Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Patinaj Yöntemiyle Lastik Aşınma Testi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 12 - 32, 30.04.2019

Öz

Bu çalışmada, dünyada
ve ülkemizde meydana gelen trafik kazalarındaki araç kusurları içerisindeki en
yüksek orana sahip kusurlardan biri olan lastiklerin rolü ve önemi
incelenmiştir. Ayrıca makalenin içeriğinde lastiğin ömrünü etkileyen faktörler
vurgulanmış olup, lastik ile yol arasında oluşan sürtünme, patinaj yöntemiyle
çektirerek lastik aşınmaları araştırılmıştır. Bu bilgiler eşliğinde makalenin
ikinci bölümünde ise; lastiğin değişik basınçlarda (28 psi-30 psi-32 psi), 1100
d/dk devirde, 2 adet değişik kasnak ve 2KW’lık elektrik motoru kullanılmıştır.
Elektrik motorlarına kayış kasnak yardımıyla değişik ağırlıklar koyularak (10 kg
– 20 kg – 30 kg ), hem asfaltta hem de betonda belirli saniyeler (15 saniye – 30
saniye - 45 saniye) arasında çalıştırılmıştır. Farklı süreler eşliğinde değişik
yüklemelere maruz kalan lastikler, patinaj çektirmek amacıyla lastiğin yüzde
cinsinden ne kadar aşındığı hesaplanmış olup tablo ve grafikler oluşturulmuştur.
Sonuç olarak kazaların önlenmesi ve araç güvenliğinin sağlanabilmesi için
lastiklerin seçimi, bakımı, ne kadar ömürlü olduğunu tespit edilmiş olup ve doğru
lastik kullanımına yönelik öneriler yapılmıştır.

Kaynakça

  • Referans1 Altın M, (2011). Taşıtlardan Kaynaklanan Lastik Emisyonlarının Deneysel İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Referans2 Çetinkaya S,(2015). Tekerlek ve Lastik Mekaniği Taşıt Mekaniği Ders Kitabı, Nobel Yayınları.
  • Referans3 Derviş E, (2011). E-okuryazarlık Taşıt Lastikleri, Taşıt Teknolojileri Elektronik Dergisi, Cilt: 3, No: 3, 2011 (37-50), https://www.researchgate.net/publication/308208324 _Tasit_Lastikleri adresinden erişildi.
  • Referans4 Ertekin İ, (2011). Farklı Lastik Profillerinin Taşıt Performansına Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Referans5 Karataş H. R, (2014). İş Makineleri Lastiklerinde Nitrojen Gazının Kullanılması Verimliği. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Referans6 MEGEP, (2011). E-okuryazarlık Kimya Teknolojisi Araç Lastiklerinin sınıflandırılması, T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Web Sitesi: http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Ara%C3%A7%20Lastiklerinin%20S%C4%B1n%C4%B1fland%C4%B1r%C4%B1lmas%C4%B1.pdf Ankara, adresinden erişildi.
  • Referans7 MEGEP, (2011). E-okuryazarlık Kimya Teknolojisi/Araca Uygun Lastik Seçimi, T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Web Sitesi: http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Araca%20Uygun%20Lastik%20Se%C3%A7imi.pdf Ankara, adresinden erişildi.

Tire Abrasion Test With Patinary Method

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 12 - 32, 30.04.2019

Öz

In this study, the
role and importance of tires which are one of the highest rate of vehicle
defects in traffic accidents in the world and in our country are examined. In
addition, the factors affecting the life span of the article are emphasized,
and tire wear has been investigated by friction between the tire and the road.
In the second part of the article with this information; 2 different pulleys
and 2KW electric motors were used at different pressures (28 psi-30 psi-32
psi), at 1100 rpm.The electric motors were operated by means of a belt pulley
(10 kg - 20 kg - 30 kg), and were operated between certain seconds (15 seconds
- 30 seconds - 45 seconds).  Tires exposed to different loadings with
different durations, and how much the tire was worn out in terms of the
percentage of the tire to be given a skid, were calculated and tables and
graphs were created.  As a result, in order to prevent accidents and to
ensure vehicle safety, tire selection, maintenance and service life have been
determined.

Kaynakça

  • Referans1 Altın M, (2011). Taşıtlardan Kaynaklanan Lastik Emisyonlarının Deneysel İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Referans2 Çetinkaya S,(2015). Tekerlek ve Lastik Mekaniği Taşıt Mekaniği Ders Kitabı, Nobel Yayınları.
  • Referans3 Derviş E, (2011). E-okuryazarlık Taşıt Lastikleri, Taşıt Teknolojileri Elektronik Dergisi, Cilt: 3, No: 3, 2011 (37-50), https://www.researchgate.net/publication/308208324 _Tasit_Lastikleri adresinden erişildi.
  • Referans4 Ertekin İ, (2011). Farklı Lastik Profillerinin Taşıt Performansına Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Referans5 Karataş H. R, (2014). İş Makineleri Lastiklerinde Nitrojen Gazının Kullanılması Verimliği. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Referans6 MEGEP, (2011). E-okuryazarlık Kimya Teknolojisi Araç Lastiklerinin sınıflandırılması, T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Web Sitesi: http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Ara%C3%A7%20Lastiklerinin%20S%C4%B1n%C4%B1fland%C4%B1r%C4%B1lmas%C4%B1.pdf Ankara, adresinden erişildi.
  • Referans7 MEGEP, (2011). E-okuryazarlık Kimya Teknolojisi/Araca Uygun Lastik Seçimi, T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Web Sitesi: http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Araca%20Uygun%20Lastik%20Se%C3%A7imi.pdf Ankara, adresinden erişildi.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Enes Kalyoncu 0000-0001-9500-1898

Ahmet İsmailoğlu 0000-0002-1885-697X

Adem Kara Bu kişi benim 0000-0002-5291-140X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2019
Kabul Tarihi 9 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kalyoncu, E., İsmailoğlu, A., & Kara, A. (2019). Patinaj Yöntemiyle Lastik Aşınma Testi. İzlek Akademik Dergi, 2(1), 12-32.


Flag Counter