Year 2014, Volume 5, Issue 2, Pages 19 - 28 2014-10-01

Consumer Trust Impact on Online Shopping Intent
Tüketici güveninin online alışveriş niyetine etkisi

Nurdan Sevim1 [1] , Elif Eroğlu Hall2 [2]

71 89

The Internet is advancing rapidly in terms of becoming a distribution channel which can be easily accessed through consumers by virtue of the easy search functions, thus eliminating geographic boundaries and providing products and services with the most affordable prices and costs to the masses. Trust is a critical factor in any relationship since the essence of trade is establishment of mutual trust. Trust has a significant role in terms of realization of the shopping as well as continuity of the relationship as buyers and sellers implement the transactions without seeing each other in electronic commerce. The purposes of this research clarify the impact of consumers’ trust in online shopping on their intention as to shopping. Explanatory factor analysis has been applied to reveal the dimension of the trust for online shopping. Regression analysis has been performed for the determination of trust on online shopping intention. According to the results obtained in this study, three factors consisting of security systems used in website, the website’s reputation and the visuality and design of the website have been found to have impact on intention of online shopping.
İnternet tüketicilerin kolaylıkla erişebildiği, coğrafik sınırları ortadan kaldıran kolay arama fonksiyonlarıyla ürün ve hizmetleri en uygun fiyat ve maliyetle çok büyük tüketici kitlelerine ulaştırabilen bir dağıtım kanalı olma yolunda çok hızla ilerlemektedir. Güven her ilişkide kritik faktör olduğu gibi, ticaretin de olmazsa olmazı karşılıklı güven tesisinin sağlanmasıdır. Elektronik ticarette alıcı ve satıcı birbirlerini görmeksizin iş yaptıklarından, güvenin alışverişin gerçekleşmesi ve ilişkilerin sürdürülmesi açısından rolü büyüktür. Bu araştırmanın temel amacı; tüketicilerin elektronik alışverişe duydukları güvenin, alışveriş yapma niyeti üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Online alışverişe karşı duyulan güvenin boyutlarını ortaya koymak amacıyla açıklayıcı faktör analizi uygulanmış. Online güvene ait tutumlarının alışveriş niyeti üzerindeki etkisinin belirlenmesi için basit regresyon analizi yapılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar; web sitelerinde kullanılan güvenlik sistemleri, web sitesinin ünü, web sitesinin görselliği ve tasarımından oluşan üç online güven boyutunun online alışveriş yapma niyeti üzerinde etkili olduğunu göstermektedir.
Subjects
Other ID JA95TU82VT
Journal Section Research Article
Authors

Author: Nurdan Sevim1

Author: Elif Eroğlu Hall2

Bibtex @ { iuyd377366, journal = {Journal of Internet Applications and Management}, issn = {}, eissn = {1309-8810}, address = {Pamukkale University}, year = {2014}, volume = {5}, pages = {19 - 28}, doi = {}, title = {Consumer Trust Impact on Online Shopping Intent}, key = {cite}, author = {Sevim1, Nurdan and Hall2, Elif Eroğlu} }
APA Sevim1, N , Hall2, E . (2014). Consumer Trust Impact on Online Shopping Intent. Journal of Internet Applications and Management, 5 (2), 19-28. Retrieved from http://dergipark.org.tr/iuyd/issue/34113/377366
MLA Sevim1, N , Hall2, E . "Consumer Trust Impact on Online Shopping Intent". Journal of Internet Applications and Management 5 (2014): 19-28 <http://dergipark.org.tr/iuyd/issue/34113/377366>
Chicago Sevim1, N , Hall2, E . "Consumer Trust Impact on Online Shopping Intent". Journal of Internet Applications and Management 5 (2014): 19-28
RIS TY - JOUR T1 - Consumer Trust Impact on Online Shopping Intent AU - Nurdan Sevim1 , Elif Eroğlu Hall2 Y1 - 2014 PY - 2014 N1 - DO - T2 - Journal of Internet Applications and Management JF - Journal JO - JOR SP - 19 EP - 28 VL - 5 IS - 2 SN - -1309-8810 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Journal of Internet Applications and Management Consumer Trust Impact on Online Shopping Intent %A Nurdan Sevim1 , Elif Eroğlu Hall2 %T Consumer Trust Impact on Online Shopping Intent %D 2014 %J Journal of Internet Applications and Management %P -1309-8810 %V 5 %N 2 %R %U
ISNAD Sevim1, Nurdan , Hall2, Elif Eroğlu . "Consumer Trust Impact on Online Shopping Intent". Journal of Internet Applications and Management 5 / 2 (October 2014): 19-28.