Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKETİCİ SATIN ALMA KARAR SÜRECİNDE AMBALAJIN YERİ VE ÖNEMİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 3, 139 - 151, 26.12.2018

Öz

İnsanoğlu tüketim
eyleminin gerçekleştiği her dönem ambalaj ve ambalajlama ile ilişki içinde
olmuştur. Günümüzde ambalaj sadece tüketime yönelik ürünlerin satışını
arttıran, bunun sonucunda da işletmelerin 
satışlarını yükselten bir araç olmanın dışında; gelişmekte olan
ekonomilerde, sınırlı olan kaynakların değer kaybına uğramadan tüketicilere
sunulmasını da sağlayan bir araç işlevini üstlenmektedir. Üretici firmaların
bunu göz önüne alarak, ürünün kalite standartlarından başlayarak ambalaja, yani
ürünün vitrinine kadar aynı kaliteyi yansıtması gereklidir. Bu makalenin amacı,
tüketicilerin satın alma karar sürecinde ambalajın yeri ve önemini bir alan
araştırması yardımıyla belirleyebilmektir. 
Araştırma dahilinde ambalajın tüketici satın alma kararı üzerine
etkisini belirlemeye yönelik çeşitli tüketicilerden anket aracılığı ile veriler
toplanmıştır.  Anket çalışması
İstanbul’da  çeşitli alışveriş merkezleri
ve marketlerde toplam 100 kişiye uygulanmıştır. Elde ettiğimiz veriler, sosyal
bilimlerde yaygın olarak kullanılan istatistik paket programından (SPSS)
yararlanılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına bağlı olarak elde edilen bulgulara
göre;  tüketicilerin özellikle sıvı
ürünlerde sızıntı yapmayan ambalajlar istemekte olduğu, firmaların konunun bu
boyutuna önem vermeleri  gerektiği,
ambalajın tek başına sadece bir reklam unsuru olmadığı, aynı zamanda dikkat
çekici özelliği olması sebebiyle  ambalaj
renklerine önem verilmesi gerektiği, bununla beraber, çevreyi koruyan, geri
dönüşümlü ambalajların kullanımı yönünde hem üreticileri, hem de tüketicilerin
teşvik edilmesi gerektiği, ayrıca özellikle gıda ürünleri imal eden veya satan
firmaların hitap ettiği pazarda tüketicilerin bu konuda bilinçli ve dikkatli
olmasını sağlamak için panel, eğitici televizyon programları vs. gibi
programlar düzenlemesi gerektiği, nihayetinde satınalma kararında ambalajın
etkisinin gözardı edilmemesi gerektiği 
gibi bulgular elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, Ö. ve M. (1992). Sosyal Bilimler Sözlüğü, İstanbul: Ağaç Yayıncılık.Aydın M. (1981).
  • Ambalaj ve Gıda, Gıda Teknolojisi Derneği Yay., No: 3, s.7.
  • Baycılı S. (Nisan 1987). Ambalajın Satış Arttırıcı Etkisi Reklamcılıktan Daha Üstündür, Ambalaj Dergisi, Sayı 1, 13-14.
  • Çakıcı L. (1987). İşletmelerde Ambalaj Sorunları ve Ambalajlama Alanındaki Gelişmeler, Ankara Üniveristesi Siyasal Bilimler Fakültesi, s.23.
  • Fın F., (1996). Ambalaj Tasarımı ve Tüketiciler Üzerindeki Etkileri, Yayınlanmamış Lisans Tezi.
  • Gülensoy B. (1995). Ambalaj Nedir?, Ambalaj Araştırma Geliştirme İnceleme Dergisi, Sayı 22, 41.Ambalaj sektörüne bakış. Erişim Tarihi: 02 Şubat 2017, http://www.istekobi.com.tr/sektorler/ambalaj-s19/sektore-bakis/ambalaj-b19.aspx
  • Kotler P. (2000). Marketing Management, Prentice Hall İnternational, New Jersey.
  • Mucuk İ. (1999). Pazarlama İlkeleri, 11. Basım, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Özden L. (1987). Şans Artırıcı Bir Pazarlama Aracı: Ambalajlama, Yayınlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi İşletme Fak. Pazarlama Ana Bilim Dalı, İstanbul,
  • Pektaş H. (Nisan 1993). Ambalaj Tasarımının Önemi, Standard, Ekonomik ve Teknik Dergi, Sayı. 376,24 - 25.
Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 3, 139 - 151, 26.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Acar, Ö. ve M. (1992). Sosyal Bilimler Sözlüğü, İstanbul: Ağaç Yayıncılık.Aydın M. (1981).
  • Ambalaj ve Gıda, Gıda Teknolojisi Derneği Yay., No: 3, s.7.
  • Baycılı S. (Nisan 1987). Ambalajın Satış Arttırıcı Etkisi Reklamcılıktan Daha Üstündür, Ambalaj Dergisi, Sayı 1, 13-14.
  • Çakıcı L. (1987). İşletmelerde Ambalaj Sorunları ve Ambalajlama Alanındaki Gelişmeler, Ankara Üniveristesi Siyasal Bilimler Fakültesi, s.23.
  • Fın F., (1996). Ambalaj Tasarımı ve Tüketiciler Üzerindeki Etkileri, Yayınlanmamış Lisans Tezi.
  • Gülensoy B. (1995). Ambalaj Nedir?, Ambalaj Araştırma Geliştirme İnceleme Dergisi, Sayı 22, 41.Ambalaj sektörüne bakış. Erişim Tarihi: 02 Şubat 2017, http://www.istekobi.com.tr/sektorler/ambalaj-s19/sektore-bakis/ambalaj-b19.aspx
  • Kotler P. (2000). Marketing Management, Prentice Hall İnternational, New Jersey.
  • Mucuk İ. (1999). Pazarlama İlkeleri, 11. Basım, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Özden L. (1987). Şans Artırıcı Bir Pazarlama Aracı: Ambalajlama, Yayınlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi İşletme Fak. Pazarlama Ana Bilim Dalı, İstanbul,
  • Pektaş H. (Nisan 1993). Ambalaj Tasarımının Önemi, Standard, Ekonomik ve Teknik Dergi, Sayı. 376,24 - 25.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Articles
Yazarlar

Filiz Özen

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 25 Haziran 2018
Kabul Tarihi 17 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özen, F. (2018). TÜKETİCİ SATIN ALMA KARAR SÜRECİNDE AMBALAJIN YERİ VE ÖNEMİ. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 2(3), 139-151.

images?q=tbn:ANd9GcRoj2RSgFvw8N5CG9ZqLQN5NolsDY6Sm-MbIA&usqp=CAU     road-issn.png   download  logo.png 18351   18352       18353    18354  18355     18356    18357     18358


email_ss_1920.png

Journal EMI e-mail Adresi: internationaljournalemi@gmail.com

JOURNAL EMI Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.