Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PROSPECTIVE MATHEMATICS TEACHERS’ MOST USED LEARNING STRATEGY: PEER COLLABORATION

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 16, 02.07.2017

Öz

The aim of the research is to determine the level of awareness of prospective mathematics teachers’ perceptions levels of learning strategies. It is important that the learning strategies, which have an important role in accomplishing the specified instructional tasks and performing effective learning, should be used effectively by the prospective teachers. The survey model was used to determine the current learning strategies of the prospective teachers. The study group is composed of 60 prospective teachers who are studying in the final year of elementary school mathematics teacher education. The Learning Strategies Scale was used as a data collection tool. The scale consists of four sub-scale (1) Cognitive (repetition and organizing) and Meta-cognitive Strategies, (2) Attribution and Critical Thinking Strategies, (3) Environment and Labor Management Strategies and (4) Help and Peer Collaboration Strategies. When the data on the learning strategies used by the prospective mathematics teachers are examined, it is seen that the general average of the strategies is very high and they use the learning strategies effectively. While the subscale with the highest average has been Taking Hepl and Peer Collaboration Strategies, the lowest average was belong to Environment and Labor Management Strategies. As a result, it has been revealed that prospective mathematics teachers can discuss each other with their classmates to understand the learning content and ask for help from each other at the points they cannot understand. 

Kaynakça

  • Arslan, Ç., Güler, H.K. & Gürbüz, M.Ç. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeyleri ile Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 123-142.
  • Bayındır, N. (2006). Öğrenme stratejilerinin öğretimi ve bilişsel süreçlere yansıması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayındır, N. (2008). Öğrenme stratejilerinin öğretiminde öğretmen. Milli Eğitim Dergisi, (180), 24-31.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci & Ö., Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 231-239.
  • Çelikkaya, T. (2010). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11(3), 6584.
  • Duman, B. (2008). Öğrencilerin benimsedikleri eğitim felsefeleriyle kullanıldıkları öğrenme strateji ve öğrenme stillerinin karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 203-224.
  • Erden, M. & Akman, Y. (2006). Eğitim psikolojisi-gelişim, öğrenme, öğretme (15. Baskı), Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Gagne, R. (1985). The conditions of learning and theory of instruction. New York, NY: Holt, Rinehart and Winston.
  • Gagne, R. & Driscoll, M. C. (1988). Essentials of learning for instruction (2. Edition), Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Gül, Ö.,Çağlayan, H.S., & Özlü, M. (2017). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Genel Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Selcuk University Social Sciences Institute Journal, (37), 222-230.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Güven, M. (2008). Development of learning strategies scale: study of validation and reliability. World Applied Sciences Journal, 4(1), 31-36. Güven, M., & Baltaoğlu, M. G. (2017). Öğretmen adaylarının özyeterlik algıları, öğrenme stilleri ve öğrenme stratejilerinin incelenmesi: Anadolu Üniversitesi örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(2), 288-337.
  • Mayo, J. A. (2008). Constructivist Pedagogical Applications: StudentCentered Learning Across the Undergraduate Curriculum. Essays from E-xcellence in Teaching, VIII, 1, 19.
  • Özer, B. (2002). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının eğitim programlarında öğrenme stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(1), 17–32.
  • Pintrich, P. R. (1996). Motivation in Education. Englewood Cliffs, N.J: Merrill.
  • Pintrich, P. R., Cross, D. R., Kozma, R. B., & McKeachie, W. J. (1986). Instructional psychology. Annual Review of Psychology, 37(1), 611-651.
  • Pintrich, P. R., Smith, F., Garcia, T. & McKeachie, W. J. (1991). A Manuel for the Use of the Motivated Strategies fort the Learning Questionnaire. The Regents of University of Michigan.
  • Riding, R., & Rayner, S. (2013). Cognitive styles and learning strategies: understanding style differences in learning and behavior. Routledge.
  • Şahin, N., & Özdemir, N. (2017). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersini öğrenmek için kullandıkları öğrenme stratejilerinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(3), 2981-2998.
  • Schmeck, R.R. (1988). Learning Strategies and Learning Styles. New York: Plenum Press.
  • Schreglmann, S., & Mengi, F. (2013). Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Mengi, F. (2013). Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Ankara, Gazi Kitapevi.
  • Sünbül, A. M. (1998). Öğrenme Stratejilerinin Öğrenci Erişi ve Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tay, B. (2002). İlköğretim 4. ve 5 sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde sınıf ortamında kullandıkları öğrenme stratejileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Vural, L. (2011). Öğretmen adaylarının çalışmalarında yaşadıkları öğrenme sorunları ve kullandıkları öğrenme stratejileri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 46-65.
  • Weinstein, C. & Mayer, R. (1986). The Teaching of Learning Strategies, Handbook of Research on Teaching. NEW YORK: Mocmillar Company, 3 Edition.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmenlerin öğrenme stratejilerine ilişkin algıladıkları farkındalık düzeyi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 113135.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhang, L. & Sternberg, R. J. (2001). Thinking styles across cultures: their relationships with student learning. In: Ed.
  • Zhang Li-fang & Robert J. Sternberg, 2001 Perspectives On Thinking, Learning and Cognitive Styles, 197-226.
  • Zimmerman, J. B. (1998). Developing Self-Fulfilling Cycles of Academic Regulation: An Analysis of Exemplary Instructional Models. (Ed. Zimmerman, B. and Schmeck, D. H.) Self-regulated learning from teaching to self-reflective practice. Newyork: Guilford Press.

MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ EN ÇOK KULLANDIĞI ÖĞRENME STRATEJİSİ: AKRAN İŞBİRLİĞİ

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 16, 02.07.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaokul matematik öğretmen adaylarının öğrenme stratejilerine ilişkin algıladıkları farkındalık düzeylerini belirlemektir. Belirlenen öğretimsel işleri başarmada ve etkili öğrenmeyi gerçekleştirmede önemli bir işleve sahip olan öğrenme stratejilerinin öğretmen adayları tarafından etkili olarak kullanılması önem arz etmektedir. Öğretmen adaylarının sahip oldukları mevcut öğrenme stratejileri belirleneceğinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ortaokul matematik öğretmenliği son sınıfında öğrenim görmekte olan 60 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Öğrenme Stratejileri Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekte dört alt boyut bulunmakta olup bunlar; (1)Bilişsel (tekrar ve örgütleme) ve Meta-bilişsel Stratejiler, (2)İlişkilendirme ve Eleştirel Düşünme Stratejileri, (3)Çevre ve Emek Yönetimi Stratejileri ile (4)Yardım Alma ve Akran İşbirliği Stratejileri olarak adlandırılmıştır. Öğretmen adaylarının çalışmalarında kullandıkları öğrenme stratejilerine ilişkin veriler incelendiğinde, stratejilerin genel ortalamalarının oldukça yüksek olduğu ve öğrenme stratejilerini etkin olarak kullandıkları görülmüştür. En yüksek ortalamaya sahip alt boyut Yardım Alma ve Akran İşbirliği Stratejileri olurken en düşük ortalamaya sahip olan Çevre ve Emek Yönetimi Stratejileri olmuştur. Sonuç olarak matematik öğretmen adaylarının, öğrenme içeriğinin anlaşılmasına yönelik sınıf arkadaşlarıyla tartışabildikleri ve anlayamadıkları noktalarda birbirlerinden yardım isteyebildikleri ortaya koyulmuştur. 

Kaynakça

  • Arslan, Ç., Güler, H.K. & Gürbüz, M.Ç. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeyleri ile Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 123-142.
  • Bayındır, N. (2006). Öğrenme stratejilerinin öğretimi ve bilişsel süreçlere yansıması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayındır, N. (2008). Öğrenme stratejilerinin öğretiminde öğretmen. Milli Eğitim Dergisi, (180), 24-31.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci & Ö., Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 231-239.
  • Çelikkaya, T. (2010). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11(3), 6584.
  • Duman, B. (2008). Öğrencilerin benimsedikleri eğitim felsefeleriyle kullanıldıkları öğrenme strateji ve öğrenme stillerinin karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 203-224.
  • Erden, M. & Akman, Y. (2006). Eğitim psikolojisi-gelişim, öğrenme, öğretme (15. Baskı), Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Gagne, R. (1985). The conditions of learning and theory of instruction. New York, NY: Holt, Rinehart and Winston.
  • Gagne, R. & Driscoll, M. C. (1988). Essentials of learning for instruction (2. Edition), Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Gül, Ö.,Çağlayan, H.S., & Özlü, M. (2017). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Genel Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Selcuk University Social Sciences Institute Journal, (37), 222-230.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Güven, M. (2008). Development of learning strategies scale: study of validation and reliability. World Applied Sciences Journal, 4(1), 31-36. Güven, M., & Baltaoğlu, M. G. (2017). Öğretmen adaylarının özyeterlik algıları, öğrenme stilleri ve öğrenme stratejilerinin incelenmesi: Anadolu Üniversitesi örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(2), 288-337.
  • Mayo, J. A. (2008). Constructivist Pedagogical Applications: StudentCentered Learning Across the Undergraduate Curriculum. Essays from E-xcellence in Teaching, VIII, 1, 19.
  • Özer, B. (2002). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının eğitim programlarında öğrenme stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(1), 17–32.
  • Pintrich, P. R. (1996). Motivation in Education. Englewood Cliffs, N.J: Merrill.
  • Pintrich, P. R., Cross, D. R., Kozma, R. B., & McKeachie, W. J. (1986). Instructional psychology. Annual Review of Psychology, 37(1), 611-651.
  • Pintrich, P. R., Smith, F., Garcia, T. & McKeachie, W. J. (1991). A Manuel for the Use of the Motivated Strategies fort the Learning Questionnaire. The Regents of University of Michigan.
  • Riding, R., & Rayner, S. (2013). Cognitive styles and learning strategies: understanding style differences in learning and behavior. Routledge.
  • Şahin, N., & Özdemir, N. (2017). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersini öğrenmek için kullandıkları öğrenme stratejilerinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(3), 2981-2998.
  • Schmeck, R.R. (1988). Learning Strategies and Learning Styles. New York: Plenum Press.
  • Schreglmann, S., & Mengi, F. (2013). Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Mengi, F. (2013). Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Ankara, Gazi Kitapevi.
  • Sünbül, A. M. (1998). Öğrenme Stratejilerinin Öğrenci Erişi ve Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tay, B. (2002). İlköğretim 4. ve 5 sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde sınıf ortamında kullandıkları öğrenme stratejileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Vural, L. (2011). Öğretmen adaylarının çalışmalarında yaşadıkları öğrenme sorunları ve kullandıkları öğrenme stratejileri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 46-65.
  • Weinstein, C. & Mayer, R. (1986). The Teaching of Learning Strategies, Handbook of Research on Teaching. NEW YORK: Mocmillar Company, 3 Edition.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmenlerin öğrenme stratejilerine ilişkin algıladıkları farkındalık düzeyi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 113135.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhang, L. & Sternberg, R. J. (2001). Thinking styles across cultures: their relationships with student learning. In: Ed.
  • Zhang Li-fang & Robert J. Sternberg, 2001 Perspectives On Thinking, Learning and Cognitive Styles, 197-226.
  • Zimmerman, J. B. (1998). Developing Self-Fulfilling Cycles of Academic Regulation: An Analysis of Exemplary Instructional Models. (Ed. Zimmerman, B. and Schmeck, D. H.) Self-regulated learning from teaching to self-reflective practice. Newyork: Guilford Press.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Editorial and Advisory Board
Yazarlar

Hatice Nur Erbay

Çiğdem Arslan

Güneş Yavuz

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erbay, H. N., Arslan, Ç., & Yavuz, G. (2017). MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ EN ÇOK KULLANDIĞI ÖĞRENME STRATEJİSİ: AKRAN İŞBİRLİĞİ. Istanbul Journal of Innovation in Education, 3(2), 1-16.
AMA Erbay HN, Arslan Ç, Yavuz G. MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ EN ÇOK KULLANDIĞI ÖĞRENME STRATEJİSİ: AKRAN İŞBİRLİĞİ. Istanbul Journal of Innovation in Education. Temmuz 2017;3(2):1-16.
Chicago Erbay, Hatice Nur, Çiğdem Arslan, ve Güneş Yavuz. “MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ EN ÇOK KULLANDIĞI ÖĞRENME STRATEJİSİ: AKRAN İŞBİRLİĞİ”. Istanbul Journal of Innovation in Education 3, sy. 2 (Temmuz 2017): 1-16.
EndNote Erbay HN, Arslan Ç, Yavuz G (01 Temmuz 2017) MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ EN ÇOK KULLANDIĞI ÖĞRENME STRATEJİSİ: AKRAN İŞBİRLİĞİ. Istanbul Journal of Innovation in Education 3 2 1–16.
IEEE H. N. Erbay, Ç. Arslan, ve G. Yavuz, “MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ EN ÇOK KULLANDIĞI ÖĞRENME STRATEJİSİ: AKRAN İŞBİRLİĞİ”, Istanbul Journal of Innovation in Education, c. 3, sy. 2, ss. 1–16, 2017.
ISNAD Erbay, Hatice Nur vd. “MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ EN ÇOK KULLANDIĞI ÖĞRENME STRATEJİSİ: AKRAN İŞBİRLİĞİ”. Istanbul Journal of Innovation in Education 3/2 (Temmuz 2017), 1-16.
JAMA Erbay HN, Arslan Ç, Yavuz G. MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ EN ÇOK KULLANDIĞI ÖĞRENME STRATEJİSİ: AKRAN İŞBİRLİĞİ. Istanbul Journal of Innovation in Education. 2017;3:1–16.
MLA Erbay, Hatice Nur vd. “MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ EN ÇOK KULLANDIĞI ÖĞRENME STRATEJİSİ: AKRAN İŞBİRLİĞİ”. Istanbul Journal of Innovation in Education, c. 3, sy. 2, 2017, ss. 1-16.
Vancouver Erbay HN, Arslan Ç, Yavuz G. MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ EN ÇOK KULLANDIĞI ÖĞRENME STRATEJİSİ: AKRAN İŞBİRLİĞİ. Istanbul Journal of Innovation in Education. 2017;3(2):1-16.