Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Batıda oluşan ‘’Öteki‘’ Anlayışının İnançla Olan İlişkisi

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 3156 - 3167, 30.12.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.479376

Öz

Erken
dönemlerden itibaren Batı ile Doğu dünyası arasında süregelen hakimiyet
mücadelesi çatışma ve ötekileştirme üzerinden yürütülmüştür. Batı, kültür ve
anlayışını şekillendirirken zihin kodlarını tarihten tevarüs eden kısmen
inançların etkin olduğu sömürgeci bir mantıktan hareketle kendi merkezli anlayışın
etrafına diğerlerini farklı mesafelerde olmak üzere öteler ve ötekileştirir.
Sömürgeci Batı bu davranışını sahip olduğu dini inanç değerlerinden ziyade
üstünlük ve farklılık psikolojisinden hareketle ötekini olumsuz hükümler ve
değerlendirmelerle nitelendirerek oluşturur. Çünkü varoluşunun temeline kendi
farklılığı ve üstünlüğünü yerleştirmiştir.



Bu
çalışmada Batılının öteki algısının oluşmasında inanç ve kültür değerlerinin
zeminini oluşturan Yahudi ve Hıristiyan kutsal kitaplarının ötekine bakışının
ne derece rolü olduğunu ele alıp değerlendireceğiz.   

Kaynakça

  • Alıcı, Mustafa (2001). Kitab-ı Mukaddes ve Kur’an-ı Kerim Işığında İslam-Hristiyan Diyaloğu, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Ali Rattansi (1997). ‘’Postmodern Bir Çerçevede ‘Batı’ Irkçılıkları, Etkinlikler ve Kimlikler’’, Irkçılık, Modernite ve Kimlik, (Haz. A. Rattansi & S. Westvood; Çev.: S. Akyüz) İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Arıarajah, Wesley (1985). The Bible and People of other Faiths, Geneva.Bartolome, de Las Casas (1999). Kızılderililer nasıl Yok Edildi, (çev.: M. Ural), İstanbul: Şule yayınları.
  • Cesaire, Aime (2005). ‘’Fransız Irkçılığının Fikri Temelleri’’, Sömürgecilik Üzerine Söylev, (çev.: G. Ayas) İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yay.; Glover, T. R. The Jesus of History, Edinburg.
  • Göregen, Mustafa (2014). Müslüman Yahudi Polemikleri, İstanbul: Hikmetevi Yayınları.
  • Howe, Reuel L. (1969). The Miracle of Dialogue, Edinburg.
  • Kılgallen, John J. (1994). ‘’Acts 17-31; an Example of Interreligious Dialogue’’, Studia Missionalia,
  • Kitab-ı Mukaddes (1993). Kitab-ı Mukaddes Şirketi, İstanbul.
  • Newbigin, Leslie (1981). ‘’The Gospel Among the Religions’’, Faits Meets Faits, ed. Gerald H. Anderson & Thomas, F. Stransky, New York.
  • Said, Edward W. (2008). Şarkiyatçılık: Batının Şark Anlayışları, (Çev.: B. Ünler). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sperber Daniel & Friedman F. H. (1978). ‘’Gentile’’ EJD, Jerusalem: VII, 410-414.Talmud Bavli (1984). (İbranice-İngilizce), Edt. Yehezkel (İzidor) Epstein, London.
  • Vessels, Antonie (1993). ‘’Biblical Insights for Inter-Religious Encounters’’, The Bulletin of Christian İnstutes of Islamıc Studies, (January-June 1993), 22.
  • Yılmaz, Mustafa Selim (2017). “Bir Terimin Arkeolojisi: Antisemitizmin Teolojik ve Politik Tarihi”, Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 21 (2), 1181-1216. Yiğitoğlu, Mustafa, (2012). “Sarcastic View of Islam in Western Christianity”, The Journalof Academic Social Science Studies, 5 (8), s. 1359-1369.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, (2017). “Negative Attitudes of Jews Regarding to Islam and Muslims Throughout the History”, Journal of History Culture and Art Research, 7 (2), s. 187-198.

The Relationship Between the Concept of ‘the Other’, Which Originated in The West and Faith Abstract

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 3156 - 3167, 30.12.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.479376

Öz

From the early periods on, the struggle for domination between the West
and the East has been carried on through conflicts and otherization. While
shaping their culture and understanding, the West self-centeredly alienates the
others, based on a colonialist logic inherited from history and formed partly
by beliefs.
The colonial West creates this behavior by characterizing the other
with negative judgments and evaluations based on the psychology of superiority
and difference rather than the values of its religious beliefs because it
placed its own difference and superiority at the foundation of its existence.



 In this study, we will examine
and evaluate the role of the viewpoints of Jewish and Christian scriptures on
the other in the formation of Western perception of the other.

Kaynakça

  • Alıcı, Mustafa (2001). Kitab-ı Mukaddes ve Kur’an-ı Kerim Işığında İslam-Hristiyan Diyaloğu, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Ali Rattansi (1997). ‘’Postmodern Bir Çerçevede ‘Batı’ Irkçılıkları, Etkinlikler ve Kimlikler’’, Irkçılık, Modernite ve Kimlik, (Haz. A. Rattansi & S. Westvood; Çev.: S. Akyüz) İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Arıarajah, Wesley (1985). The Bible and People of other Faiths, Geneva.Bartolome, de Las Casas (1999). Kızılderililer nasıl Yok Edildi, (çev.: M. Ural), İstanbul: Şule yayınları.
  • Cesaire, Aime (2005). ‘’Fransız Irkçılığının Fikri Temelleri’’, Sömürgecilik Üzerine Söylev, (çev.: G. Ayas) İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yay.; Glover, T. R. The Jesus of History, Edinburg.
  • Göregen, Mustafa (2014). Müslüman Yahudi Polemikleri, İstanbul: Hikmetevi Yayınları.
  • Howe, Reuel L. (1969). The Miracle of Dialogue, Edinburg.
  • Kılgallen, John J. (1994). ‘’Acts 17-31; an Example of Interreligious Dialogue’’, Studia Missionalia,
  • Kitab-ı Mukaddes (1993). Kitab-ı Mukaddes Şirketi, İstanbul.
  • Newbigin, Leslie (1981). ‘’The Gospel Among the Religions’’, Faits Meets Faits, ed. Gerald H. Anderson & Thomas, F. Stransky, New York.
  • Said, Edward W. (2008). Şarkiyatçılık: Batının Şark Anlayışları, (Çev.: B. Ünler). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sperber Daniel & Friedman F. H. (1978). ‘’Gentile’’ EJD, Jerusalem: VII, 410-414.Talmud Bavli (1984). (İbranice-İngilizce), Edt. Yehezkel (İzidor) Epstein, London.
  • Vessels, Antonie (1993). ‘’Biblical Insights for Inter-Religious Encounters’’, The Bulletin of Christian İnstutes of Islamıc Studies, (January-June 1993), 22.
  • Yılmaz, Mustafa Selim (2017). “Bir Terimin Arkeolojisi: Antisemitizmin Teolojik ve Politik Tarihi”, Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 21 (2), 1181-1216. Yiğitoğlu, Mustafa, (2012). “Sarcastic View of Islam in Western Christianity”, The Journalof Academic Social Science Studies, 5 (8), s. 1359-1369.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, (2017). “Negative Attitudes of Jews Regarding to Islam and Muslims Throughout the History”, Journal of History Culture and Art Research, 7 (2), s. 187-198.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Göregen 0000-0003-2546-2810

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Göregen, M. (2018). Batıda oluşan ‘’Öteki‘’ Anlayışının İnançla Olan İlişkisi. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3156-3167. https://doi.org/10.15869/itobiad.479376
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.