Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLK VE ACİL YARDIM TEKNİKERLİĞİNDE EĞİTİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 121 - 129, 31.10.2018

Öz

Amaç: Ülkemizde ilk ve acil yardım teknikerliği mesleğine olan ilginin artması ile birlikte hem devlet hem de vakıf üniversitelerinde ilk ve acil yardım teknikeri (paramedik) eğitimi veren programların sayısının ve kontenjanlarının gün geçtikçe arttığı gözlenmektedir. Ülkemizde eğitim veren çeşitli üniversitelerin İlk ve acil yardım programlarının öğretim elemanı, müfredat ve eğitim materyallerinin irdelendiği bu çalışmada paramedik eğitimi durumunun değerlendirilmesi amaçlanmıştır. 
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma 1 Eylül- 12 Ekim 2016 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Veriler 90 İlk ve Acil yardım Teknikerliği programının bölüm başkanı veya yüksekokul müdürü ile yüz yüze, telefon görüşmesi ve e-mail yoluyla doldurulan anket formlarından elde edilmiştir. Edilen verilerin istatiksel analizi bilgisayar ortamında SPSS 23.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulguları incelendiğinde, paramedik okullarından %34,6’sında (n=9) öğretim elemanı sayısının 2’den az olduğu, uygulanmakta olan müfredat bakımından üniversiteler arasında bir standardizasyonun olmadığı bulunmuştur. Okullar kullanılan materyaller ve eğitim ortamı yönünden incelendiğinde %34,6’sında (n=9) sınıf düzeninin “U” olmadığı, temel materyallerden olan tam boy İYD maketin sadece %65,4’ünde, ana sedyenin %57,7’sinde yeterli sayıda olduğu ve birçok programda çeşitli eğitim ekipmanlarının olmadığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Elde edilen veriler göz önüne alındığında var olan altyapı eksikliği, müfredat farklılıkları, öğretim elemanı yetersizliği ve öğrenci sayısının artması, paramedik okullarında verilen eğitimin kalitesini olumsuz yönde etkileyeceği söylenebilir.

Kaynakça

  • Çelikli, S. (2016). Kuruluşundan Bugüne Paramedik Eğitiminde Standartizasyon Çabaları ve kırılma Noktaları. Hastane Öncesi Dergisi. 1:(2), 39-54.
  • Ekşi, A. (2015). Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi. 2. Basım. Kitapana. İzmir.
  • Sofuoğlu, T. Erol, O. 2009Ambulans Ekipleri Standartizasyonu. Neşa Ofset. İzmir.
  • Turhan, K. Yarış, F. Özen, İ. (2004). Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi Soru Bankası Projesi ve Dinamik Web Modülü. Tıp Eğitimi Dünyası. 34-40.
  • Yıldırım, D., Sarı E, Gündüz, S. Yolcu, S. Paramedik Eğitiminin Dünü ve Bugünü. Smyrna Tıp Dergisi. 51-53.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Turan Gündüz

Suha Kenan Arserim

M. Emin Limoncu Bu kişi benim

Özgül Balcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 17 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gündüz, T., Arserim, S. K., Limoncu, M. E., Balcı, Ö. (2018). İLK VE ACİL YARDIM TEKNİKERLİĞİNDE EĞİTİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Hastane Öncesi Dergisi, 3(2), 121-129.