Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

T-5 TUNNEL CONSTRUCTION WORKS IN ANKARA - SİVAS HIGH SPEED TRAIN RAILWAY PROJECT

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 321 - 329, 26.06.2019
https://doi.org/10.21923/jesd.491825

Öz

9 tunnels have been opened
within the scope of Ankara-Sivas High Speed ​​Train Railway Project. In this
study, tunnel excavation and supporting studies were performed by applying the
New Austrian Tunneling Method (NATM) in the tunnel T-5 (840 m long) (Km 318 +
245-Km 319 + 085). First of all, the engineering features of the rock mass were
classified on the route where the tunnel excavation would be carried out. The
NATM is based on the principle of self-supporting the side rock by activating
or protecting the existing resistance of the rock surrounding the tunnel. The
NATM is applied as a fine shot concrete layer, the reinforcement with rock
bolts as appropriate, and the use of arch concrete placed as close as possible
to the excavation area. It is also accepted in the application area of ​​NATM
that the support concrete used with rock bolts is supported by steel mesh and
shoring. The T-5 tunnel and other opened tunnels pass through weathered-completely
weathered units due to the geological structure of the region, and therefore
the use of various excavation and support forms has become inevitable during
construction. For this reason, examining the examples and applications
encountered in the tunnels being made under the high speed train railway
project of NATM, which is still widely used, is important for enriching the
existing experiences.

Kaynakça

  • Barton, N., Lien, R., Lunde, J., 1974. Engineering classification of rock masses for the design of rock support. Rock Mechanics 6, 189-236
  • Bieniawski, Z.T., 1984. Rock mechanics design in mining and tunneling. A.A. Balkema, Rotterdam, 272 pp.
  • Bieniawski, Z.T., 1989. Engineering rock mass classifications. John Wiley & Sons, New York, 251 pp.
  • DDY (Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü Yapım Dairesi Başkanlığı)., 2011. Ankara-Sivas Demiryolu Projesi İkmal İşi I. Kesim (Km 282+600-332+300) Veri Paketi 1(9),45-58
  • KMG (KMG PROJE Mühendislik Müşavirlik Bilişim Teknolojileri Ltd. Şti.) Proje Rapor 2013. Ankara-Sivas Hızlı Tren Projesi Yerköy-Yozgat-Sivas Arası Altyapı İkmal İnşaatı Kesimi T5 Tüneli Giriş ve T5 Tüneli Çıkış Portal Kazıları Hesap Raporu, KMG Proje.
  • KMG (KMG PROJE Mühendislik Müşavirlik Bilişim Teknolojileri Ltd. Şti.) Proje Rapor 2014. Ankara-Sivas Hızlı Tren Projesi Yerköy-Yozgat-Sivas Arası Altyapı İkmal İnşaatı Kesimi T5 Tüneli Göçük Değerlendirme ve Çıkış Portal Stabilite Değerlendirme Raporu.
  • KTŞ (Karayolları Teknik Şartnamesi)., 2013. Karayolları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Rabcewicz, L.V., Golser J., 1973. Principles dimensioning the support system for the new Austrian tunnelling method. Water Power, March 1973, pp. 88-93 RockLab V.0.1., 2007. Rock Mass Strength Analysis using the Generalized Hoek-Brown Failure Criterion. Rocscience Inc.
  • Slide v6.0., 2014. Şev Analiz Programı Rocscience Slide,Toronto-Kanada
  • Ulusay, R., Sönmez, H., 2007. Kaya Kütlelerinin Mühendislik Özellikleri, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları, No:60, 243 s. Ankara.

ANKARA – SİVAS DEMİRYOLU HIZLI TREN PROJESİ T-5 TÜNELİ YAPIM ÇALIŞMALARI

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 321 - 329, 26.06.2019
https://doi.org/10.21923/jesd.491825

Öz

Ankara-Sivas
Yüksek Hızlı Tren Demiryolu Projesi kapsamında 9 adet tünel açılmıştır. Bu
çalışmada,  T-5 tünelinde (840 m
uzunluğunda) (Km 318+245-Km 319+085) Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu (NATM)
uygulanarak yapılan tünel kazısı ve destekleme çalışmaları incelenmiştir.
Öncelikle, tünel kazısının yapılacağı güzergâhta kaya kütlesinin mühendislik
özelliklerinin sınıflandırılması yapılmıştır. NATM, tüneli çevreleyen kayacın
mevcut direncinin harekete geçirilmesi veya korunması ile yan kayacın büyük
ölçüde kendi kendine destekler duruma getirilmesi prensibine dayanmaktadır.
NATM ince bir püskürtme beton tabakası, uygun bir şekilde kaya saplamaları ile
sağlamlaştırma ve kazı alanına mümkün olduğunca yakın bir şekilde yerleştirilen
kemer betonun kullanılması şeklinde uygulanmıştır. Kaya saplamaları ile
birlikte kullanılan püskürtme betonun çelik hasır ve iksa ile desteklenmesi de
NATM’ın uygulama alanında kabul edilmektedir. T-5 tüneli ve diğer açılan
tüneller, bölgenin jeolojik yapısından dolayı ayrışmış-tamamen ayrışmış
birimler içerisinden geçmekte olup, bu nedenle değişik kazı ve destekleme
şekillerinin kullanılması yapım sırasında kaçınılmaz olmuştur. Bu nedenle,
halen yaygın olarak kullanılmakta olan NATM, Yüksek Hızlı Tren Demiryolu
Projesi kapsamında yapılmakta olan tünellerde karşılaşılan örnekler ve
uygulamaların incelenmesi mevcut deneyimlerin zenginleştirilmesi açısından
önemlidir.

Kaynakça

  • Barton, N., Lien, R., Lunde, J., 1974. Engineering classification of rock masses for the design of rock support. Rock Mechanics 6, 189-236
  • Bieniawski, Z.T., 1984. Rock mechanics design in mining and tunneling. A.A. Balkema, Rotterdam, 272 pp.
  • Bieniawski, Z.T., 1989. Engineering rock mass classifications. John Wiley & Sons, New York, 251 pp.
  • DDY (Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü Yapım Dairesi Başkanlığı)., 2011. Ankara-Sivas Demiryolu Projesi İkmal İşi I. Kesim (Km 282+600-332+300) Veri Paketi 1(9),45-58
  • KMG (KMG PROJE Mühendislik Müşavirlik Bilişim Teknolojileri Ltd. Şti.) Proje Rapor 2013. Ankara-Sivas Hızlı Tren Projesi Yerköy-Yozgat-Sivas Arası Altyapı İkmal İnşaatı Kesimi T5 Tüneli Giriş ve T5 Tüneli Çıkış Portal Kazıları Hesap Raporu, KMG Proje.
  • KMG (KMG PROJE Mühendislik Müşavirlik Bilişim Teknolojileri Ltd. Şti.) Proje Rapor 2014. Ankara-Sivas Hızlı Tren Projesi Yerköy-Yozgat-Sivas Arası Altyapı İkmal İnşaatı Kesimi T5 Tüneli Göçük Değerlendirme ve Çıkış Portal Stabilite Değerlendirme Raporu.
  • KTŞ (Karayolları Teknik Şartnamesi)., 2013. Karayolları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Rabcewicz, L.V., Golser J., 1973. Principles dimensioning the support system for the new Austrian tunnelling method. Water Power, March 1973, pp. 88-93 RockLab V.0.1., 2007. Rock Mass Strength Analysis using the Generalized Hoek-Brown Failure Criterion. Rocscience Inc.
  • Slide v6.0., 2014. Şev Analiz Programı Rocscience Slide,Toronto-Kanada
  • Ulusay, R., Sönmez, H., 2007. Kaya Kütlelerinin Mühendislik Özellikleri, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları, No:60, 243 s. Ankara.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yer Bilimleri ve Jeoloji Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri \ Research Articles
Yazarlar

Ömer Sezgi Hiçyılmaz Bu kişi benim 0000-0002-9106-686X

Mehmet Özçelik 0000-0003-4511-1946

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2018
Kabul Tarihi 8 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Hiçyılmaz, Ö. S., & Özçelik, M. (2019). ANKARA – SİVAS DEMİRYOLU HIZLI TREN PROJESİ T-5 TÜNELİ YAPIM ÇALIŞMALARI. Mühendislik Bilimleri Ve Tasarım Dergisi, 7(2), 321-329. https://doi.org/10.21923/jesd.491825