Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEHÂFÜT EKSENLİ KELÂM-FELSEFE TARTIŞMALARINDA NEFİSLERİN BEDENLERE TEKRAR İADESİ MESELESİ

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 3, 428 - 458, 22.12.2017
https://doi.org/10.20486/imad.341414

Öz

        Filozoflar
genel olarak nefis meselesini, din ile felsefenin ortak konular
ı arasında görmüşler ve bu
meseleyi
bedeni yönetmesi
açısından tabiat
ilimlerinin,
varl
ık olması bakımından ise metafizik ilminin kapsamında ele almışlardır. Onlara göre
bedenin büyümesi, üremesi,
düşünmesi, muhakeme etmesi gibi dışavurumlar sadece beden tarafından yürütülemez. Bu durum
doğal olarak
bedenden ayrı
ama bedene birleşen ya da bedenin kendisine bitiştiği
bir gücün varlığını da
akıllara getir
mektedir. Bu
bak
ımdan Kindî, Fârâbî ve özellikle de İbn Sînâ’nın
nefis hakkın
daki birikimi
bize Me
şşâî filozoflarda
nefis konusunun
önemli bir yer işgal ettiğini
göstermektedir.
Bu makale
nefis hakk
ındaki bu birikimin Gazzâlî boyutuyla tartışmaya
açılmış belli kısımlarını ele alacaktır. Bili
ndiği gibi kelâm-felsefe tartışmalarının en önemli konusu Gazzâlî ile filozoflar arasındaki
Tehâfüt eksenli tartışmalardır.
Bu bağlamda
nefslerin
yeniden dirili
şi, Tehâfüt içerisinde
filozofların
ve özellikle İbn Sînâ’nın tekfir ile itham edildiği bir mesele olunca,
Tehâfüt tartışmalarında İbn Sînâ’nın nefis hakkındaki
görüşlerinin açığa çıkarılmasını
ve bu tartışmalarda Gazzâlî ithamının ne kadar doğru olduğunun belirlenmesini lüzumlu hale getirmektedir.

        Mevzubahis bu
tart
ışmalar geniş perspektiften nefsin ölümden önce ve sonraki durumunu, dirilişin mahiyetini, bu konuda nakledilen üç
yorumun değerlendirilmesi
ni
ve ruh g
öçünün geçersizliğini kapsamaktadır. Bu çalışma, bunlardan nefislerin bedenlere iadesi hakkındaki bazı tartışmaları irdelemekte
ve
bu konuda hem Gazzâlî’nin
hem de İbn Sînâ’nın genel kan
aatini ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Acar, Rahim, “Allah’ın Cüz’ileri Bilmesi: Klasik İbn Sînâ Yorumunun Değerlendirilmesi”, Divan İlmi Araştırmalar Dergisi, Sy. 20, 2006-1.
  • Altıntaş, Hayrani, İbn Sînâ Metafiziği, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay., Ankara 1992.
  • Çapku, Ahmet, İbn Sînâ, Gazzâlî ve İbn Rüşd Düşüncesinde Ahiret, Kayıhan Yayınları, İstanbul 2015.
  • Çetinkaya, Bayram Ali, “İsmail Hakkı İzmirli Düşüncesinde Gazzâlî”, İslâmî Araştırmalar Dergisi, cilt:13, Sy. 3-4, 2000.
  • Cürcânî, Seyyid Şerif (ö. 816-1413), Şerhu’l-Mevâkıf, Matbaa Amira, III, İstanbul 1893.
  • Deniz, Gürbüz, “Gazzâlî’yi Anlamanın Usûlü”, Diyanet İlmi Dergi, cilt. 47, sy.3, s. 7-26.
  • __________, “İbn Sînâ’da Ruhsal Diriliş ve Bazı İtirazlar, Eskiyeni, Sy. 29, Güz, 2014, s. 103-120.
  • Firûzâbâdî, Ebu’t-Tâhir Mecduddîn Muhammed b. Yakup (ö. 817/1415), Basâiru Zevi’t-Temyîz fi Letâifi’l-Kitâbi’l-Azîz, thk. Muhammed Ali Neccar, Mektebetü’l-İlmiyye, II, Beyrut.
  • Gazzâlî, Ebû Hâmid Muhammed et-Tûsî (ö. 505/1111), Faysalû’t-Tefrika, thk: Semih Duğeyin, Beyrut 1993.
  • __________, “el-Maznun’u Bihi Ala Gayri Ehlihi”, Mecmuatü’l-Rasâil (içinde), Lübnan 1994.
  • __________, Makâsıdü’l-felâsife, çev. Cemaleddin Erdemci, Vadi Yayınları, 2. Baskı, İstanbul 1997.
  • __________, Tehâfütü’l-felâsife, Süleyman Dünya neşri, ter. Mahmut Kaya, Hüseyin Sarıoğlu, Klasik Yayınları, II. Baskı, İstanbul 2009.
  • İbn Rüşd, Ebü’l-Velîd Muhammed b. Ahmed el-Kurtubî (ö. 595/1198), “el-Keşf an Menabici’l-Edille fi Akaidi’l-Millel/Ahiret ve Ahvali”, Felsefe ve Ölüm Ötesi (içinde), haz. Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2011.
  • İbn Sînâ, Ebû Alî el-Hüseyn (ö. 428/1037), en-Necât el-İlâhiyât, Mısır 1351.
  • __________, Kitâbu’n-Nefs/en-Nefs min Kitâbi’ş-Şifa, nşr: İslâmî İlimler Merkezi, 3. Baskı, İran 1387.
  • __________, fi Aksâmi’l-Ulûmi’l-Akliyye, nşr. Abdülemir Z. Şemseddin, Beyrut 1988.
  • __________, eş-Şifa, el-İlâhiyat: Metafizik I, çev. Ekrem Demirli-Ömer Türker, Litera Yayınları, İstanbul 2004.
  • __________, eş-Şifa, el-İlahiyat: Metafizik II, çev. Ekrem Demirli-Ömer Türker, Litera Yayınları, İstanbul 2005.
  • __________, “eş-Şifa/el-İlahiyat”, Felsefe ve Ölüm Ötesi (içinde), haz. Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2011.
  • __________, “el-Adhaviyye fi’l-Meâd”, Felsefe ve Ölüm Ötesi (içinde), haz. Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2011.
  • __________, Risale fi’s-Saâde ve’l-Hucceci’l-Aşare, alâ En-Nefsi’l-İnsaniyyeti’l-Cevher, thk. ve çev. Fatih Toktaş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2011.
  • __________, “el-Kasîdetü’l-Ayniyyetü’r-Rûhiyye fi’n-nefs”, Felsefe ve Ölüm Ötesi (içinde), haz. Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2011.
  • __________, Dânişnâme-i Âlâî/Hikmetü’l-Âlâiyye Nüshası, ter: Murat Demirkol, Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2013.
  • __________, en-Necât fi’l-Mantık ve’l-İlahiyat, çev. Kübra Şenel, Kabalcı Yayınları, İstanbul 2013.
  • İzmirli, İsmail Hakkı (ö. 1946), İslâm’da Felsefî Akımlar, Kitabevi Yayınları, İstanbul 1997.
  • Kuyel, Mübahat Türker, Üç Tehâfüt Bakımından Felsefe-Din Münasebeti, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1956.
  • Okumuş, Mesut, Kur’an’ın Felsefi Okunuşu İbn Sînâ Örneği, Araştırma Yayınları, Ankara 2003.
  • Özarslan, Selim, İslâm Kelâmında Ölüm ve Ölüm Ötesi Doktrini, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Ankara 1999.
  • Râzî, Ebu Abdillâh Fahrüddîn (ö. 606/1210), “el-Metâlibu’l-Âliye mine’l-İlmi’l-İlâhî”, Felsefe ve Ölüm Ötesi (içinde), haz. Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2011.
  • Toktaş, Fatih, Meşşâî Filozoflarda Felsefe Eleştirileri, Klasik Yayınları, İstanbul 2004.
  • Üsküdârî, Mehmet Emin (ö. 1736), Telhîs-u Tehâfüti’l-hukema, trc. Kamuran Gökdağ, Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2013.
  • Yar, Erkan, Müslüman Kelâmında Ruh-Beden İlişkisi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 1999.

The Problem of Reintegration of Souls into Bodies Through the Discussion in the Islamic Theology and Philosophical Debates in the Context of Incoherence of the Philosophers

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 3, 428 - 458, 22.12.2017
https://doi.org/10.20486/imad.341414

Öz

        Philosophers
have generally considered the question of the soul between the common themes of
religion and philosophy, and they have dealt with the matter within the context
of the science of nature in terms of body-directing and in the context of
metaphysical identification in terms of being. According to them, expressions
such as the growth, rearing, thinking, reasoning of the body can not be carried
out only by the body. This situation naturally brings about the existence of a
separate body but a body that is composed of the body or that the body is
attached to it. In this respect, Kind
ī, Al-Fārābī, and especially Ibn Sīnā's knowledge about his soul shows us
that the exquisite subject occupies an important place in Messai philosophers.
This article will discuss certain parts of this accumulation of the soul that
have been open to discussion through the G
̲h̲azzālī aspect. As it is
known, the most important point of the
Islamic theological-philosophical debates is the debate among
the G
̲h̲azzālī and the philosophers on the subject of the axis of the Incoherence of the
Philosophers. In this context, the resurrection of the souls has made it
necessary for Ibn S
īnā to reveal his views on the soul and to determine how true
the allegation of G
̲h̲azzālī is in these discussions in the
debates of
Incoherence of
the Philosophers, as philosophers and especially Ibn S
īnā in Incoherence of the Philosophers is
a matter accused by the out of faith.



    These
discussions include, from a wider perspective, the nature of the before and
after death of the self, the nature of the resurrection, the evaluation of the
three interpretations conveyed in this regard, and the invalidity of spiritual
emigration. This study examines some of these discussions about the healing of
the souls and reveals the general conviction of both G
̲h̲azzālī
and
Ibn Sīnā.

Kaynakça

  • Acar, Rahim, “Allah’ın Cüz’ileri Bilmesi: Klasik İbn Sînâ Yorumunun Değerlendirilmesi”, Divan İlmi Araştırmalar Dergisi, Sy. 20, 2006-1.
  • Altıntaş, Hayrani, İbn Sînâ Metafiziği, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay., Ankara 1992.
  • Çapku, Ahmet, İbn Sînâ, Gazzâlî ve İbn Rüşd Düşüncesinde Ahiret, Kayıhan Yayınları, İstanbul 2015.
  • Çetinkaya, Bayram Ali, “İsmail Hakkı İzmirli Düşüncesinde Gazzâlî”, İslâmî Araştırmalar Dergisi, cilt:13, Sy. 3-4, 2000.
  • Cürcânî, Seyyid Şerif (ö. 816-1413), Şerhu’l-Mevâkıf, Matbaa Amira, III, İstanbul 1893.
  • Deniz, Gürbüz, “Gazzâlî’yi Anlamanın Usûlü”, Diyanet İlmi Dergi, cilt. 47, sy.3, s. 7-26.
  • __________, “İbn Sînâ’da Ruhsal Diriliş ve Bazı İtirazlar, Eskiyeni, Sy. 29, Güz, 2014, s. 103-120.
  • Firûzâbâdî, Ebu’t-Tâhir Mecduddîn Muhammed b. Yakup (ö. 817/1415), Basâiru Zevi’t-Temyîz fi Letâifi’l-Kitâbi’l-Azîz, thk. Muhammed Ali Neccar, Mektebetü’l-İlmiyye, II, Beyrut.
  • Gazzâlî, Ebû Hâmid Muhammed et-Tûsî (ö. 505/1111), Faysalû’t-Tefrika, thk: Semih Duğeyin, Beyrut 1993.
  • __________, “el-Maznun’u Bihi Ala Gayri Ehlihi”, Mecmuatü’l-Rasâil (içinde), Lübnan 1994.
  • __________, Makâsıdü’l-felâsife, çev. Cemaleddin Erdemci, Vadi Yayınları, 2. Baskı, İstanbul 1997.
  • __________, Tehâfütü’l-felâsife, Süleyman Dünya neşri, ter. Mahmut Kaya, Hüseyin Sarıoğlu, Klasik Yayınları, II. Baskı, İstanbul 2009.
  • İbn Rüşd, Ebü’l-Velîd Muhammed b. Ahmed el-Kurtubî (ö. 595/1198), “el-Keşf an Menabici’l-Edille fi Akaidi’l-Millel/Ahiret ve Ahvali”, Felsefe ve Ölüm Ötesi (içinde), haz. Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2011.
  • İbn Sînâ, Ebû Alî el-Hüseyn (ö. 428/1037), en-Necât el-İlâhiyât, Mısır 1351.
  • __________, Kitâbu’n-Nefs/en-Nefs min Kitâbi’ş-Şifa, nşr: İslâmî İlimler Merkezi, 3. Baskı, İran 1387.
  • __________, fi Aksâmi’l-Ulûmi’l-Akliyye, nşr. Abdülemir Z. Şemseddin, Beyrut 1988.
  • __________, eş-Şifa, el-İlâhiyat: Metafizik I, çev. Ekrem Demirli-Ömer Türker, Litera Yayınları, İstanbul 2004.
  • __________, eş-Şifa, el-İlahiyat: Metafizik II, çev. Ekrem Demirli-Ömer Türker, Litera Yayınları, İstanbul 2005.
  • __________, “eş-Şifa/el-İlahiyat”, Felsefe ve Ölüm Ötesi (içinde), haz. Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2011.
  • __________, “el-Adhaviyye fi’l-Meâd”, Felsefe ve Ölüm Ötesi (içinde), haz. Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2011.
  • __________, Risale fi’s-Saâde ve’l-Hucceci’l-Aşare, alâ En-Nefsi’l-İnsaniyyeti’l-Cevher, thk. ve çev. Fatih Toktaş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2011.
  • __________, “el-Kasîdetü’l-Ayniyyetü’r-Rûhiyye fi’n-nefs”, Felsefe ve Ölüm Ötesi (içinde), haz. Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2011.
  • __________, Dânişnâme-i Âlâî/Hikmetü’l-Âlâiyye Nüshası, ter: Murat Demirkol, Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2013.
  • __________, en-Necât fi’l-Mantık ve’l-İlahiyat, çev. Kübra Şenel, Kabalcı Yayınları, İstanbul 2013.
  • İzmirli, İsmail Hakkı (ö. 1946), İslâm’da Felsefî Akımlar, Kitabevi Yayınları, İstanbul 1997.
  • Kuyel, Mübahat Türker, Üç Tehâfüt Bakımından Felsefe-Din Münasebeti, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1956.
  • Okumuş, Mesut, Kur’an’ın Felsefi Okunuşu İbn Sînâ Örneği, Araştırma Yayınları, Ankara 2003.
  • Özarslan, Selim, İslâm Kelâmında Ölüm ve Ölüm Ötesi Doktrini, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Ankara 1999.
  • Râzî, Ebu Abdillâh Fahrüddîn (ö. 606/1210), “el-Metâlibu’l-Âliye mine’l-İlmi’l-İlâhî”, Felsefe ve Ölüm Ötesi (içinde), haz. Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2011.
  • Toktaş, Fatih, Meşşâî Filozoflarda Felsefe Eleştirileri, Klasik Yayınları, İstanbul 2004.
  • Üsküdârî, Mehmet Emin (ö. 1736), Telhîs-u Tehâfüti’l-hukema, trc. Kamuran Gökdağ, Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2013.
  • Yar, Erkan, Müslüman Kelâmında Ruh-Beden İlişkisi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 1999.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Ömer Faruk Erdoğan 0000-0003-4131-3532

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 3 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

ISNAD Erdoğan, Ömer Faruk. “TEHÂFÜT EKSENLİ KELÂM-FELSEFE TARTIŞMALARINDA NEFİSLERİN BEDENLERE TEKRAR İADESİ MESELESİ”. İslam Medeniyeti Araştırmaları Dergisi 2/3 (Aralık 2017), 428-458. https://doi.org/10.20486/imad.341414.


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.