Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Sporun Psiko-Motor Gelişim ve Sosyal Gelişime Etkisi

Yıl 2018, Cilt:5 Sayı:2, 54 - 66, 06.09.2018
https://doi.org/10.21020/husbfd.427140

Öz



Spor, hareket
içeren ve bireylerin sosyal çevrelerini genişleten bir olgudur. Bireyler, spor
sayesinde sosyal ortamlarda nasıl davranmasına ilişkin bazı sosyal becerileri
gözlemleme fırsatı bulurlar. Hareket içeren spor, aynı zamanda motor becerileri
de destekler. Çocuklar için de motor beceriler okul öncesi dönemde;
oyunlarındaki rolü ve mutluluğu açısından önemlidir. Okul öncesi dönemdeki bu
beceriler okul döneminde çocuğun ilgisi doğrultusunda sporda branşlara
yönlendirilebilinir. Çocuklar spor yaptığında hem motor becerileri hem de
sosyal becerileri desteklenmiş olacaktır. Aynı zamanda daha çok insanla
tanışıp, aynı sosyal ortamı paylaşma fırsatı bulacaklardır ve böylelikle
kişilerarası iletişim, gruba dahil olma, kendini tanıma ve sınırlılıklarını fark
etme, kazanma-kaybetme gibi duyguları yaşayıp öğrenme, kendini ifade etme,
özgüven kazanma gibi becerileri de spor yaparken kazanma fırsatları olacaktır.
Bunlara ek olarak spor yapmanın gelişimsel olarak katkısının yanı sıra beden
sağlığına da faydası olduğu toplum tarafından bilinen, yadsınamaz bir
gerçektir. Yukarıdaki bilgilerden yola çıkılarak bu makalede de sporun
psikomotor ve sosyal gelişimle etkileşimi irdelenmiştir. 

Kaynakça

  • Arabacı, N., ve Çıtak, Ş. (2017). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların “‘Oyun’” ve “ ‘Açık Alan (Bahçe)’” Etkinlikleri İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi ve Örnek Bir Bahçe Düzenleme Çaışması. Mediterranean Journal of Educational Research, 11(21), 28–43.
  • Bayhan, P. S., ve Artan, İ. (2009). Motor Gelişim. In P. S. Bayhan ve İ. Artan (Editörler), Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (ss. 168–190). İstanbul: MORPA Kültür Yayınları Ltd. Ş.
  • Çelik, A., ve Şahin, M. (2013). Spor Ve Çocuk Geli̇şi̇mi̇. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 6(1), 467–478.
  • Culbertson, J. L., Newman, J. E., & Willis, D. J. (2003). Childhood and adolescent psychologic development. Pediatric Clinics of North America, 50(4), 741–764. https://doi.org/10.1016/S0031-3955(03)00080-4
  • Demirci, E. (2007). Okul Öncesinde Psikomotor Gelişim. Kafkas Üniversitesi.
  • Durualp, E., ve Aral, N. (2010). Altı Yaşındaki Çocukların Sosyal Becerilerine Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitiminin Etkisinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160–172.
  • Findlay, L. (2006). Come Out and Play: Shyness in Childhood and Benefits of Sports Participation. Carleton University.
  • Gallahue, D. (1982). Phases And Stages Of Motor Development. In D. Gallahue (Ed.), Understanding Motor Development In Children (First Edit, pp. 135–254). New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Gallahue, D., & Ozmun, J. (1995). Fundamental Movement Abilities. In S. Spoolman (Ed.), Understanding Motor Development: Infant, Children Adolescents, Adults. (Third Edit, pp. 223–404). Wisconsin-Iowa: Brown & Benchmark.
  • Günindi, Y. (2010). Anasınıfına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarına Uygulanan Sosyal Uyum Beceri Eğitimi Programının Çocukların Sosyal Uyum Becerilerinin Gelişimine Etkisi. Gazi Üniversitesi.
  • Güven, G. (2006). Kütahya’da Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Oyun Ve Spor Programlarının İncelenip Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi.
  • Hekim, M. (2016). Çocuklarda Beden Eğitimi, Spor Ve Oyun Etkinliklerine Katılımın Kemik Gelişimi Üzerine Etkilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 66–71.
  • Heper, E., Koca, C., Ertan, H., Kale, M., Terek, S., Karabudak, E., ve Ertan, H. (2012). Spor Bilimleri ile İlgili Kavramlar ve Sporun Tarihsel Gelişimi. H. Ertan (Editör), Spor Bilimlerine Giriş (1. Baskı, ss. 11–12). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • McClelland, M. M., & Morrison, F. J. (2003). The emergence of learning-related social skills in preschool children. Early Childhood Research Quarterly, 18(2), 206–224. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(03)00026-7
  • MEB. (2013). Okul Önces Eği̇ti̇mi̇ Programi. MEB.
  • Özer, D. S., ve Özer, K. (2016). 2-6 Yaş Döneminde-İlkkul Ve Ergenlik Döneminde Motor Gelişim. In D. S. Özer & K. Özer (Editörer), Çocuklarda Motor Gelişim (9. Baskı, ss. 122–177). Ankara: Nobel Yayın.
  • Özyürek, A., Özkan, İ., Begde, Z., ve Yavuz, F. N. (2015). Okul Öncesi̇ Dönemde Beden Eği̇ti̇mi̇ ve Spor. International Journal of Science Culture and Sport, (3), 479–488. https://doi.org/10.14486/IJSCS314
  • Saarni, C. (2001). Cognition , Context , and Goals : Significant Components in Social-Emotional Effectiveness. Social Development, 10(1), 125–129.
  • Şahin, S. (2016). 0-6Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri: Fiziksel Ve Sosyal-Duygusal Gelişim. H. İ. Diken (Editör), Erken Çocukluk Eğitimi (4.Baskı, ss. 170–208). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Saka, T., Yıldız, Y., Tekbaş, Ö. F., ve Aydın, T. (2008). Genç Eerkeklerde Spor Okulu Eğitim Programlarının Bazı Antropometrik ve Fonksiyonel Testler Üzerine Etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 1–8.
  • Salar, B., Hekim, M., & Tokgöz, M. (2012). 15-18 Yaş Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(6), 123–135. https://doi.org/10.20875/SB.47129
  • Şenduran, F. (2008). Sporcu Olan Ve Sporcu Olmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Uyum Becerileri. 10. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi (ss. 189–191). Karabük.
  • Şimşek, S. (1998). İlköğretim 8. Sınıf Beden Eğitimi Dersinin Öğrencilerin Psikomotor Gelişimine Katkısı Konusunda Beden Eğitimi Öğretmenleri ve Öğrencilerin Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi.
  • Tepeli, K. (2012). Motor (Hareket) Gelişimi. M. E. Deniz (Editör), Erken Çocukluk Döneminde Gelişim (4. Baskı, ss. 91–124). Ankara: Maya Akademi.
  • Tüfekçioğlu, E., ve Ayça, İ. B. (2008). Okul öncesi 4 - 6 yaş çocuklarında algısal motor gelişim programlarının denge ve çabukluk üzerine etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1–11.
  • Valentine, G., & Mckendrickt, J. (1997). Children’s Outdoor Play: Exploring Parental Concerns About Children’s Safety and the Changing Nature of Childhood. Geoforum, 28(2), 219–235. https://doi.org/10.1016/S0016-7185(97)00010-9
  • Yılmaz, M. O., ve Bozkurt, S. (2017). Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersinin İlkokul Öğrencilerinin Motorik Özelliklerinin Gelişimine Etkisi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 43–50. https://doi.org/10.22396/sbd.2017.30

Sporun Psiko-Motor Gelişim ve Sosyal Gelişime Etkisi

Yıl 2018, Cilt:5 Sayı:2, 54 - 66, 06.09.2018
https://doi.org/10.21020/husbfd.427140

Öz



Spor, hareket
içeren ve bireylerin sosyal çevrelerini genişleten bir olgudur. Bireyler, spor
sayesinde sosyal ortamlarda nasıl davranmasına ilişkin bazı sosyal becerileri
gözlemleme fırsatı bulurlar. Hareket içeren spor, aynı zamanda motor becerileri
de destekler. Çocuklar için de motor beceriler okul öncesi dönemde;
oyunlarındaki rolü ve mutluluğu açısından önemlidir. Okul öncesi dönemdeki bu
beceriler okul döneminde çocuğun ilgisi doğrultusunda sporda branşlara
yönlendirilebilinir. Çocuklar spor yaptığında hem motor becerileri hem de
sosyal becerileri desteklenmiş olacaktır. Aynı zamanda daha çok insanla
tanışıp, aynı sosyal ortamı paylaşma fırsatı bulacaklardır ve böylelikle
kişilerarası iletişim, gruba dahil olma, kendini tanıma ve sınırlılıklarını fark
etme, kazanma-kaybetme gibi duyguları yaşayıp öğrenme, kendini ifade etme,
özgüven kazanma gibi becerileri de spor yaparken kazanma fırsatları olacaktır.
Bunlara ek olarak spor yapmanın gelişimsel olarak katkısının yanı sıra beden
sağlığına da faydası olduğu toplum tarafından bilinen, yadsınamaz bir
gerçektir. Yukarıdaki bilgilerden yola çıkılarak bu makalede de sporun
psikomotor ve sosyal gelişimle etkileşimi irdelenmiştir. 

Kaynakça

  • Arabacı, N., ve Çıtak, Ş. (2017). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların “‘Oyun’” ve “ ‘Açık Alan (Bahçe)’” Etkinlikleri İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi ve Örnek Bir Bahçe Düzenleme Çaışması. Mediterranean Journal of Educational Research, 11(21), 28–43.
  • Bayhan, P. S., ve Artan, İ. (2009). Motor Gelişim. In P. S. Bayhan ve İ. Artan (Editörler), Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (ss. 168–190). İstanbul: MORPA Kültür Yayınları Ltd. Ş.
  • Çelik, A., ve Şahin, M. (2013). Spor Ve Çocuk Geli̇şi̇mi̇. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 6(1), 467–478.
  • Culbertson, J. L., Newman, J. E., & Willis, D. J. (2003). Childhood and adolescent psychologic development. Pediatric Clinics of North America, 50(4), 741–764. https://doi.org/10.1016/S0031-3955(03)00080-4
  • Demirci, E. (2007). Okul Öncesinde Psikomotor Gelişim. Kafkas Üniversitesi.
  • Durualp, E., ve Aral, N. (2010). Altı Yaşındaki Çocukların Sosyal Becerilerine Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitiminin Etkisinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160–172.
  • Findlay, L. (2006). Come Out and Play: Shyness in Childhood and Benefits of Sports Participation. Carleton University.
  • Gallahue, D. (1982). Phases And Stages Of Motor Development. In D. Gallahue (Ed.), Understanding Motor Development In Children (First Edit, pp. 135–254). New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Gallahue, D., & Ozmun, J. (1995). Fundamental Movement Abilities. In S. Spoolman (Ed.), Understanding Motor Development: Infant, Children Adolescents, Adults. (Third Edit, pp. 223–404). Wisconsin-Iowa: Brown & Benchmark.
  • Günindi, Y. (2010). Anasınıfına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarına Uygulanan Sosyal Uyum Beceri Eğitimi Programının Çocukların Sosyal Uyum Becerilerinin Gelişimine Etkisi. Gazi Üniversitesi.
  • Güven, G. (2006). Kütahya’da Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Oyun Ve Spor Programlarının İncelenip Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi.
  • Hekim, M. (2016). Çocuklarda Beden Eğitimi, Spor Ve Oyun Etkinliklerine Katılımın Kemik Gelişimi Üzerine Etkilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 66–71.
  • Heper, E., Koca, C., Ertan, H., Kale, M., Terek, S., Karabudak, E., ve Ertan, H. (2012). Spor Bilimleri ile İlgili Kavramlar ve Sporun Tarihsel Gelişimi. H. Ertan (Editör), Spor Bilimlerine Giriş (1. Baskı, ss. 11–12). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • McClelland, M. M., & Morrison, F. J. (2003). The emergence of learning-related social skills in preschool children. Early Childhood Research Quarterly, 18(2), 206–224. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(03)00026-7
  • MEB. (2013). Okul Önces Eği̇ti̇mi̇ Programi. MEB.
  • Özer, D. S., ve Özer, K. (2016). 2-6 Yaş Döneminde-İlkkul Ve Ergenlik Döneminde Motor Gelişim. In D. S. Özer & K. Özer (Editörer), Çocuklarda Motor Gelişim (9. Baskı, ss. 122–177). Ankara: Nobel Yayın.
  • Özyürek, A., Özkan, İ., Begde, Z., ve Yavuz, F. N. (2015). Okul Öncesi̇ Dönemde Beden Eği̇ti̇mi̇ ve Spor. International Journal of Science Culture and Sport, (3), 479–488. https://doi.org/10.14486/IJSCS314
  • Saarni, C. (2001). Cognition , Context , and Goals : Significant Components in Social-Emotional Effectiveness. Social Development, 10(1), 125–129.
  • Şahin, S. (2016). 0-6Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri: Fiziksel Ve Sosyal-Duygusal Gelişim. H. İ. Diken (Editör), Erken Çocukluk Eğitimi (4.Baskı, ss. 170–208). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Saka, T., Yıldız, Y., Tekbaş, Ö. F., ve Aydın, T. (2008). Genç Eerkeklerde Spor Okulu Eğitim Programlarının Bazı Antropometrik ve Fonksiyonel Testler Üzerine Etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 1–8.
  • Salar, B., Hekim, M., & Tokgöz, M. (2012). 15-18 Yaş Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(6), 123–135. https://doi.org/10.20875/SB.47129
  • Şenduran, F. (2008). Sporcu Olan Ve Sporcu Olmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Uyum Becerileri. 10. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi (ss. 189–191). Karabük.
  • Şimşek, S. (1998). İlköğretim 8. Sınıf Beden Eğitimi Dersinin Öğrencilerin Psikomotor Gelişimine Katkısı Konusunda Beden Eğitimi Öğretmenleri ve Öğrencilerin Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi.
  • Tepeli, K. (2012). Motor (Hareket) Gelişimi. M. E. Deniz (Editör), Erken Çocukluk Döneminde Gelişim (4. Baskı, ss. 91–124). Ankara: Maya Akademi.
  • Tüfekçioğlu, E., ve Ayça, İ. B. (2008). Okul öncesi 4 - 6 yaş çocuklarında algısal motor gelişim programlarının denge ve çabukluk üzerine etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1–11.
  • Valentine, G., & Mckendrickt, J. (1997). Children’s Outdoor Play: Exploring Parental Concerns About Children’s Safety and the Changing Nature of Childhood. Geoforum, 28(2), 219–235. https://doi.org/10.1016/S0016-7185(97)00010-9
  • Yılmaz, M. O., ve Bozkurt, S. (2017). Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersinin İlkokul Öğrencilerinin Motorik Özelliklerinin Gelişimine Etkisi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 43–50. https://doi.org/10.22396/sbd.2017.30
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Yıldız

Zeynep Çetin

Yayımlanma Tarihi 6 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt:5 Sayı:2

Kaynak Göster

APA Yıldız, E., & Çetin, Z. (2018). Sporun Psiko-Motor Gelişim ve Sosyal Gelişime Etkisi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 5(2), 54-66. https://doi.org/10.21020/husbfd.427140

Cited By













BOKS ANTRENÖRLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN SPORCULAR VE EBEVEYNLERİN BOKSA YÖNELİK TUTUMLARI
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
İhsan SARI
https://doi.org/10.33689/spormetre.810892