Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Understanding of Naskh in Ibn Ḳayyim al- Jawziyya Abstract

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 34, 693 - 712, 30.12.2018
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.465283

Öz

The purpose of this article is to provide an overview of Ibn Qayyim al- Jawziyya
(d. 751/1350), one of the important commentators living in the XIVth century,
was able to determine his views on naskh. In this context, the views of Ibn
Qayyim in the matter of naskh were examined and the original interpretations he
brought about the subject were pointed out. As a result of the article, it was
understood that the concept of naskh was removed from its contents in the
Qur'an over time and it was detached from its meaning in the terminology of the
aāba and Tābiʿūn. In the eyes of the aāba Naskh has been evaluated in a wide scope. The main
problem here is the deviation in the course of meaning. According to Ibn
Qayyim, naskh should be considered in various meanings. For example naskh, the
object is to void the words that satan tries to add 
to the verses, meaning that the meaning is separated from the unrelated
ones in a way that does not interfere with anything else. In addition naskh, it
has the meaning of making solidification of the word. The verse is protected by
naskh. Perhaps this is the most important determination of our article. The
main function of naskh is not to cancel the verse, but to solidify it. In
addition, naskh means the elimination of hard-hearted persons.

Kaynakça

  • Cevziyye, İbn Kayyim. Bedâʾiʿu’t- tefsîr. Der. Yüsrî Seyyid Muhammed. 1. Baskı. Suudi Arabistan: Dâru İbnü’l Cevzî, 1427.
  • Cevziyye, İbn Kayyim. İbn Kayyim Tefsiri, Bedâʾiʿu’t- tefsîr. Trc. Halil Aldemir. 1. Baskı. İstanbul: Polen Yayınları, 2011.
  • Cürcânî, Seyyid Şerif. Ta'rifat. İstanbul: y.y., 1327.Demirci, Muhsin. Tefsir Usûlü ve Tarihi. İstanbul: MÜİFV Yayınevi, 2001.
  • Ebû Zeyd, Nasr Hâmid. İlahî Hitabın Tabiatı, Metin Anlayışımız ve Kur’an İlimleri Üzerine. Trc.: Mehmet Emin Maşalı. 2. Baskı. Ankara: Avrasya Yayınevi, 2006.
  • el-Murâdî el-Mısrî , Ebû Ca‘fer Ahmed b. Muhammed b. İsmâîl. en-Nâsiḫ ve’l-mensûḫ. Thk. Muhammed Abdüsselam Muhammed. Kuveyt: Mektebetü’l-felâḫ, 1988/1408.
  • es-Sedûsî el-Basrî , Ebü’l-Hattâb Katâde b. Diâme b. Katâde. en-Nâsiḫ ve’l-mensûḫ fî Kitâbillahi Teâlâ. Thk. Hâtim Sâlih ed-Dâmin. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1985.
  • ez-Zührî , Ebû Bekr Muhammed b. Müslim b. Ubeydillâh İbn Şihâb. en-Nâsiḫ ve’l-mensûḫ. Thk. Hâtim Sâlih ed-Dâmin. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1988.
  • Hökelekli, Hülya. İbn Kayyim el-Cevziyye’nin Kur’an Anlayışı. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, 2014.
  • İbnü'l-Cevzî, Ebu’l Ferec Cemâluddîn Abdurrahmân b. Alî b. Abdullah. Nâsiḫu’l-Ḳurʾân ve mensûḫuh. Nşr. Hüseyin Selîm Esed ed-Dârânî. Dımaşk: y.y., 1411/1990.
  • İbnü'l-Arabî, Ebû Bekir Muhammed b. Abdillâh b. Muhammed Meâfirî. en-Nâsiḫ ve’l-mensûḫ fi’l-Ḳurʾâni’l-Kerîm. Thk. Abdülkebir Alevi Medgari. Kahire: Mektebetü’s-sekâfeti'd-Diniyye, 1992.
  • İbnü'l-Cevzî, Ebu’l-Ferec. Zâdü'l mesîr fî ilmi't tefsîr. Beyrut: Dâru İbn Hazm, 2002.
  • Kaya, Remzi. Kur'ân-ı Kerîm'de Nesih. Bursa: Furkan Ofset. 2001.Miskîn el-Herevî, Ebû Ubeyd el-Kāsım b. Sellâm. en-Nâsiḫ ve’l-mensûḫ. Nşr. Muhammed b. Sâlih el-Müdeyfir. Riyad: y.y., 1411/1990.
  • Özdeş, Talip. Kur’an ve Nesih Problemi. 2. Baskı. Ankara: Fecr Yayınevi, 2018.Yılmaz, Orhan. İbn Kayyim el-Cevziyye'nin Hadis/Sünnet Anlayışı ve Metin Tenkidindeki Yeri. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, 2013.
  • Zerkeşî, Ebû Abdillâh Bedrüddîn Muhammed b. Bahâdır b. Abdillâh et-Türkî el-Mısrî el-Minhâcî. el-Burhân fî ʿulûmi’l-Ḳurʾân. Beyrut: Dâru’l Fikr, 2009.
  • Zürkānî, Muhammed Abdülazîm. Menâhilü’l-ʿirfân fî ʿulûmi’l-Ḳurʾân. Dimaşk: Dâru Kuteybe, 2010.

İbn Kayyim El-Cevziyye'nin Nesih Anlayışı

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 34, 693 - 712, 30.12.2018
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.465283

Öz

Bu
makalenin amacı, XIV. yy’da yaşamış önemli müfessirlerimizden biri olan İbn
Kayyim el- Cevziyye’nin (ö. 751/1350),
nesih konusundaki görüşlerini
tespit edebilmektir. Bu kapsamda, İbn Kayyim’in nesih meselesindeki yaklaşımı irdelenmiş,
konuyla ilgili olarak getirmiş olduğu özgün yorumlara dikkat çekilmiştir.
Makalenin neticesinde, nesih kavramının zaman içerisinde Kur’an’daki muhtevasından
uzaklaştırıldığı, sahâbe ve tâbiîn terminolojisindeki anlamından koparıldığı
anlaşılmıştır. Buradaki esas problem anlamın seyrindeki sapmadan
kaynaklanmaktadır. Sahâbe nezdinde nesih geniş bir kapsamda
değerlendirilmiştir. İbn Kayyim’e göre nesih çeşitli manalarda ele alınmalıdır.
Örneğin nesih, şeytanın âyetlere katmaya çalıştığı sözlerin geçersiz kılınması,
kastedilen mananın başka bir şeyle karışmayacak şekilde ilgisiz
olanlardan ayrılmasıdır.
Ayrıca
nesih, sözün muhkem hale gelmesi gibi bir anlama sahiptir. Nesihle âyet
korunmaktadır. Belki de makalemizin en önemli tespiti budur. Neshin esas
fonksiyonu âyeti iptal etmek değil, onu sağlamlaştırmaktır. Bunun yanında
nesih, katı kalpli kimselerin vesveselerinin ortadan kaldırılması anlamına
gelmektedir. 

Kaynakça

  • Cevziyye, İbn Kayyim. Bedâʾiʿu’t- tefsîr. Der. Yüsrî Seyyid Muhammed. 1. Baskı. Suudi Arabistan: Dâru İbnü’l Cevzî, 1427.
  • Cevziyye, İbn Kayyim. İbn Kayyim Tefsiri, Bedâʾiʿu’t- tefsîr. Trc. Halil Aldemir. 1. Baskı. İstanbul: Polen Yayınları, 2011.
  • Cürcânî, Seyyid Şerif. Ta'rifat. İstanbul: y.y., 1327.Demirci, Muhsin. Tefsir Usûlü ve Tarihi. İstanbul: MÜİFV Yayınevi, 2001.
  • Ebû Zeyd, Nasr Hâmid. İlahî Hitabın Tabiatı, Metin Anlayışımız ve Kur’an İlimleri Üzerine. Trc.: Mehmet Emin Maşalı. 2. Baskı. Ankara: Avrasya Yayınevi, 2006.
  • el-Murâdî el-Mısrî , Ebû Ca‘fer Ahmed b. Muhammed b. İsmâîl. en-Nâsiḫ ve’l-mensûḫ. Thk. Muhammed Abdüsselam Muhammed. Kuveyt: Mektebetü’l-felâḫ, 1988/1408.
  • es-Sedûsî el-Basrî , Ebü’l-Hattâb Katâde b. Diâme b. Katâde. en-Nâsiḫ ve’l-mensûḫ fî Kitâbillahi Teâlâ. Thk. Hâtim Sâlih ed-Dâmin. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1985.
  • ez-Zührî , Ebû Bekr Muhammed b. Müslim b. Ubeydillâh İbn Şihâb. en-Nâsiḫ ve’l-mensûḫ. Thk. Hâtim Sâlih ed-Dâmin. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1988.
  • Hökelekli, Hülya. İbn Kayyim el-Cevziyye’nin Kur’an Anlayışı. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, 2014.
  • İbnü'l-Cevzî, Ebu’l Ferec Cemâluddîn Abdurrahmân b. Alî b. Abdullah. Nâsiḫu’l-Ḳurʾân ve mensûḫuh. Nşr. Hüseyin Selîm Esed ed-Dârânî. Dımaşk: y.y., 1411/1990.
  • İbnü'l-Arabî, Ebû Bekir Muhammed b. Abdillâh b. Muhammed Meâfirî. en-Nâsiḫ ve’l-mensûḫ fi’l-Ḳurʾâni’l-Kerîm. Thk. Abdülkebir Alevi Medgari. Kahire: Mektebetü’s-sekâfeti'd-Diniyye, 1992.
  • İbnü'l-Cevzî, Ebu’l-Ferec. Zâdü'l mesîr fî ilmi't tefsîr. Beyrut: Dâru İbn Hazm, 2002.
  • Kaya, Remzi. Kur'ân-ı Kerîm'de Nesih. Bursa: Furkan Ofset. 2001.Miskîn el-Herevî, Ebû Ubeyd el-Kāsım b. Sellâm. en-Nâsiḫ ve’l-mensûḫ. Nşr. Muhammed b. Sâlih el-Müdeyfir. Riyad: y.y., 1411/1990.
  • Özdeş, Talip. Kur’an ve Nesih Problemi. 2. Baskı. Ankara: Fecr Yayınevi, 2018.Yılmaz, Orhan. İbn Kayyim el-Cevziyye'nin Hadis/Sünnet Anlayışı ve Metin Tenkidindeki Yeri. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, 2013.
  • Zerkeşî, Ebû Abdillâh Bedrüddîn Muhammed b. Bahâdır b. Abdillâh et-Türkî el-Mısrî el-Minhâcî. el-Burhân fî ʿulûmi’l-Ḳurʾân. Beyrut: Dâru’l Fikr, 2009.
  • Zürkānî, Muhammed Abdülazîm. Menâhilü’l-ʿirfân fî ʿulûmi’l-Ḳurʾân. Dimaşk: Dâru Kuteybe, 2010.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Kılıçaslan 0000-0002-1469-1776

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 34

Kaynak Göster

ISNAD Kılıçaslan, Mustafa. “İbn Kayyim El-Cevziyye’nin Nesih Anlayışı”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/34 (Aralık 2018), 693-712. https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.465283.
88x31.png
Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Hitit Üniversitesi Kuzey Kampüsü Çevre Yolu Bulvarı 19030 - ÇORUM-TÜRKİYE
00 (90) 364 219 1100 - ilafdergi@hitit.edu.tr