Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI

Yıl 2019, Cilt: 18 Sayı: 69, 318 - 331, 15.01.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.445504

Öz

Günümüzde görsel
faktörlerin siyasi lider imajına olan etkisi üzerine çeşitli çalışmalar
yapılmaktadır. Sosyal medyanın son siyasal kampanyalarda liderler tarafından
daha çok kullanıldığı ve özellikle görsel içerikli paylaşımların tercih
edildiği bilinmektedir. Bu bağlamda siyasi liderler seçmenin zihninde olumlu
imajlar edinmek için sosyal medya hesaplarında fotoğraf paylaşmaya ayrı bir
önem vermektedir. Böylece liderlerin seçmeniyle fotoğraf üzerinden bir iletişim
dili kurmaya çalıştığı ifade edilebilir. Fotoğraflarda sunulan liderlerin
kıyafet tercihleri, beden dilleri gibi birçok görsel özellikleri zaman zaman
medyada gündem oluşturabilmekte ve bunlar seçmenlerin algılarına etki
edebilmektedir. Görünürlüğe katkı sağlayan sosyal medya araçları sayesinde, liderler
mesajlarını kolayca ve hızlıca paylaşabilmekte ve kamusu da onları yakından
tanıyabilmektedir. Bu çalışmada fotoğrafın liderlerin imajı üzerindeki rolü
göstergebilimsel olarak araştırılmıştır. Bu amaçla 16 Şubat 2017- 15 Nisan 2017
tarihleri arasında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın, Başbakan Binali
Yıldırım’ın, Cumhuriyet Halk Partisi lideri Kemal Kılıçdaroğlu’nun ve
Milliyetçi Hareket Partisi lideri Devlet Bahçeli’nin sosyal medya hesaplarında
paylaşılan fotoğrafları analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucu olarak; liderlerin
imajları genelde
eşitlikçi, tarafsız, güçlü, dürüst, samimi, sevgi
dolu ve geleneksel olarak
belirlenmiştir

Kaynakça

  • Barthes, Roland (2014). Çağdaş Söylenler. (Tahsin Yücel, Çev.). Metis Yayınları: İstanbul.
  • Barthes, Roland (2016). Camera Lucida Fotoğraf üzerine Düşünceler. (Reha Akçakaya, Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Bate, David (2013). Fotoğraf Anahtar Kavramlar. (Bahar Şimşek, Çev.). De Ki Basım Yayım: Ankara.
  • Beeson, Mark (2014). Our leaders’ image on the world stage matters. https://www.academia.edu/7366176/Our_leaders_image_on_the_world_stage_matters linkten alınmıştır. Erişim Tarihi: 17.05.2018.
  • Benjamin, Walter (2014). Fotoğrafinin Küçük Tarihi. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Berger, John (2017). Bir Fotoğrafı Anlamak. (Çeviren: Beril Eyüboğlu), İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Clarke, Graham (2017). Güzel Sanatların Bir Dalı Olarak Fotoğraf. (Maide Meltem Aydıner, Çev.). Hayalperest Yayınevi: İstanbul.
  • Çizgen, Gültekin (2009). Fotoğrafın Kalın Sesi Fotoğraf ve Sanat Üzerine Yazılar. Fototrek Yayınları: İstanbul.
  • Ertan, Güler ve Sansarcı, Emin (2017).Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Güllüpunar, Hasan (2016). Siyasal Lidere Duyulan Güvenin Liderin İmajı Üzerindeki Etkisi: 1 Kasım 2015 Milletvekili Genel Seçimleri Bağlamında Gerçekleştirilen Bir Araştırma, Şükrü Balcı (ed), 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Siyasal İletişim Uygulamaları, Konya: Literatürk Academia.
  • Günay, V. Doğan (2012). Görsel Göstergebilim ve İmgenin Anlamlandırılması, V. Doğan Günay ve F. Alev Parsa (ed), Görsel Göstergebilim İmgenin Anlamlandırılması, İstanbul: Es Yayınları.
  • Gürbüz, Sait ve Şahin, Faruk (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık:Ankara.
  • Gürbüz, Salih ve Aydın, Bayram Oğuz ( 2017). Siyasal Kampanyalarda İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: 2017 Anayasa Değişikliği Halkoylamasında Siyasi Liderlerin Instagram Kullanımları. S. Koç Akgül ve B. Küçüksaraç (Ed.), II. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Araştırmaları Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s. 533-547). İstanbul: İstanbul Ayvansaray Üniversitesi ve Kocaeli Üniversitesi.
  • Hoffman,Karen S. (2011). Visual Persuasion in George W. Bush's Presidency: Cowboy Imagery in Public Discourse, Congress & the Presidency, 38,3, 322-343, DOI: 10.1080/07343469.2011.602039.
  • Karadimitriou, A., & Veneti, A. (2016). Political Selfies: Image Events in the New Media Field. The Digital Transformation of the Public Sphere, 321–340. https://doi.org/10.1057/978-1-137-50456-2_16.
  • Karakoç, Enderhan, & Taydaş, Onur (2016). Aday İmajı Oluşumunda Lider Fotoğraflarının Önemi: “7 Haziran 2015 Genel Seçimleri”, Şükrü Balcı (ed.), 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Siyasal İletişim Uygulamaları, 243-280., Konya: Literatürk Academia. Sontag, Susan (1975). “An Interview with Susan Sontag”, http://bostonreview.net/susan-sontag-interview-geoffrey-movius. Erişim Tarihi:03.07.2018.
  • Yazıcı, İsmet (1997). Kitle İletişiminde İmaj Kuramsal Bir Yaklaşım. İstanbul: Bilim Yayınları.
  • Sontag, Susan (2010). Fotoğraf Üzerine. (Osman Akınhay, Çev.). Agora Kitaplığı: İstanbul.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Salih Gürbüz 0000-0002-5690-8136

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 69

Kaynak Göster

APA Gürbüz, S. (2019). SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(69), 318-331. https://doi.org/10.17755/esosder.445504

                                                                                                                                                                          21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.