Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

François Boucher’nin Eserlerinde Çin Kültürünün Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 13, 22 - 35, 22.03.2019
https://doi.org/10.20304/humanitas.445427

Öz

Chinoiserie, 18. yüzyılın ilk yarısından itibaren başlayan resimden tekstile, mobilyadan iç dekorasyona kadar etkili bir üsluptur. Chinoserie’nin en belirgin dönemlerinden biri olan Rokoko birçok sanatçıyı etkilemiştir. Bu sanatçılardan biri olan François Boucher chinoiserie etkisiyle Çin’in sanat ve kültür anlayışını yansıtan eserler üretmiştir. Bu amaçla bu araştırmada François Boucher’in Çin Sanat’ından nasıl etkilendiği ve bu doğrultuda Çin sanatı ve kültür anlayışının sanat eserlerine nasıl yansıdığı araştırılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla geniş bir literatür taraması yapılmıştır. Literatür taramaları sonucunda François Boucher’in Chinoiserie etkili 10 eseri incelenmiştir. Sanatçının Chinoiserie etkili eserlerinde Çin’e özgü figürler, mavi-beyaz porselenler, Çin tapınakları gibi öğelerin yanında, Çin kültüründe bulunan kıvrık çatılı küçük köşkler, yakıcı havadan korunmak için kullanılan şemsiye gibi unsurlara yer verdiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Atasoy, N. (1985). 17. ve 18. yüzyıllarda Avrupa Sanatı. (2. Baskı). İstanbul: Dilek.
  • Chang, A. (2010). François Boucher and his Chinoiseries. (Published Master Thesis). Kansas City.
  • Çalışıcı Pala, İ. (2015). Bazı belge ve tanımlarla “Çini” kelimesinin değerlendirilmesi. Yedi: Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, (13), 11-24.
  • Dayis, W. (1992). China, the confucian ideal, and the European age of enlightenment in Ching and oxtoby, discovering China: European interpretations in the enlightenment. New York: University of Rochester Press.
  • Eberhard, W. (2000). Çin simgeleri sözlüğü/ Çin hayatı ve düşüncesinde gizli simgeler. (A. Kazancıgil, A. Bereket, Çev.). İstanbul: Kabalcı. (Orijinal çalışma basım tarihi 1986).
  • Germaner, S. (1996). XVIII. Yüzyıl Avrupa resmi anlatımı biçimlendiren etmenler. İstanbul: Kabalcı.
  • Gombrich, E. H. (2013). Sanatın öyküsü. (E. Erduran, Ö. Erduran, Çev.). İstabul: Remzi. (Orijinal çalışma basım tarihi 1950)
  • Hauser, A. (2006) Sanatın toplumsal tarihi. (Y. Gönülü, Çev.). Ankara: Deniz. (Orijinal çalışma basım tarihi 1951)
  • İpşiroğlu, N. ve İpşiroğlu, M. (2012). Oluşum süreci içinde sanat tarihi. (4. Baskı) İstanbul: Inkılap.
  • Jarry, M. (1981). Chinoiserie Chinese influence on Europen decorative art 17th and 18th century. New York: The Vendome Press.
  • Pera Müzesi (2009). Victoria ve Albert Müzesi’nden dünya seramiğinin başyapıtları. İstanbul: Kolektif.
  • Turani, A. (2015). Dünya sanat tarihi. (19. Basım). İstanbul: Remzi.
  • URL-1 Chinoiserie. (t.b). Zargan. http://www.zargan.com/tr/q/chinoiserie-ceviri-nedir
  • URL-2 Chinoiserie. (t.b). Fransızca Sözlük. http://www.fransizcasozluk.net/chinoiserie.htm
  • Yıldırım, L., İşmal Erden, Ö. (2011). Avrupa dekoratif sanatlarındaki Chinoiserie etkisinin tekstil baskıcılığındaki yansımaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, (3), 31-36. 10.10.2017, dergipark.gov.tr/article-file/203679.
  • Boucher, F. (1670). Fransa kralı 14. Louis tarafından 1670’te yaptırılan Porselen Köşk [Şekil1]. http://720plan.ovh.net/~jardinsd/Trianon/Pages/Peristyle/Images/Porcelaine- 1.jpg
  • Boucher, F. (1670). Chinoiserie örneği Royal de Beauvais İmalatı Halı, Özel Koleksiyon [Şekil 2]. Jarry, M. (1981). Chinoiserie Chinese influence on Europen decorative art 17th and 18th century. New York: The Vendome Press.
  • Boucher, F. (1739). Le Dejeuner [Şekil 3]. https://uploads1.wikiart.org/images/francoisboucher/ breakfast-1739.jpg
  • Boucher, F. (1742). La Toilette [Şekil 4]. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons /thumb/e/ea/1742_Boucher_La_Toilette_anagoria.JPG/1265px1742_Boucher_La_Toi lette_anagoria
  • Boucher, F. (1731). Tao Kou on Religiuse de [Şekil 5]. http://gallica.bnf.fr/ark:/121 48/btv1b69514302/f1.highres
  • Boucher, F. (1731). Femme du Royaume de Necpal [Şekil 6]. https://content.ngv.vic.gov.au/retrieve.php?size=1280&type=image&vernonID=34225
  • Boucher, F. (1731). I Geng ou Medecin Chinois [Şekil 7].http://gallica.bnf.fr/ark:/12 148/btv1b6951420p/f1.highres
  • Boucher, F. (1738- 1745). Etching, from Recueil de diverses chinoses du Cabinet de Fr.
  • Boucher peintre du Roi [Şekil 8]. https://images.metmuseum.org/CRDImagesx/dp/original/DP139116.jpg
  • Boucher, F. (1738-1745). Etching, from Recueil de diverses chinoses du Cabinet de Fr.
  • Boucher peintre du Roi [Şekil 9]. https://images.metmuseum.org/CRDImages /dp/original/DP139115.jpg
  • Boucher, F. (1742). Festin de l’empereur de Chine [Şekil 10]. http://www.mbaa.besancon.fr /wp-content/uploads/2013/01/D-843-1-2.jpg
  • Boucher, F. (1742). La Danse Chinoise [Şekil 11]. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/LaDanse_chinoise_by_François_Boucher.jpg

Influence of Chinese Culture on Francois Boucher's Works

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 13, 22 - 35, 22.03.2019
https://doi.org/10.20304/humanitas.445427

Öz

Chinoiserie is an eighteenth-century style ranging from painting to textile, furniture to interior decoration, and so on. Rokoko, one of chinoserie’s most prominent periods, influenced many artists. Among these artists, François Boucher produced works reflecting China's views of art and culture. The present study investigates the ways in which François Boucher was influenced by Chinese art and how the understanding of Chinese art and culture was reflected in the works of art. A comprehensive literature survey was carried out in order to collect data. As a result of literature surveys, 10 influential Chinoiserie works by François Boucher were studied. Chinese-specific figures, clothing, blue-white porcelain, pagod, Chinese temples, as well as the Chinese culture of the small pavilions with curved roofs, garden huts, used for protection from burning air as well as elements such as umbrella can be seen in the artist's influential works of Chinoiserie. François Boucher took the elements of his culture to China and combined them with his own unique touch.

Kaynakça

  • Atasoy, N. (1985). 17. ve 18. yüzyıllarda Avrupa Sanatı. (2. Baskı). İstanbul: Dilek.
  • Chang, A. (2010). François Boucher and his Chinoiseries. (Published Master Thesis). Kansas City.
  • Çalışıcı Pala, İ. (2015). Bazı belge ve tanımlarla “Çini” kelimesinin değerlendirilmesi. Yedi: Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, (13), 11-24.
  • Dayis, W. (1992). China, the confucian ideal, and the European age of enlightenment in Ching and oxtoby, discovering China: European interpretations in the enlightenment. New York: University of Rochester Press.
  • Eberhard, W. (2000). Çin simgeleri sözlüğü/ Çin hayatı ve düşüncesinde gizli simgeler. (A. Kazancıgil, A. Bereket, Çev.). İstanbul: Kabalcı. (Orijinal çalışma basım tarihi 1986).
  • Germaner, S. (1996). XVIII. Yüzyıl Avrupa resmi anlatımı biçimlendiren etmenler. İstanbul: Kabalcı.
  • Gombrich, E. H. (2013). Sanatın öyküsü. (E. Erduran, Ö. Erduran, Çev.). İstabul: Remzi. (Orijinal çalışma basım tarihi 1950)
  • Hauser, A. (2006) Sanatın toplumsal tarihi. (Y. Gönülü, Çev.). Ankara: Deniz. (Orijinal çalışma basım tarihi 1951)
  • İpşiroğlu, N. ve İpşiroğlu, M. (2012). Oluşum süreci içinde sanat tarihi. (4. Baskı) İstanbul: Inkılap.
  • Jarry, M. (1981). Chinoiserie Chinese influence on Europen decorative art 17th and 18th century. New York: The Vendome Press.
  • Pera Müzesi (2009). Victoria ve Albert Müzesi’nden dünya seramiğinin başyapıtları. İstanbul: Kolektif.
  • Turani, A. (2015). Dünya sanat tarihi. (19. Basım). İstanbul: Remzi.
  • URL-1 Chinoiserie. (t.b). Zargan. http://www.zargan.com/tr/q/chinoiserie-ceviri-nedir
  • URL-2 Chinoiserie. (t.b). Fransızca Sözlük. http://www.fransizcasozluk.net/chinoiserie.htm
  • Yıldırım, L., İşmal Erden, Ö. (2011). Avrupa dekoratif sanatlarındaki Chinoiserie etkisinin tekstil baskıcılığındaki yansımaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, (3), 31-36. 10.10.2017, dergipark.gov.tr/article-file/203679.
  • Boucher, F. (1670). Fransa kralı 14. Louis tarafından 1670’te yaptırılan Porselen Köşk [Şekil1]. http://720plan.ovh.net/~jardinsd/Trianon/Pages/Peristyle/Images/Porcelaine- 1.jpg
  • Boucher, F. (1670). Chinoiserie örneği Royal de Beauvais İmalatı Halı, Özel Koleksiyon [Şekil 2]. Jarry, M. (1981). Chinoiserie Chinese influence on Europen decorative art 17th and 18th century. New York: The Vendome Press.
  • Boucher, F. (1739). Le Dejeuner [Şekil 3]. https://uploads1.wikiart.org/images/francoisboucher/ breakfast-1739.jpg
  • Boucher, F. (1742). La Toilette [Şekil 4]. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons /thumb/e/ea/1742_Boucher_La_Toilette_anagoria.JPG/1265px1742_Boucher_La_Toi lette_anagoria
  • Boucher, F. (1731). Tao Kou on Religiuse de [Şekil 5]. http://gallica.bnf.fr/ark:/121 48/btv1b69514302/f1.highres
  • Boucher, F. (1731). Femme du Royaume de Necpal [Şekil 6]. https://content.ngv.vic.gov.au/retrieve.php?size=1280&type=image&vernonID=34225
  • Boucher, F. (1731). I Geng ou Medecin Chinois [Şekil 7].http://gallica.bnf.fr/ark:/12 148/btv1b6951420p/f1.highres
  • Boucher, F. (1738- 1745). Etching, from Recueil de diverses chinoses du Cabinet de Fr.
  • Boucher peintre du Roi [Şekil 8]. https://images.metmuseum.org/CRDImagesx/dp/original/DP139116.jpg
  • Boucher, F. (1738-1745). Etching, from Recueil de diverses chinoses du Cabinet de Fr.
  • Boucher peintre du Roi [Şekil 9]. https://images.metmuseum.org/CRDImages /dp/original/DP139115.jpg
  • Boucher, F. (1742). Festin de l’empereur de Chine [Şekil 10]. http://www.mbaa.besancon.fr /wp-content/uploads/2013/01/D-843-1-2.jpg
  • Boucher, F. (1742). La Danse Chinoise [Şekil 11]. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/LaDanse_chinoise_by_François_Boucher.jpg
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Cihan Canbolat

Meliha Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Canbolat, C., & Yılmaz, M. (2019). François Boucher’nin Eserlerinde Çin Kültürünün Etkisi. HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 22-35. https://doi.org/10.20304/humanitas.445427