Year 2019, Volume 5, Issue 1, Pages 223 - 236 2019-06-30

Geleneksel Çin Müzik Kültüründe Si-Zhy Kavramı

Rauf Kerimov [1]

7 17

Dünyanın en eski medeniyetlerinden olan Çin, zengin kültürel birliği ve özgünlüğüyle karakterize edilir. Çin’de daima müziği evrenin bir imgesi olarak, her şeyi kucaklayan bir dünya görüşü sergileyen, davranışları ve inanışları etkilediğine inanılmıştır. Rengârenk Çin müziğinin özgünlüğü onun zengin çalgı yelpazesinde görülmektedir. Bu bağlamda, çalgıları yapıldıkları doğal malzemeye göre kategorize eden ba yin sınıflandırması, çalışmada önemli bir tartışma konusu oluşturmuştur. Ba yin, çalgıları gruplara ayırmaktan daha ziyade, çeşitli çalgı seslerinin birleşimi üzerine kurulan bir düşüncedir. Bu tanımlardan yola çıkarak, Çin kültürünün önemli felsefi ve etik kavramlarından biri olan si-zhu anlayışı incelenmeye çalışılmıştır. Si-zhu terimi, kelimenin tam anlamıyla “ipek ve bambu” olarak, geleneksel çalgısal müziğe özgü telli ve üfleme çalgıları tanımlamaktadır. Çin'de tarihsel olarak teller ipekten, flütler ise bambudan yapılmıştır. Çalışmanın problem cümlesini belirleyen si-zhu terimi, aynı zamanda müzik kültürü bağlamında si-zhu yuè kavramını ortaya koyarak bir nevi ipek-bambu müziği konseptini yansıtmaktadır. 

Çin Kültürü, Çin Çalgıları, Ba Yin, Si-zhu Geleneği
  • Dillon, M. (1998). China: A Cultural And Historical Dictionary, New York: Curzon Press
  • Kartomi, M. J. (1990). On Concepts And Classifications of Musical Instruments, USA: University of Chicago Press
  • Li, M. S. (1986). Sbornik İnstrumentalnoy Muzyki Kitaya: Svitok Tsyanzu, Pekin: Narodnaya Muzyka
  • Lo, Sh. (2004). Iz İstorii Kitayskikh Dvortsovykh Orkestrov, Starinnaya Muzyka, № 1 (23), 2 (24), Moskva: Poligraficheskoye Predpriyatiye “SHANS”
  • Lo, Z. K. (2016). Konsertnaya Jizn Sovremennogo Kitaya, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Rossiyskiy Gosudarstvennıy Pedagogiçeskiy Universitet im. A.Gerzena, St. Peterburg
  • Loeva, M. (2018). System Ba yin in Musical Culture of China, Kyiv Musicology, Culturology And Artıstıcıty, Vol.48, Kyiv: R. Glier Kyiv Institute of Music Press
  • Malyavin, V. (2000). Kitayskaya Civilizaciya, Moskva: Astrel
  • Mey, V. D. (2004). Velikiy Şelkovıy Put v İstorii Kitayskoy Muzykalnoy Kulturı, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), St. Peterburg, Russia
  • Moore, J. K. (2009). “Music and Art of China”. Heilbrunn Timeline of Art History. New York: The Metropolitan Museum of Art.
  • Needham, J. (1972). Science and Civilisation in China: Introductory Orientations, Vol. 5, Cambridge University Press
  • Novoselova, A. (2012). Kitayskaya Muzyka v Strukture Muzykalnoy Kultury Sovremennogo Kitaya, Muzykalnaya Kultura Belarusi: Na Putyakh İssledovanii, Vol. 28, (6), Minsk
  • Novoselova, A. (2014). Ba yin: The Eight Categories of Sound in Chinese Musical Culture, Muzıkovedenie, №6, Moskva: Izdatelstvo “Nauchtekhlitizdat”
  • Novoselova, A. (2014). Concept Of The Yin And Yue in Chinese Traditional Musical Culture, Muzıkalnaya Akademiya, №1, Moskva: İzdatelstvo “Kompozitor”
  • Thrasher, A. R. (2014). Sizhu Instrumental Music of South China: Ethos, Theory and Practice, Asian Music, Vol. 45, No: 1, Winter/Spring, University of Texas Press
  • Tsao, P. (1998). Tradition And Changein The Performance of Chinese music, I part, TSAO, Routledge
  • Vey, L. M. (2013). Khudojestveennye Kharakteristiki Tsyanzanskoy Muzıki Sizju, İsskustvo i Kultura, № 3 (11), Minsk: Belaruskiy Gosudarstvennıy Universitet Kulturı i İskustv
  • Vey, L. M. (2013). Tsyanzanskaya Muzyka Sizju Kak Yavlenie Nematerialnogo Kulturnogo Naslediya, National Issues Art History, Ethnology and Folklore, №15, Institute of Arts, Ethnography and Folklore, Belarus: Academy Of Scıences Press
  • Yeremeyev, V. (2004). Simvolı i Çisla Knigi Peremen. Moskva: Vostoçnaya Literatura
  • Yeremeyev, V. (2006). Akusticeskaya Muzykalnaya Teoriya. Dukhovnaya kultura Kitaya. Ensiklopediya. (T.5), İnstitut DalnegoVostoka, Moskva: Vostoçnaya Literatura
Primary Language tr
Subjects Humanities, Multidisciplinary
Journal Section Research
Authors

Orcid: 0000-0002-0561-4971
Author: Rauf Kerimov (Primary Author)
Institution: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ, GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ
Country: Turkey


Dates

Publication Date: June 30, 2019

Bibtex @research article { intjcss530864, journal = {Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD)}, issn = {}, eissn = {2458-9381}, address = {Mutlu TÜRKMEN}, year = {2019}, volume = {5}, pages = {223 - 236}, doi = {}, title = {Geleneksel Çin Müzik Kültüründe Si-Zhy Kavramı}, key = {cite}, author = {Kerimov, Rauf} }
APA Kerimov, R . (2019). Geleneksel Çin Müzik Kültüründe Si-Zhy Kavramı. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 5 (1), 223-236. Retrieved from http://dergipark.org.tr/intjcss/issue/46909/530864
MLA Kerimov, R . "Geleneksel Çin Müzik Kültüründe Si-Zhy Kavramı". Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) 5 (2019): 223-236 <http://dergipark.org.tr/intjcss/issue/46909/530864>
Chicago Kerimov, R . "Geleneksel Çin Müzik Kültüründe Si-Zhy Kavramı". Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) 5 (2019): 223-236
RIS TY - JOUR T1 - Geleneksel Çin Müzik Kültüründe Si-Zhy Kavramı AU - Rauf Kerimov Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) JF - Journal JO - JOR SP - 223 EP - 236 VL - 5 IS - 1 SN - -2458-9381 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS) Geleneksel Çin Müzik Kültüründe Si-Zhy Kavramı %A Rauf Kerimov %T Geleneksel Çin Müzik Kültüründe Si-Zhy Kavramı %D 2019 %J Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) %P -2458-9381 %V 5 %N 1 %R %U
ISNAD Kerimov, Rauf . "Geleneksel Çin Müzik Kültüründe Si-Zhy Kavramı". Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) 5 / 1 (June 2019): 223-236.
AMA Kerimov R . Geleneksel Çin Müzik Kültüründe Si-Zhy Kavramı. IntJCSS. 2019; 5(1): 223-236.
Vancouver Kerimov R . Geleneksel Çin Müzik Kültüründe Si-Zhy Kavramı. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD). 2019; 5(1): 236-223.