, Merve - Öztürk, Yasin. “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarında İstenmeyen Davranışlar Ve Başa Çıkma Yolları”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7/3 (Temmuz 2019), 1100-1118.
JAMA Gangal M, Öztürk Y. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarında İstenmeyen Davranışlar ve Başa Çıkma Yolları. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2019;7:1100–1118.
MLA Gangal, Merve ve Yasin Öztürk. “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarında İstenmeyen Davranışlar Ve Başa Çıkma Yolları”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, c. 7, sy. 3, 2019, ss. 1100-18.
Vancouver Gangal M, Öztürk Y. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarında İstenmeyen Davranışlar ve Başa Çıkma Yolları. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2019;7(3):1100-18.