Günümüzde
ülkeler, İnsansız Hava Aracı teknolojilerinin geliştirilmesi için araştırma ve
geliştirme çalışmalarına büyük kaynak aktarmaktadırlar. Teknoloji yoğun bu
sistemlerin etkin kullanımında karşılaşılan en önemli problem, maksimum sayıda
hedefi gözlemleyebilecek minimum maliyetli rota planını belirleyebilmektir.
İnsansız Hava Aracı Rotalama Problemi; literatürde Çoklu Gezgin Satıcı ve Araç
Rotalama Probleminin bütünleşiği olarak kabul edilmektedir. İnsansız Hava
Araçlarına entegre edilen sensörlerin görüş yeteneklerinin rota planına dâhil
edilmesiyle rotalama modelleri geliştirilebilir. Bu çalışmada; İnsansız Hava
Aracı rotalama sürecinde, sensör görüş yeteneklerini dikkate alan doğrusal bir
model ve iki aşamalı sezgisel bir rotalama algoritması önerilmektedir. Önerilen
modellerin testi için Türkiye güney sınır hattı üzerinde keşif ve gözetleme
faaliyetine yönelik jenerik bir senaryo geliştirilmiştir. Test sonuçları,
sensör yeteneklerinin İnsansız Hava Aracı uçuş rotalama modellerine dâhil
edilmesinin uçuş yolunun en küçüklenmesinde etkili olduğunu ve iki aşamalı
sezgisel rotalama algoritmasının İnsansız Hava Aracı rotalama sürecinde etkin
olarak kullanılabileceğini göstermektedir.
İHA rota optimizasyonu sensör rotalama modeli sensör yönetimi birim sensör kaplama algoritması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 4 |