Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Gazetecilik Eğitimi: Lisans Müfredat Programları Karşılaştırması

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 4, 1161 - 1181, 07.11.2017
https://doi.org/10.21547/jss.303823

Öz

Özet



Gazeteci, haber ve bilgi kaynağına hızlı bir şekilde ulaşan
ve bu kaynaklardan edindiği bilgi ve haberleri okurlara sunma işini üstlenen ya
da bir gazete veya derginin hazırlanmasında ve çıkarılmasında görev alan;
kısaca olayları, olguları, gerçekleri topluma aktaran kişidir.



Ülkemizde
açılan gazetecilik programlarının genel olarak hedefi, olayların neden-sonuç
ilişkilerini, kişiler ve olaylar arasındaki bağlantıları analiz edebilen,
olayları verilen teorik derslerden yararlanarak medyanın bir ürünü haline
getiren ve bunları yaparken aldığı bilgiyi manipüle etmeden yansıtabilen, bunun
yanı sıra verilen uygulamalı derslerle teknik ve bilgi düzeyi yüksek mezunlar
vermektir. Ayrıca
gazetecilik
 mesleğinde
entelektüel bir arka plana da ihtiyaç duyulmasından dolayı bu bağlamda bölümün
ders programlarına sosyoloji, siyaset, psikoloji ve felsefe gibi yakın
disiplinlerden yararlanılarak farklı dersler eklenmektedir.



Türkiye’de
iletişim fakülteleri ve bu fakültelerde eğitim vermek üzere açılan gazetecilik
bölümleri gün geçtikçe artmaktadır. Bu şekilde bir artışın bir taraftan
sektörde karşılığı olup olmadığı, diğer taraftan da eğitim kalitesini nasıl
etkilediği ve oluşan yoğunluğun ders programlarındaki yansımaları tartışma
konusu olmaktadır. Bu bağlamda bazı fakülteler uygulamalı derslere ağırlık
vererek gazetecilik eğitim programı gerçekleştirirken, bazı fakülteleri ise
teorik derslerin daha yoğunlukta olduğu bir programla eğitim vermektedir.



Bu
çalışmanın amacı, Türkiye’deki gazetecilik eğitiminin nasıl uygulandığı ve
bölümün ders programlarında müfredat olarak nasıl bir yol izlendiğini
belirlemektir. Çalışma kapsamında Türkiye’de devlet üniversitelerindeki
iletişim fakültelerinde bulunan lisans düzeyindeki gazetecilik bölümlerinin
müfredat programlarının incelemesi yapılarak, uygulamalı ve teorik derslerin
ağırlıkları; disiplin dışı farklı derslerin yoğunluğu ve Türkiye’de gazetecilik
bölümlerinde okutulan programların tutarlılığı ele alınacaktır. Araştırmada
veriler, tarama ve doküman analizi yöntemiyle elde edilecektir.



Medyanın
hızla geliştiği ve dönüştüğü günümüzde, gazetecilik eğitimi veren bölümlerin bu
dönüşüme karşılık verip vermediği de çalışmanın araştırma konularındandır. 

Kaynakça

  • Arık, B. (2007). Türkiye’de Gazetecilik Eğitimi: Tespitler ve Açmazlar, Bir Sorun Olarak Gazetecilik İçinde, (Ed) Bilal Arık ve Mustafa Şeker, Tablet Yayınları, Konya, s. 11-35.
  • Dağtaş, E. (2003). Gazetecilik Eğitiminde Kuram ve Uygulama İkilemi: Türkiye’deki İletişim Fakülteleri Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Dergisi, Sayı 17, s. 143-200.
  • Ezber, B. ve Sayar T. E. (2016). Türkiye’de Akademi Dışı Medya ve İletişim Eğitimi, Marmara İletişim Dergisi, Sayı: 26, s. 71-83.
  • Gezgin, S. (2005). Türkiye’de Gazetecilik Eğitimi, 19. Alman-Türk Gazeteciler Semineri: Rekabet ve Medya, Konrad Adenauer Vakfı, 12-14 Mayıs.
  • Kandemir, C. (2007., Türkiye ve Almanya’da Gazetecilik Eğitimi Alan Öğrencilerin Eğitim Kalitesi ve Beklentilerine Yönelik Alan Araştırması, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 30, s. 97-112.
  • Korkmaz, A. (2012). Gazetecilik Eğitimi Alan Öğrencilerin Gazetecilik Eğitimi ve Gazetecilik Mesleğine Bakışı, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 16, s. 9-27.
  • Laçiner, M. S. (2014). Türkiye’de Gazetecilik Eğitimi: Güncel Durum, Sorun Alanları ve Çözüm Önerileri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, Cilt:17 Sayı:2s. 87-104.
  • http://gazetecilik-bolumu.taban-puanlari.com/,(Erişim Tarihi: 12 Mart 2017).Gazetecilik Bölümü Taban Puanları Sıralaması, ÖSYM Gazetecilik Bölümü Taban Puanları ve Başarı Sıralamaları Tablosu 2016-2017.
  • http://bianet.org/bianet/medya/139902-iletisim-egitiminin-hali, (Erişim Tarihi: 16 Mart 2017).
  • Arık, B. ve Bayram F. (26 Temmuz 2012). İletişim Fakültelerine Bakış 1: İletişim Eğitimin Hali.
  • http://www.tuhid.org/yerli-iletisim-fakulteleri.html , (Erişim Tarihi: 14 Mart 2017). TÜHİD (Türkiye Halkla İlişkiler Derneği), İletişim Fakülteleri.

Journalism Education In Turkey: Comparison of Undergraduate Curriculum Programmes

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 4, 1161 - 1181, 07.11.2017
https://doi.org/10.21547/jss.303823

Öz

Journalist is
the person who Access the source of news and information quickly, undertakes
the mission of presenting the news and information obtained from such sources
to the readers, or takes part in preparation of issuance of a newspaper or
magazine; shortly, he/she is the one who transmits the truth to the public.



General
target of journalism programmes opened in our country is to produce graduates
who can analyse the cause-effect relationships of events and the connections
between people and events, who can transform the events into a media product by
benefiting from the theoretical lectures and reflect the information without
manipulating it, and who has a high level of knowledge and know-how thanks to
the practical lectures. Moreover; as the profession of journalism requires an
intellectual background, the programmes should include different lessons
benefiting from closer disciplines such as sociology, politics, psychology,
philosophy.



In Turkey, communication
faculties and journalism departments are established increasingly in order to
provide education. It is a matter of debate whether such increase has an
equivalent in the sector, how it can affect the quality of education, and the
reflections of the intensity on programmes. In this context, while some
faculties focus on practical lectures during providing journalism education,
some faculties provide more theoretical education programmes.



The aim of this study is to
determine how the journalism education is in Turkey, and what kind of a method
is followed in terms of curriculum in programmes. Within the scope of the study,
curriculum programmes of journalism departments in undergraduate departments in
communication faculties of state universities in Turkey will be examined, and
intensity of practical and theoretical lectures, density of off-discipline
programmes and coherence of programmes studied in journalism departments in
Turkey will be handled. In the research, data will be obtained by means of
scanning and document analysis.



In today’s world, in which
media develops and changes rapidly, the potential of journalism departments to
respond to such change is among the subjects of the study.

Kaynakça

  • Arık, B. (2007). Türkiye’de Gazetecilik Eğitimi: Tespitler ve Açmazlar, Bir Sorun Olarak Gazetecilik İçinde, (Ed) Bilal Arık ve Mustafa Şeker, Tablet Yayınları, Konya, s. 11-35.
  • Dağtaş, E. (2003). Gazetecilik Eğitiminde Kuram ve Uygulama İkilemi: Türkiye’deki İletişim Fakülteleri Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Dergisi, Sayı 17, s. 143-200.
  • Ezber, B. ve Sayar T. E. (2016). Türkiye’de Akademi Dışı Medya ve İletişim Eğitimi, Marmara İletişim Dergisi, Sayı: 26, s. 71-83.
  • Gezgin, S. (2005). Türkiye’de Gazetecilik Eğitimi, 19. Alman-Türk Gazeteciler Semineri: Rekabet ve Medya, Konrad Adenauer Vakfı, 12-14 Mayıs.
  • Kandemir, C. (2007., Türkiye ve Almanya’da Gazetecilik Eğitimi Alan Öğrencilerin Eğitim Kalitesi ve Beklentilerine Yönelik Alan Araştırması, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 30, s. 97-112.
  • Korkmaz, A. (2012). Gazetecilik Eğitimi Alan Öğrencilerin Gazetecilik Eğitimi ve Gazetecilik Mesleğine Bakışı, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 16, s. 9-27.
  • Laçiner, M. S. (2014). Türkiye’de Gazetecilik Eğitimi: Güncel Durum, Sorun Alanları ve Çözüm Önerileri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, Cilt:17 Sayı:2s. 87-104.
  • http://gazetecilik-bolumu.taban-puanlari.com/,(Erişim Tarihi: 12 Mart 2017).Gazetecilik Bölümü Taban Puanları Sıralaması, ÖSYM Gazetecilik Bölümü Taban Puanları ve Başarı Sıralamaları Tablosu 2016-2017.
  • http://bianet.org/bianet/medya/139902-iletisim-egitiminin-hali, (Erişim Tarihi: 16 Mart 2017).
  • Arık, B. ve Bayram F. (26 Temmuz 2012). İletişim Fakültelerine Bakış 1: İletişim Eğitimin Hali.
  • http://www.tuhid.org/yerli-iletisim-fakulteleri.html , (Erişim Tarihi: 14 Mart 2017). TÜHİD (Türkiye Halkla İlişkiler Derneği), İletişim Fakülteleri.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm İletişim
Yazarlar

Murad Karaduman

Betül Akbulutgiller Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 7 Kasım 2017
Gönderilme Tarihi 4 Nisan 2017
Kabul Tarihi 10 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karaduman, M., & Akbulutgiller, B. (2017). Journalism Education In Turkey: Comparison of Undergraduate Curriculum Programmes. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(4), 1161-1181. https://doi.org/10.21547/jss.303823