Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KUR’AN KURSU ÖĞRETİCİLERİNİN YÖNTEM ANLAYIŞLARI

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 29 - 58, 30.12.2018

Öz

Diyanet İşleri Başkanlığı’nın yaygın din eğitimi
faaliyetlerini yürüttüğü kurumlarından Kur’an kursları, temelde Kur’an-ı Kerim
öğretimine dayanan bir hizmet sunmaktadır. Kur’an kurslarında sunulan bu
hizmetin niteliği öğreticilerin niteliğiyle doğrudan ilişkilidir. Bu çalışmada,
söz konusu öğreticilerin Kur’an-ı Kerim öğretiminde izledikleri yöntemler
araştırılmıştır. Öğreticilerin Kur’an öğretiminde izlediklerini belirttikleri
yöntemlerin neler olduğu ve bilimselliği, öğreticilerin ders öncesi yaptıkları
hazırlıkların neler olduğu, yöntemleri seçerken hangi ilkeleri dikkate
aldıkları, kullandıkları yöntemlerin etkililiğini nasıl değerlendirdikleri,
öğrenme alanlarına göre yöntem çeşitliliğine gidip gitmedikleri gibi hususlar
açıklığa kavuşturulmaya çalışılmıştır.



Çalışma Kayseri’ye bağlı Kocasinan, Talas,
Melikgazi ilçelerindeki Kur’an kurslarında görev yapmakta olan 126 Kur’an kursu
öğreticisinin anket çalışmasına verdikleri yanıtlar neticesinde
oluşturulmuştur.
Toplanan nicel
veriler SPSS-21 istatistik programı ile anketteki açık uçlu sorulardan elde
edilen veriler ise betimsel analiz yoluyla nicel verilerle karşılaştırmalı
olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen
sonuçlara göre, öğreticilerin Kur’an öğretiminde kullandıklarını belirttikleri
yöntem isimlerinin büyük çoğunluğu, literatürde öğretim yöntemi kabul edilen
uygulamalarla örtüşmemektedir. Takip ettikleri işlem adımlarının deneme
yanılmayla buldukları etkinlikler olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, Kur’an
öğretiminde, kullanılan öğretim yöntemleri konusunda belli düzeyde yeterliliği
olan öğreticiler bulunmakla birlikte, önemli bir grup öğreticinin hazırlıktan
uygulama aşamasına, öğretim yöntemlerini tanıma, seçme ve kullanmaya, dersin
sonunda ölçme ve değerlendirmeye kadar genel itibariyle, önemli bir takım
eksikliklerinin olduğu anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Mehmet, Kuran Öğretim Metodları ve Öğreticilik Vasıfları, e-dergi.atauni.edu.tr/atauniilah, Web Sayfası:http://docplayer.biz.tr/24062600-Kur-an-ogretim-metotlari-ve-ogreticilik-vasiflari-yrd-doc-dr-mehmet-adiguzel.html (Erişim: Mayıs 2017)
  • Akyürek, Süleyman, Din Öğretimi, Model, Strateji, Yöntem ve Teknikler, Nobel Yayını, İstanbul 2010.
  • Aydın, Muhammet Şevki, Bir Din Eğitimi Kursu Olarak Kur’an Kursu, DİB Yayını, Ankara, 2008 .
  • Aydın, M. Şevki, Din Dersi Öğretmenlerinin Pedagojik Formasyonları, Erciyes Üniversitesi Yayını, Kayseri 1996
  • Balbay, Emine, K. Kerim Öğreticilerinin Mesleki Yeterlilikleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ, 2011,
  • Benli, Abdullah, İlahiyat Fakültelerinde Yürütülen Kur’an Okuma ve Tecvid Dersleri İçin Bir Program Önerisi, Bilimname Düşünce Platformu, XXVIII, 2015/1, Web Sayfası: http://oaji.net/articles/2015/1607-1430351328.pdf (Erişim : Mayıs 2017)s.135
  • Çollak, Fatih, Kur’an-ı Kerim Öğretim Teknikleri, s. 325-328 İçinde: Etkili din öğretimi (Editör: Şaban Karaköse), TİDEF Yayınları, İstanbul 2009.
  • Demir, Recep, Yaz Kur’an Kurslarında Kur’an Öğretimi, Sakarya Üniversitesi SBE, Adapazarı 2010, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Doğan, Recai, “Yaygın Din Eğitiminin Neliği” Din Eğitimi El Kitabı içinde: (Editörler: Recai Doğan, Remziye Ege), Grafiker Yayını, Ankara, 2012.
  • Erkul, Elif, Kur’an Kurslarında Yetişkinlik Dönemi Din Eğitimi Yöntem ve Teknikleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstüsü, Sakarya, 2010.
  • Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayını, İstanbul 2002.
  • Kaya, Mevlüt ve Nazıroğlu Bayramali, İlahiyat Fakultelerınde Pedagojlk Formasyon Derslerinin Tarihi Gelişimi, Web sayfası: http://isamveri.org/ pdfdrg/D196760/2011/2011_Kayam_NazırogluB.pdf, (Erişim: Mayıs 2017)
  • Koç, Ahmet, Kur’an Kurslarında Eğitim ve Verimlilik, Avrasya Yayını, Ankara, 2005.
  • Korkmaz, Mehmet, Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlilikleri, TDV Yayını, Ankara, 2012.
  • Korkmaz, Mehmet, Din öğretimi Teknolojisi ve Materyal Geliştirme, Laçin Yay., Kayseri 2013.
  • Korkmaz, Mehmet, İhtiyaç Odaklı Yaygın Din Eğitimi (Kayseri Örneği), Tezmer Yayını, Kayseri, 2013
  • Özyurt, Ayşe, Kadınlara Yönelik Din Eğitimi(Kartal örneği),Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul 2009, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Tosun, Cemal, Din Eğitimi Bilimine Giriş, Pegem Akademi Yay., Ankara 2010 .
  • Yılmaz, Nazif, Kur’an Öğretiminde Temel İlkeler ve Yöntem-Teknikler, İstanbul, 2012, Web sayfası: https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_06/ 12055905_kuran_okuma_teknikleri.pdf(Erişim : Mayıs 2017) http://www2.diyanet.gov.tr/EgitimHizmetleriGenelMudurlugu/Sayfalar/KuranKursuOgretimProgrami.aspx Güncelleme 2017,Erişim: Nisan 2017
  • http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/06/20110604M1-1.htm (Güncelleme 28 Mayıs 2017 Erişim: Mayıs 2017)
  • https://diyanet.gov.tr/tr/icerik/kadrolu-2013-ii-k-k-o-i-h-m-k-aciktan-atama-sozlu-sinavi/8343?getEnglish=(Güncelleme belirtilmemiş Erişim: Mayıs 2017)
  • http://www.memurlar.net/haber/301464/diyanet-isleri-baskanligi-4-bin-110-personel-alimi-icin-ilana-cikti.html(2017 Erişim tarihi Mayıs 2017)
  • http://www2.diyanet.gov.tr/InsanKaynaklariGenelMudurlugu/Sayfalar/HaberDetay.aspx?rid=281&lst=DuyurularListesi&csn=/InsanKaynaklariGenelMudurlugu (2017 Erişim: Mayıs 2017)
  • https://dogm.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/14(05.12.2016Erişim:Mayıs 2017)
  • http://www2.diyanet.gov.tr/EgitimHizmetleriGenelMudurlugu/Materyaller/Yaz_Kuran_Kursu_Ogretici_Kilavuzu-2006.pdf, (2017 Erişim:Mayıs 2017).
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Vijdan Demirezen Bu kişi benim 0000-0002-7554-6601

Mehmet Korkmaz Bu kişi benim 0000-0002-6873-4313

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Demirezen, Vijdan - Korkmaz, Mehmet. “KUR’AN KURSU ÖĞRETİCİLERİNİN YÖNTEM ANLAYIŞLARI”. Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/2 (Aralık 2018), 29-58.