Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BABILDAMA DÖNEMİNDE OKUMA TAKLİDİ

Yıl 2019, Cilt: 18 Sayı: 69, 373 - 384, 15.01.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.466084

Öz



Bebek vokalizasyonlarının
ilk aylardaki yapı taşları ünlü seslerdir. Bu ses blokları 6. ay civarlarında
olgunlaşarak bir ünsüz ve ünlüden oluşan (C1V1C1V1) ses zincirlerine
dönüşmektedir. Yaklaşık 12.ayda ise, ilk sözcükle eşzamanlı olarak farklı
ünsüzler aynı ses dizisinde (C1V1C2V2) birlikte yer almaktadır. Bu evre
literatürde çeşitlenmiş, çok tipli babıldama (İng.Jargon babbling, fr.
babillage varié-) şeklinde adlandırılmaktadır.



Çok tipli babıldama
evresinde çıkarılan ses zincirleri değerlendirildiğinde, bunların özellik ve
işlev açısından kendi aralarında farklılaştıkları, tek tip homojen bir yapının
söz konusu olmadığı dikkat çekmektedir. Bebek bağlama göre (tek başına iken,
televizyon izlerken ya da bir kitabın sayfalarını çevirirken) farklı
vokalizasyonlar çıkarabilmektedir. 
Bu
çalışmada dil öncesi dönemde, özellikle çeşitlenmiş babıldama evresinde bir
“okuma taklidinin” söz konusu olduğu vurgulanmış ve bu özel “okuma
vokalizasyonu”’nun özellikleri araştırılarak, yapı ve işlev açısından diğer
rutin babıldama türlerinden farklılaşıp farklılaşmadığı sorgulanmıştır.
 



Araştırma sonucunda
hece türü oranları ve ses özellikleri (tonlama, ezgi) açısından “okuma
taklidinin” diğer rutin babıldamadan farklı özellikler taşıdığı sonucuna
ulaşılmıştır.



Kaynakça

  • KAYNAKÇABaykal, M.(2018). 2-6 Yaş Arası Çocukların Dil Kullanımı Üzerine Bir İnceleme: Denizli Örneği, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli
  • Canault, M.(2009). L’émergence Du Contrôle Articulatoıre Au Stade Du Babıllage Une étude acoustique et cinématique, Université Marc Bloch - Strasbourg II, 2007. Français. <tel-00370720>, Thèse présentée en vue de l’obtention du Doctorat de Sciences du LangageCarol,Simith, Tassinary (1986). Perception of syllable timing by prebabbling infants, Journal acoustic of society American, 79-3 March
  • Charlier Bererd, M. & Juhem A. (2007). Evolution De La Complexité Phonetico-Phonologique Et Selection Lexicale Chez Des Enfants Français Entre 12 Et 27 Mois, Lyon
  • Chon H, Sawyer J. and G. Ambrose N. (2012). Differences of Articulation Rate and Utterance Length in Fluent and Disfluent Utterances of Preschool Children Who Stutter, J Commun Disord. 2012 ; 45(6): 455–467. doi:10.1016/j.jcomdis.2012.08.003.
  • Dale, Philip S. (1976). Language Development, second edition,Holt Rinehart and WinstonDankovicova J.(1998). The linguistic basis of articulation rate variation in Czech, Thesis in Oxford University
  • Delacroix H.(1934). L’enfant et le langage, Une collection développée en collaboration avec la Bibliothèque Paul-Émile-Boulet de l'Université du Québec à Chicoutimi Site web: http://bibliotheque.uqac.uquebec.ca/index.htm
  • Dubois J. vd. (2007), Grand Dictionnaire Linguistique&Sciences du langage, Larousse
  • Fouache R. Malcor-Gautherın M.(2013). Memoire Présenté Pour L’obtention Du Certificat De Capacite D’orthophoniste, Université Claude Bernard Lyon1 - ISTR - Orthophonie.
  • Ibrahima Abdoul Hayou C. (2014). Développement Phonético-Phonologique En Fulfulde Et Bambara D’enfants Monolingues Et Bilingues : Étude Du Babillage Et Des Premiers Mots
  • İmer K. Kocaman A. Özsoy A.S. (2011). Dilbilim Sözlüğü, s.309, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul
  • Kendall Tyler S.(2009). Speech Rate, Pause, and Linguistic Variation: An Examination Through the Sociolinguistic Archive and Analysis Project Kol S.(2011). Erken Çocuklukta Bilişsel Gelişim Ve Dil Gelişimi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, ss. 1-21
  • .Lalevee-Huart, C. (2010). Developpement Du Controle Moteur De La Parole : Une Etude Longitudinale D’un Enfant Francophone Agé de 7 A 16 Mois, A Partır D’un Corpus Audıo-Vısuel
  • Laplante, K. (1999). Lien entre les comportements émergents en lecture en maternelle et le succès en lecture en pre-re année Mémoire présenté à la Faculté des études supérieures de l’Universite Laval
  • Leigh, S. S. (2016). Speech And Artıculatıon Rates Of Older New Zealand Adults, A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the Degree of Master of Science in Speech and Language Sciences in the University of Canterbury
  • Marentette, Paula F. (1989). Babbling in Sign Language: Implications for Maturational Processes of Language in the Developing Brain, Department of Psychology McGiII University, Montreal
  • Marion, F.(2012). adaptation de la batterie d'evaluation evalo bb a une populatıon d'enfants presentant une atteinte neurologique ou une maladie rare, Unıversité De Poitiers Faculté de médecine et de pharmacie Ecole d’orthophonieoitiers
  • Meklid S.(2013). Pathologie Du Langage : La Dysorthographie Cas De La Wilaya De Biskra, Mémoire élaboré en vue de l’obtention du diplôme de magistère Option : Sciences du Langage
  • Mennella, D.(2011). Étude longitudinale des productions du babillage d’un enfant de langue maternelle française. Analyse dans le cadre de la théorie FRAME/CONTENT. Linguistique. 2010. <dumas00630966> Mémoire de master Mention : Sciences du langage Spécialité ou Parcours : sociolinguistique et acquisition du langage
  • Moreau M.L. Richelle M. (1997). L’acquisition du langage, Cinquième edition, Pierre Mardaga Edition, France
  • Oller D.K. Wieman L.A., Doyle, J.W. Ross, C. (1975), infant babbling and speech, J. Child Lang. 3, 1-11. Printed in Great Britain
  • Oller, D.K. E. Eilers R. Neal R. and Schwartz H. K. (1999). Precursors To Speech in infancy: The Predictıon Of Speech And Language Disorders, J. Commun. Disord. 32 (1999), 223–245
  • Özer H. (2013). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden Çocukların Ana Dil Gelişimleri İle İkinci Dil Öğrenmeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi Yüksek Lisans Tezi , Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Rousset I. (2004). Structures syllabiques et lexicales des langues du monde Données, typologies, tendances universelles et contraintes substantielles, thèse pour obtenir le grade de docteur de l’Unıversıté Grenoble III Discipline : Sciences du Langage
  • Samsul A.(1998). Babbling: A Definition & Overview of Theories, Eric, EDRS, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED422740.pdf sitesinden indirildi. (erişim tarihi:28.08.2018)
  • Sauvadet C. (2010). Troubles Du Langage Oral Chez L’enfant : Reperage, Depistage, Prise En Charge Et Place Du Medecin Generaliste
  • Schwab&Racine (2013). Le débit lent des Suisses romands: mythe ou réalité?, Journal of French Language Studies, Volume 23 / Issue 02 / July 2013, pp 281 - 295 DOI: 10.1017/S095926951200021X, Published online: 09 May 2012
  • TDK(2017). http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bilimsanat&view=bilimsanat&kategoriget=terim&kelimeget=agulama&hngget=md (erişim tarihi 07.08.2017)
  • Yapıcı, Ş.(2004). Çocukta Dil Gelişimi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, ISSN: 1303-5134
  • İnternet Sitesi:http://groupes-premier-degre-36.tice.ac-orleans-tours.fr/eva/sites/groupes-premier-degre-36/IMG/pdf/1_Extrait_const_langage_Kern.pdf (29.08.2018)https://en.wikipedia.org/wiki/Babbling (son erişim tarihi: 14.03.2017)
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Tarcan 0000-0002-7639-390X

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 69

Kaynak Göster

APA Tarcan, A. (2019). BABILDAMA DÖNEMİNDE OKUMA TAKLİDİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(69), 373-384. https://doi.org/10.17755/esosder.466084

                                                                                                                                                                          21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.