Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Yöneticilerinin Öğretimsel Liderlik Algıları İle Zaman Kullanımları Arasındaki İlişki

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 149 - 171, 31.12.2018
https://doi.org/10.32570/ijofe.447323

Öz

İlkokul yöneticilerinin öğretimsel liderlik algıları
ile zaman kullanımları arasındaki ilişkiyi konu alan bu araştırma 2017-2018
eğitim öğretim yılında İstanbul ili Şişli ve Beyoğlu ilçelerindeki devlet
okullarının ilkokul kademesinde görev yapan müdür ve müdür yardımcılarına
uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 32 müdür, 41 müdür yardımcısı olmak
üzere 73 ilkokul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri demografik
bilgileri içeren anket, “Öğretimsel Liderlik Algıları Ölçeği” ve “Zaman
Kullanımı Ölçeği” yoluyla toplanmıştır. Araştırma, betimsel nicel yöntemle ele
alınmıştır ve araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for
Social Sciences) for Windows 22.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırmanın
başlıca sonuçlarına bakıldığında müdür ve müdür yardımcılarının öğretimsel
liderlik ölçeği ortalamaları yüksektir. Hem müdürlerin hem de müdür
yardımcılarının öğretimsel liderlik davranışlarını gösterme düzeylerinin
oldukça yüksek olduğu söylenebilir. Müdür ve müdür yardımcılarının öğretimsel
liderlik davranışlarını gösterme düzeylerine ilişkin algıları öğretmenlik
kıdemlerine, daha önce görev yaptıkları okul türü/kademelerine, haftalık
çalışma saatine, yöneticilik kademlerine ve okuldaki görev durumuna göre fark
etmemekte, anlamlı bir değişiklik göstermemektedir. Müdürlerin zaman kullanımı
ölçeği alt boyutlarına ilişkin zaman düzeylerine bakıldığında sırasıyla
ebeveynler, okul, ilçe (mem), öğretmenler, öğrenciler, büro ve kişisel işlere
zaman ayırdıkları belirlenmiştir. Müdür yardımcılarının ise sırasıyla ebeveynler,
ilçe (mem), okul, büro, öğrenciler, öğretmenler ve kişisel işlere zaman
ayırdıkları tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Acar, S. (2006). İlköğretim okul yöneticilerinin vizyoner liderlik rollerine ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Açıkalın, A. (1998). “Toplumsal Kuramsal ve Teknik Yönleriyle Okul Yöneticiliği” (4.Baskı). Ankara : PegemA Yayıncılık, ss.121-124
  • Aksoy, E. ve Işık, H. (2008). İlköğretim Okul Müdürlerinin Öğretmen Liderliği Rolleri. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 235– 249.
  • Aksoy, N. (1993). Ankara ili genel lise müdürlerinin çalışma zamanlarını kullanma biçimleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

The Relationship Between Elementary School Administrators' Perceptions Of Instructional Leadership And Their Use Of Time

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 149 - 171, 31.12.2018
https://doi.org/10.32570/ijofe.447323

Öz

This research, which is about the relationship between the perception of instructional leadership of primary school administrators and their use of time, was applied to the principal and assistant principals working at the primary school level of state schools in the provinces of ili and Beyolu in the province of Istanbul in 2017-2018 academic year. The study group constitutes 73 primary school administrators, 32 of which are directors and 41 are deputy principals. The questionnaire containing demographic information was collected through the "Instructional Leadership Perceptions Scale" and the "Time Usage Scale". The research was analyzed by descriptive quantitative method and the data obtained in the research were analyzed using SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 22.0 program. When we look at the main results of the research, the average of the instructional leadership scale of the principal and assistant principals is high. It can be said that the levels of instructional leadership behaviors of both managers and assistant principals are very high. Perceptions of the level of instructional leadership behaviors of the principal and assistant principals do not differ significantly according to the teaching seniority, the type / level of school they have previously worked in, the weekly working hours, the level of management, and the status of the school. When managers use the time levels of time scale subscales, it is determined that they spend time on parents, school, district (mem), teachers, students, office and personal affairs respectively. It has been determined that assistant principals spend time with parents, district (mem), school, office, students, teachers and personal affairs.

Kaynakça

  • Acar, S. (2006). İlköğretim okul yöneticilerinin vizyoner liderlik rollerine ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Açıkalın, A. (1998). “Toplumsal Kuramsal ve Teknik Yönleriyle Okul Yöneticiliği” (4.Baskı). Ankara : PegemA Yayıncılık, ss.121-124
  • Aksoy, E. ve Işık, H. (2008). İlköğretim Okul Müdürlerinin Öğretmen Liderliği Rolleri. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 235– 249.
  • Aksoy, N. (1993). Ankara ili genel lise müdürlerinin çalışma zamanlarını kullanma biçimleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Yorulmaz

Hasan Basri Gündüz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yorulmaz, T., & Gündüz, H. B. (2018). İlkokul Yöneticilerinin Öğretimsel Liderlik Algıları İle Zaman Kullanımları Arasındaki İlişki. International Journal of Field Education, 4(2), 149-171. https://doi.org/10.32570/ijofe.447323

       

                         International Journal of Field Educatİon (IJOFE)

                                                      ISSN: 2149-3030