Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE MATRIX MOVIE IN THE LIGHT OF REALITY, POWER AND HUMAN BODY CONSEPTS

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 1, 312 - 324, 30.01.2019
https://doi.org/10.18094/josc.470432

Öz

The
question of what is reality has occupied philosophers throughout human history.
A reflection of this search can be seen in movies as well as in numerous
departments of art. The Matrix (1999), one of the most discussed movies In
recent years is a good instance of linking different concepts to reality. The Matrix
contains overtones of the book Simulacra and Simulations by Jean Baudrillard
can also be found in the film. People are not aware that they are in a
cognitive  prison which can be described as a simulation. Machines control
The Matrix and for this control, “a false consciousness” was formed. In this
respect, the movie is a good example, able to shed light on discussions of
modern-day power and reality. The machines use the energy produced by human
body. This system took form through the production of power; with regards to
the concepts of production, the means of production, and power, it's open to
deeper study. It's possible to see reflections of simulacras, in The Matrix,
classifying them as nature, means of production and surveillance tools. The
phrase "the desert of the real" that Baudrillard used while he was
explaining the end of the simulation is mentioned in the same way in The Matrix
movie. Meaning the termination of The Matrix infers the complete end of the
natural beauties, in the real world, never to be experienced again. The real
world will be described as "the desert of the real" and those who
escape The Matrix will come across the bleak reality.

Kaynakça

  • Avcı A (2014) What is the Matrix, Marmara İletişim Dergisi, 11/11, 221-232.
  • Baudrillard J (2011) Simülakrlar ve Simülasyon, Oğuz Adanır (çev), Doğu Batı Yayınları, Ankara.
  • Baykan T S (2012) Hollywood Bilimkurgusunda Makine, Beden ve Teknofobi, Sinecine Bahar Sayısı, 3(1), 55-73.
  • Campbell J (2013) Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Sabri Gürses (çev), Kabalcı Yayıncılık, İstanbul.
  • Ersümer O (2014) Yavuz Turgul’dan Terrence Malick’e Sinema Yazıları, Hayalperest Yayınevi, İstanbul.
  • Fontana P (2011) Finding God in the Matrix, https://turnthedigitalpage.wordpress.com/tag/paul-fontana/ , erişim tarihi: 01.10.2018.
  • Ford J L (2016) Buddhism, Christianity, and The Matrix: The Dialectic of Myth-Making in Contemporary Cinema, https://digitalcommons.unomaha.edu/jrf/vol4/iss2/1/ , erişim tarihi: 07.10.2018.
  • Foucault M (1992) Hapishanenin Doğuşu, Mehmet Ali Kılıçbay (çev), İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Irwin W (2017) Matrix ve Felsefe, Esra Gül Çoşkun (çev), Olimpos Yayınları, İstanbul.
  • Koçak Ş (2017) Jean Baudrillard ve Simülasyon Kuramı, https://www.academia.edu/7369795/Jean_Baudrillard_ve_Sim%C3%BClasyon_Kuram%C4%B1 , erişim tarihi: 02.09.2018.
  • Marks ve Engels (2013) Alman İdeolojisi, Tonguç Ok Olcay Geridönmez (çev), Evrensel Basım Yayın, İstanbul.
  • Sekendiz A Z (2017) Matrix Filminin Anlam Yönünden İncelenmesi, http://olmayanulke.com/matrix-filminin-anlam-yonunden-incelenmesi/ , erişim tarihi: 03.10.2018.
  • Süalp T A (2004) Zamanmekan Kuram ve Sinema, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.

GERÇEKLİK, İKTİDAR VE BEDEN KAVRAMLARI IŞIĞINDA MATRIX FİLMİ

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 1, 312 - 324, 30.01.2019
https://doi.org/10.18094/josc.470432

Öz

Gerçekliğin ne olduğu sorusu insanlık tarihinden bu yana
düşünürleri meşgul etmiştir. Bu arayış, sanatın pek çok kolunda olduğu gibi
sinemada da yansıma bulmuştur. Son yılların en çok tartışılan filmlerinden Matrix
(1999), gerçekliği ele alış şekli ve bunu ilişkilendirdiği kavramlar açısından
önemli bir örnek oluşturmuştur. Matrix, filmde de bahsi geçen Baudrillard’ın
Simülakrlar ve Simülasyon eserinden izler taşımaktadır. Bir simülasyon olarak
nitelendirilebilecek sistemde insanlar zihinsel bir hapishanede olduklarının
farkında değillerdir. Matrix’i makineler kontrol etmektedir ve bu kontrol için
“yanlış bir bilinç” oluşturmuşlardır. Film bu açıdan günümüz iktidar ve
gerçeklik sorgulamalarına ışık tutabilecek bir örnek oluşturur. Makineler insan
bedeninin ürettiği enerjiyi kullanmaktadır. İktidarın üretim üzerinden
şekillendiği bu sistem; üretim, üretim araçları ve iktidar kavramları açısından
daha derin okumalara açıktır. Matrix’te; doğa, üretim araçları ve denetim
araçları olarak tasniflenebilecek simülakrların yansımalarını görebilmek
mümkündür. Simülasyonun sonunu açıklarken, Baudrillard’ın kullandığı “gerçeğin
çölü” ifadesi Matrix filminde de birebir geçmektedir. Matrix’in sonlanması
demek, gerçek dünya üzerinde bir daha deneyimlenemeyecek doğal güzelliklerin de
tamamen sona ermesi anlamına gelecektir. Gerçek dünya, “gerçeğin çölü” olarak
tanımlanacak, Matrix’ten kurtulanlar, bu sevimsiz gerçeklikle tanışacaktır.

Kaynakça

  • Avcı A (2014) What is the Matrix, Marmara İletişim Dergisi, 11/11, 221-232.
  • Baudrillard J (2011) Simülakrlar ve Simülasyon, Oğuz Adanır (çev), Doğu Batı Yayınları, Ankara.
  • Baykan T S (2012) Hollywood Bilimkurgusunda Makine, Beden ve Teknofobi, Sinecine Bahar Sayısı, 3(1), 55-73.
  • Campbell J (2013) Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Sabri Gürses (çev), Kabalcı Yayıncılık, İstanbul.
  • Ersümer O (2014) Yavuz Turgul’dan Terrence Malick’e Sinema Yazıları, Hayalperest Yayınevi, İstanbul.
  • Fontana P (2011) Finding God in the Matrix, https://turnthedigitalpage.wordpress.com/tag/paul-fontana/ , erişim tarihi: 01.10.2018.
  • Ford J L (2016) Buddhism, Christianity, and The Matrix: The Dialectic of Myth-Making in Contemporary Cinema, https://digitalcommons.unomaha.edu/jrf/vol4/iss2/1/ , erişim tarihi: 07.10.2018.
  • Foucault M (1992) Hapishanenin Doğuşu, Mehmet Ali Kılıçbay (çev), İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Irwin W (2017) Matrix ve Felsefe, Esra Gül Çoşkun (çev), Olimpos Yayınları, İstanbul.
  • Koçak Ş (2017) Jean Baudrillard ve Simülasyon Kuramı, https://www.academia.edu/7369795/Jean_Baudrillard_ve_Sim%C3%BClasyon_Kuram%C4%B1 , erişim tarihi: 02.09.2018.
  • Marks ve Engels (2013) Alman İdeolojisi, Tonguç Ok Olcay Geridönmez (çev), Evrensel Basım Yayın, İstanbul.
  • Sekendiz A Z (2017) Matrix Filminin Anlam Yönünden İncelenmesi, http://olmayanulke.com/matrix-filminin-anlam-yonunden-incelenmesi/ , erişim tarihi: 03.10.2018.
  • Süalp T A (2004) Zamanmekan Kuram ve Sinema, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Öztat

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztat, F. (2019). GERÇEKLİK, İKTİDAR VE BEDEN KAVRAMLARI IŞIĞINDA MATRIX FİLMİ. Selçuk İletişim, 12(1), 312-324. https://doi.org/10.18094/josc.470432