The purpose of this study
is to investigate the knowledge of teaching strategies of the prospective
teachers of mathematics for elementary in relevance with the surface areas and
volumes of geometric objects. The case study method was used in this study in
which the qualitative research approach was adopted. The participants of the
study are constituted 6 prospective elementary mathematics teachers studying at
the 3rd grade of the faculty of education of a state university in Turkey. when
the data of the study were collected, the semi-structured observation form
prepared by Gökkurt (2014) for teaching strategies on geometric subjects for
the prospective teachers of mathematics for elementary was used. The data of
study were analyzed by the descriptive analysis technique. In this context, in
accordance with the logic of descriptive analysis in the study, the items in
the observation form were used as codes, and quotations were made from the
observation data in order to describe and present the strategic knowledge of
prospective teachers more in-depth. When the analyzed data are examined, it is
concluded that prospective teachers' knowledge of teaching strategies is
sufficient in general but the application of this knowledge is not at the
desired level.
prospective teacher teaching strategy knowledge surface area volume
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim
matematik öğretmeni adaylarının geometrik cisimlerin yüzey alanları ve
hacimleri konusundaki öğretim strateji bilgilerinin incelenmesidir. Nitel araştırma yaklaşımının benimsendiği bu çalışmada
durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını Türkiye’de bir
devlet üniversitesinde öğrenim gören 6 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Çalışmanın verileri toplanırken Gökkurt (2014)’un ortaokul matematik
öğretmenlerinin geometrik cisimler konusuna ilişkin öğretim stratejileri
bilgilerine yönelik hazırladığı yarı yapılandırılmış gözlem formu
kullanılmıştır. Çalışmanın verileri betimsel analiz tekniği ile analiz
edilmiştir. Bu kapsamda çalışmada betimsel analizin mantığına uygun olarak
gözlem formunda yer alan maddeler kod olarak kullanılmış ve öğretmen
adaylarının strateji bilgilerinin daha ayrıntılı betimlenebilmesi ve
sunulabilmesi açısından gözlem verilerinden alıntılara yer verilmiştir. Analiz
edilen veriler incelendiğinde öğretmen adaylarının öğretim stratejileri
bilgilerinin genel anlamda yeterli olduğu ancak bu bilgilerin uygulamasının
istenilen düzeyde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
öğretmen adayı öğretim stratejileri bilgisi yüzey alan hacim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3 |