Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Bloom Taksonomisi’nin Bilişsel Alan Alt ve Üst Düzey Akademik Başarılarına Etkisi

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 3, 34 - 46, 15.12.2016

Öz

Bu
araştırmanın amacı,
ortaokul 6. sınıf
seviyesinde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının öğrencilerin Bloom
Taksonomisi’nin Bilişsel alan alt düzey, üst düzey ve toplam akademik
başarılarına etkisini tespit etmektir.
Ön
test-son test kontrol gruplu desen kullanılan araştırma, 5 hafta sürmüştür.
Araştırmanın örneklemini, 2015-2016 eğitim öğretim yılı birinci
döneminde Eskişehir ilinde bir ortaokulun iki farklı şubesinde öğrenim gören
toplam 54 öğrenci oluşturmaktadır. Bu farklı şubelerden biri Probleme Dayalı
Öğrenme Yaklaşımının uygulandığı Probleme Dayalı Öğrenme Grubu (PDÖG) (n=27),
diğeri ise öğretmen merkezli geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrol
grubu (KG) (n=27) olarak rastgele bir şekilde belirlenmiştir. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Bloom Taksonomisine Uygun Akademik Başarı Testi (BTUABT)
her iki gruba ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizi için
bağımsız gruplar t-test kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda PDÖG ile KG
öğrencilerinin Bloom Taksonomisi’nin Bilişsel alan alt düzey, üst düzey ve
toplam akademik başarıları arasında PDÖG lehine istatistiksel olarak anlamlı
farklılığın olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Açıkyıldız, M. (2004). Probleme dayalı öğrenmenin fizikokimya laboratuarı deneylerinde etkililiğinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Albayrak, S. S., Eroğlu, A., Kalaycı, S., Küçüksille, E., Ak, B., Karaatlı, M., Çiçek, U. E., Kayış, A., Öztürk, E., Antalyalı, L. O., Uçar, A., Demirgil, H., İşler, B., D. & Sungur, O. (2006). Güvenilirlik analizi. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikler. Asil Yayın, Ankara.
  • Ayaz, M. F. (2015). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisi: bir meta-analiz çalışması. Turkish Studies International Periodical For The Languages, 10(3), 139-160.
  • Ayaz, M. F. & Ayaz, N. (2015). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımı ile ilgili Türkiye’de yapılmış tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 407-427.
  • Ayvacı, H., Ş. & Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, Yıl 7 (1), 13-25.
  • Bilgin, İ., Şenocak, E. ve Sözbilir, M. (2009). The effects of problem-based learning instruction on university students’ performance of conceptual ve quantitative problems in gas concepts. Eurasia Journal of Mathematics, Science Technology Education, 5(2), 153-164.
  • Brooks, J. G. and Brooks, M. G., (1993). In search of understanding: the case for constructivist classrooms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (7. Baskı). Pegem, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Cruickshank, B. & Olander, J. (2002). Can problem-based ınstruction stimulate higher order thinking? Converting an instrument analysis lab. Journal of College Science Teaching, 31(6), 374-377.

The Effect of Problem Based Learning Approach to the Students’ High Level and Sub-Level Academic Success In Cognitive Domain of Bloom’s Taxonomy

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 3, 34 - 46, 15.12.2016

Öz

The aim
of this research is to determine the effect of Problem Based Learning Approach
to the 6th graders’ highlevel, sub-level and total academic success
in cognitive domain of Bloom’s Taxonomy. The research which was supported with
pre-test and post-test control group took five weeks to complete. The sample of
the research is consist of 54 students from two different classes in a
secondary school in Eskişehir in the first term of 2015-2016 academic year. One
of the classes is called as Problem Based Learning Group (PBLG) (n=27) in which
Problem Based Learning Approach applied and the other is called as Control
Group (CG) (n=27) in which traditional teacher centered method applied.
Academic Success Test Appropriate to Bloom’s Taxonomy (ASTABT) as data
collection tool was used for each group as pre-test and post-test. Beside that
t-test was used to analyse data. As a result of the study, statistically there
was meaningful difference seen between PBLG and CG’s sub-level, high level and
total academic success in cognitive domain of Bloom’s Taxonomy in favor of
PBLG.

Kaynakça

  • Açıkyıldız, M. (2004). Probleme dayalı öğrenmenin fizikokimya laboratuarı deneylerinde etkililiğinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Albayrak, S. S., Eroğlu, A., Kalaycı, S., Küçüksille, E., Ak, B., Karaatlı, M., Çiçek, U. E., Kayış, A., Öztürk, E., Antalyalı, L. O., Uçar, A., Demirgil, H., İşler, B., D. & Sungur, O. (2006). Güvenilirlik analizi. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikler. Asil Yayın, Ankara.
  • Ayaz, M. F. (2015). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisi: bir meta-analiz çalışması. Turkish Studies International Periodical For The Languages, 10(3), 139-160.
  • Ayaz, M. F. & Ayaz, N. (2015). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımı ile ilgili Türkiye’de yapılmış tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 407-427.
  • Ayvacı, H., Ş. & Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, Yıl 7 (1), 13-25.
  • Bilgin, İ., Şenocak, E. ve Sözbilir, M. (2009). The effects of problem-based learning instruction on university students’ performance of conceptual ve quantitative problems in gas concepts. Eurasia Journal of Mathematics, Science Technology Education, 5(2), 153-164.
  • Brooks, J. G. and Brooks, M. G., (1993). In search of understanding: the case for constructivist classrooms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (7. Baskı). Pegem, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Cruickshank, B. & Olander, J. (2002). Can problem-based ınstruction stimulate higher order thinking? Converting an instrument analysis lab. Journal of College Science Teaching, 31(6), 374-377.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alime Kızılkaya

Sabriye Seven

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kızılkaya, A., & Seven, S. (2016). The Effect of Problem Based Learning Approach to the Students’ High Level and Sub-Level Academic Success In Cognitive Domain of Bloom’s Taxonomy. E-Kafkas Journal of Educational Research, 3(3), 34-46.

19190   23681     19386        19387