Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Art As A Relatıonal “World” And The Deterıoratıon Of Object In New Aesthetıc Experıence

Yıl 2019, Sayı: 50, 9 - 16, 26.07.2019
https://doi.org/10.26650/arcp2019-589804

Öz

The position of art in its juxtaposition of progress and development can be historically brought back to the position of its object in the context of its ideological and iconological discussion. The distortion of the art object in the aesthetic experience is not about the subject, but about the expectation that the art object establishes the art world among different forms of evaluation as the object of an evaluation act. The jurisdiction of criticism cannot be put forward at this point, and cannot be talked about, as a result of its relevance to its ontological and epistemological bases. With all its experienced actors, the world of art is not a world of aesthetic experience with appreciation. In this study, how the object of art is distorted in aesthetic experience in the new art world created by the relevance of art will be handled from the perspective of Shusterman

Kaynakça

  • Bourdieu, Pierre, Sanatın Kuralları: Yazınsal Alanın Oluşumu ve Yapısı, çev. N. K. Sevil, 2. Baskı, İstanbul: YKY, 2006.
  • Heidegger, Martin, Sanat Eserinin Kökeni, çev. F. Tepebaşlı, 2. baskı, Ankara: DeKi, 2011.
  • Marcuse, Herbert, Özgürlük Üzerine Bir Deneme, çev. S. Soysal, İstanbul: Ayrıntı, 2013.
  • Mitchell, W.J. T., İkonoloji: İmaj, Metin, İdeoloji, çev.H. Arslan, İstanbul: Paradigma,2005.
  • Panofsky, Erwin. İkonoloji Araştırmaları: Rönesans Sanatında İnsancıl Temalar, (çev. O. Düz), İstanbul: Pinhan, 2012.
  • Shusterman, Richard, A Disciplinary Proposal, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 57, No. 3 (Summer, 1999), 299-313.
  • Shusterman, Richard, “Aesthetic experience: from analysis to eros”, Aesthetic Experience (ed. R. Shusterman, A. Tomlin), New York , London: Routledge, 2008a.79-98.
  • Shusterman, Richard, Body Consciousness: A Philosophy of Mindfulness and Somaesthetics. Cambridge Uni. Press, 2008b.
  • Tanilli, Server, “Yüzyılımız Sanatta Bir Devrimle Başladı”, FelsefeLogos, 1998/3,
  • Tolstoy, L N., Sanat Nedir? (çev. M. Beyhan) İstanbul: T. İş Bankası Yayınları, 2016.
  • Yegerov, Anatoli, “The Progress Development of Art: Is there such a thing as progress in art?” Problems of Contemporary Aesthetics içinde, (edts. A.Zis, T. Lyumbimova, M. Ovsyannikov) Moskova: Raduga Pub., 9-48, 1984.

İlişkisel Bir “Dünya” Olarak Sanat ve Nesnenin Yeni Estetik Deneyimde Bozulumu

Yıl 2019, Sayı: 50, 9 - 16, 26.07.2019
https://doi.org/10.26650/arcp2019-589804

Öz

Sanatın ilerleme ve gelişme düşüncesi kıskacında konumlandırılışı tarihsel olarak onun ideolojik ve ikonolojik tartışma bağlamında nesnesinin konumlandırılışına geri götürülebilir. Sanat nesnesinin estetik deneyimde bozulumu özneden hareketle değil, sanat nesnesinin bir değerlendirme ediminin nesnesi olarak farklı değerlendirme biçimleri arasında sanat dünyasını kurması beklentisi ile ilgilidir. Beğeni yargısı bu noktada ortaya konulamaz, hakkında konuşulamaz, ontolojik ve epistemolojik dayanakları ile ilişkiselliğin sonucu olarak karşımıza çıkar. Deneyimsel tüm aktörleri ile sanat dünyası beğeniye dayanan bir estetik deneyim dünyası değil artık salt deneyimin gelip geçiciliğinin vücut bulmasıdır. Bu çalışmada sanatın ilişkiselliğinin yarattığı yeni sanat dünyasında sanat nesnesinin estetik deneyimde nasıl bozuluma uğratıldığı Shustermancı bakış açısıyla ele alınacaktır.

Kaynakça

  • Bourdieu, Pierre, Sanatın Kuralları: Yazınsal Alanın Oluşumu ve Yapısı, çev. N. K. Sevil, 2. Baskı, İstanbul: YKY, 2006.
  • Heidegger, Martin, Sanat Eserinin Kökeni, çev. F. Tepebaşlı, 2. baskı, Ankara: DeKi, 2011.
  • Marcuse, Herbert, Özgürlük Üzerine Bir Deneme, çev. S. Soysal, İstanbul: Ayrıntı, 2013.
  • Mitchell, W.J. T., İkonoloji: İmaj, Metin, İdeoloji, çev.H. Arslan, İstanbul: Paradigma,2005.
  • Panofsky, Erwin. İkonoloji Araştırmaları: Rönesans Sanatında İnsancıl Temalar, (çev. O. Düz), İstanbul: Pinhan, 2012.
  • Shusterman, Richard, A Disciplinary Proposal, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 57, No. 3 (Summer, 1999), 299-313.
  • Shusterman, Richard, “Aesthetic experience: from analysis to eros”, Aesthetic Experience (ed. R. Shusterman, A. Tomlin), New York , London: Routledge, 2008a.79-98.
  • Shusterman, Richard, Body Consciousness: A Philosophy of Mindfulness and Somaesthetics. Cambridge Uni. Press, 2008b.
  • Tanilli, Server, “Yüzyılımız Sanatta Bir Devrimle Başladı”, FelsefeLogos, 1998/3,
  • Tolstoy, L N., Sanat Nedir? (çev. M. Beyhan) İstanbul: T. İş Bankası Yayınları, 2016.
  • Yegerov, Anatoli, “The Progress Development of Art: Is there such a thing as progress in art?” Problems of Contemporary Aesthetics içinde, (edts. A.Zis, T. Lyumbimova, M. Ovsyannikov) Moskova: Raduga Pub., 9-48, 1984.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Güncel Önkal 0000-0002-3302-6691

Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 50

Kaynak Göster

Chicago Önkal, Güncel. “İlişkisel Bir ‘Dünya’ Olarak Sanat Ve Nesnenin Yeni Estetik Deneyimde Bozulumu”. Felsefe Arkivi, sy. 50 (Temmuz 2019): 9-16. https://doi.org/10.26650/arcp2019-589804.