Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Developing Tests Drawing on Various Fields of Linguistics in Parallelism with CLT in Teaching Turkish as a Foreign Language

Yıl 2019, Sayı: 5, 77 - 94, 22.07.2019

Öz

Communicative language teaching has a
determinative role in foreign/second language teaching programs today.
Communicative competence is one of the most important competences that are aimed
at in teaching Turkish as a foreign language programs, and practices of
assessment and evaluation that are a natural component of these programs are
expected to be in parallelism with communicative principles. Therefore, an
awareness of the various fields of study in linguistics such as enunciation
theories, pragmatics, textlinguistics, and discourse analysis is essential in
developing written tests, which are one of the most widely used assessment
tools, since linguistics and language teaching are two fields that go hand in
hand. In this study, the ways of strengthening the communicative aspect of multiple-choice
items in written tests, which are quite limited in terms of communicativeness
by nature, have been researched with reference to concepts and phenomena
suggested by linguistics, and some examples have been presented
accordingly. 
 

Kaynakça

  • Brandl, K. (2008). Communicative language teaching in action : putting principles to work. Upper Saddle River: Pearson/Prentice Hall.
  • Canale, M., ve M. Swain. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics 1(1): 1-47.
  • Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Strasbourg: Council of Europe/Cambridge University Press.
  • Eziler Kıran, A. (2016). Sözceleme Kuramı ve Dil Öğretimi. Korkut, E. & Onursal-Ayırır, İ. içinde, Dil Bilimleri ve Dil Öğretimi (s. 107-137). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Eziler Kıran, A. (2018) Yabancı Dil Olarak Türkçede Söylem Çözümlemesi I – Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Doktora Programı, 2018-2019 Güz Dönemi Ders Notları.
  • Onursal-Ayırır, İ. (2016). Edimbilim ve Dil Öğretimi. Korkut, E. & Onursal-Ayırır, İ. içinde, Dil Bilimleri ve Dil Öğretimi (s. 143-164). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kıran, Z, ve A. Eziler Kıran. (2018). Dilbilime Giriş. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Korkut, E. (2016). Metin Dilbilimi ve Dil Öğretimi. Korkut, E. & Onursal-Ayırır, İ. içinde, Dil Bilimleri ve Dil Öğretimi (s. 173-226). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Polat, Y. (2002). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Konuşma Becerisinin Geliştirilmesi ve Edim Sözler. Anadili Dil Kültürü ve Eğitim Dergisi (26), 62-75.
  • Savignon, S. J. (2018). Communicative Competence. John I. Liontas. içinde, The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. John Wiley & Sons.
  • Uslu, Z. (2005). Edimbilim ve Yabancı Dil Öğretimine Etkileri. Dil Dergisi (127), 34-43.

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ÇEŞİTLİ DİLBİLİM ALANLARINDAN HAREKETLE İLETİŞİMSEL YAKLAŞIM DOĞRULTUSUNDA SINAV HAZIRLANMASI

Yıl 2019, Sayı: 5, 77 - 94, 22.07.2019

Öz

İletişimsel dil öğretimi günümüzdeki
yabancı/ikinci dil öğretimi programlarında belirleyici bir role sahiptir.
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi programlarında da öğrencilere kazandırılması
hedeflenen yetilerin başında iletişimsel yeti gelir ve bu programların doğal
bir parçası olan ölçme ve değerlendirme uygulamalarının da iletişimsel
ilkelerle paralellik göstermesi beklenir. Bu sebeple, en yaygın kullanılan
ölçme araçlarından biri olan yazılı sınavların hazırlanmasında sözceleme
kuramları, edimbilim, metin dilbilim ve söylem çözümlemesi gibi dilbilimi
çalışma alanlarının farkındalığı önemlidir çünkü dilbilimleri ve dil öğretimi
birbirinden beslenen alanlardır. Bu çalışmada iletişimsel yönü oldukça kısıtlı
olan çoktan seçmeli maddelerin hazırlanmasında dil bilimlerinin sunduğu kavram
ve olgulardan yola çıkılarak sınavların iletişimsel yönünün güçlendirilmesinin
yolları aranıp bu doğrultuda örnekler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Brandl, K. (2008). Communicative language teaching in action : putting principles to work. Upper Saddle River: Pearson/Prentice Hall.
  • Canale, M., ve M. Swain. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics 1(1): 1-47.
  • Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Strasbourg: Council of Europe/Cambridge University Press.
  • Eziler Kıran, A. (2016). Sözceleme Kuramı ve Dil Öğretimi. Korkut, E. & Onursal-Ayırır, İ. içinde, Dil Bilimleri ve Dil Öğretimi (s. 107-137). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Eziler Kıran, A. (2018) Yabancı Dil Olarak Türkçede Söylem Çözümlemesi I – Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Doktora Programı, 2018-2019 Güz Dönemi Ders Notları.
  • Onursal-Ayırır, İ. (2016). Edimbilim ve Dil Öğretimi. Korkut, E. & Onursal-Ayırır, İ. içinde, Dil Bilimleri ve Dil Öğretimi (s. 143-164). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kıran, Z, ve A. Eziler Kıran. (2018). Dilbilime Giriş. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Korkut, E. (2016). Metin Dilbilimi ve Dil Öğretimi. Korkut, E. & Onursal-Ayırır, İ. içinde, Dil Bilimleri ve Dil Öğretimi (s. 173-226). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Polat, Y. (2002). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Konuşma Becerisinin Geliştirilmesi ve Edim Sözler. Anadili Dil Kültürü ve Eğitim Dergisi (26), 62-75.
  • Savignon, S. J. (2018). Communicative Competence. John I. Liontas. içinde, The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. John Wiley & Sons.
  • Uslu, Z. (2005). Edimbilim ve Yabancı Dil Öğretimine Etkileri. Dil Dergisi (127), 34-43.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gül Deniz Demirel Aydemir 0000-0002-1851-4179

Yayımlanma Tarihi 22 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Demirel Aydemir, G. D. (2019). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ÇEŞİTLİ DİLBİLİM ALANLARINDAN HAREKETLE İLETİŞİMSEL YAKLAŞIM DOĞRULTUSUNDA SINAV HAZIRLANMASI. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi(5), 77-94.

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

H.Ü. Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi (HÜYDOTAD)

Tel: +90 312 297 71 82
huydotad@hacettepe.edu.tr