Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bellekte Dilsel Bağlam Bağımlılığı Sorunlarına Düşünce Dili Hipotezi Bir Çözüm Sunabilir Mi?

Yıl 2019, Cilt: 18 Sayı: 1, 134 - 153, 15.03.2019
https://doi.org/10.20981/kaygi.529805

Öz

Bilgi bellekte soyutlanmış bir şekilde
kodlanıp geri getirilmez. Bağlamıyla birlikte kodlanır ve aynı bağlamın geri
getirilme aşamasında da var olması bellek performansını iyileştirir. Bu durum
bellekte bağlam bağımlılığı olarak tanımlanmaktadır. Bellek araştırmalarında
çevresel, fizyolojik, psikolojik ve dilsel bağlam bağımlılığı etkileri ortaya
konulmuştur. Smith ve Vela tarafından 2001 yılında yapılmış olan bir
metaanaliz, bellekte çevresel bağlam bağımlılığı etkisini incelemiştir.
Metaanalizin hipotezlerinin ardında yatan düşünce, çevresel bağlam bağımlılığı
etkisinin, içgörüsel düşünceye yönelmenin söz konusu olduğu durumlarda
azalacağıdır. Bu çalışmada, bu düşünce dilsel bağlam bağımlılığına uygulanarak
metaanalizin hipotezleri bir kez daha yorumlanmıştır. Dilsel bağlamın çevresel
bağlamdan farklı olduğu iddia edilerek hipotezlerin dilsel bağlama
uyarlanmasında karşılaşılan sorunlar dile getirilmiştir. Son olarak, Fodor’un
Düşünce Dili Hipotezi bu problemleri çözmeye yardımcı olabilecek genel bir
düşünsel çerçeve olarak sunulmuş ve bellekte dilsel bağlam bağımlığı için yeni
bir açıklama ortaya atılmıştır.

Kaynakça

  • ANNAS, Julia (1997). “Aristotle on Memory and the Self”, Essays on Aristotle’s De Anima, ed. Martha Craven Nussbaum & Amélie Rorty, pp. 297-311, Oxford: Clarendon Press.
  • ANTONY, V. Michael (1991). “Fodor and Pylyshyn on Connectionism”, Minds and Machines, 1(3): 321-341.
  • ARISTOTELES (2007). “De Memoria et Reminiscentia,” Aristotle on Memory and Recollection: Text, Translation, Interpretation, and Reception in Western Scholasticism, trans. & ed. David Bloch, Leiden; Boston: Brill Publishing.
  • BANICH, Marie T. (2009). “Executive Function: The Search for an Integrated Account”, Current Directions in Psychological Science, 18(2): 89-94.
  • BERNECKER, Sven & Kourken MICHAELIAN (eds.) (2017). The Routledge Handbook of Philosophy of Memory. London: Routledge.
  • BOWER, Gordon H.; MONTEIRO, Kenneth P.; Stephen G. GILLIGAN (1978). “Emotional Mood as a Context for Learning and Recall”, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 17(5): 573-585.
  • FODOR, Jerry A. (1975). The Language of Thought, Cambridge, Mass: Harvard University Press.
  • FODOR, Jerry A. & Zenon W. PYLYSHYN (1988). “Connectionism and Cognitive Architecture”, Cognition, 28(1-2): 3-71.
  • GLENBERG, Arthur M. (1997). “What Memory is for”, Behavioral and Brain Sciences, 20(1): 1-19.
  • GODDEN, Duncan R. & Alan D. BADDELEY (1975). “Context‐dependent Memory in Two Natural Environments: On Land and Underwater”, British Journal of Psychology, 66(3): 325-331.
  • GOODWIN, Donald W., et al. (1969). “Alcohol and Recall: State-dependent Effects in Man”, Science, 163(3873): 1358-1360.
  • HERNANDEZ, Arturo E. & Iliana REYES (2002). “Within-and Between-Language Priming Differ: Evidence from Repetition of Pictures in Spanish-English Bilinguals”, Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 28.4: 726.
  • KALISH, D.; MONTAGUE, R. & G. MAR, (1992). Logic: Techniques of Formal Reasoning, London: Oxford University Press.
  • LOCKE, John (2017). İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme, çev. Vehbi Hacıkadiroğlu, İstanbul, Kabalcı Yayınevi.
  • MALCOLM, Norman (1970) “Memory and Representation,” Noûs, 4(1): 59-70.
  • MARIAN, Viorica & Ulric NEISSER (2000). “Language-dependent Recall of Autobiographical Memories”, Journal of Experimental Psychology: General, 129(3): 361.
  • MICHELIAN, Kourken & John SUTTON (2017). “Memory”, Erişim Tarihi: 15.12.2018, (https://plato.stanford.edu/entries/memory/).
  • PLATON (2009). Devlet, çev. Sebahatttin Eyüpoğlu & M. Ali Cimcoz. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • PLATON (2012). Phaidon, çev. Nazile Kalaycı. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • PLATON (2014). Theaitetos, çev. Furkan Akderin. İstanbul: Say Yayınları.
  • RUSSELL, Bertrand (1911/1994). Felsefe Sorunları, çev. Vehbi Hacıkadiroğlu, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • SMITH, Steven M. & Edward VELA (2001). “Environmental Context-dependent Memory: A Review and Meta-analysis”, Psychonomic Bulletin & Review, 8(2): 203-220.
  • TRAVIS, Catherine E.; CACOULLOS, TORRES, Rena; Evan KIDD (2017). “Cross-language Priming: A View from Bilingual Speech”, Bilingualism: Language and Cognition, 20(2): 283-298.
  • TULVING, Endel & Donald M. THOMSON (1973). “Encoding Specificity and Retrieval Processes in Episodic Memory”, Psychological Review, 80(5): 352.

Can Language of Thought Hypothesis Provide a Solution to the Problems of Lingusitic Context Dependency in Memory?

Yıl 2019, Cilt: 18 Sayı: 1, 134 - 153, 15.03.2019
https://doi.org/10.20981/kaygi.529805

Öz

Information is not encoded and
retrieved in isolation in memory. It is encoded along with its context, and the
presence of the same context at retrieval aids memory performance. This is
referred to as context dependency in memory. Environmental, physiological,
psychological and linguistic context dependency effects are evident in memory
research. A metanalysis was conducted by Smith and Vela in 2001 to investigate
the magnitude of environmental context dependency effects in memory. The
underlying idea for the hypotheses of the metaanalysis is that in conditions in
which one is directed to introspective thought, the magnitude of environmental
context dependency effects will be reduced. In the present study, we apply this
idea to linguistic context dependency, and reconsider the hypotheses of the
metaanalysis. We argue that linguistic context is different from environmental
context and present the problems in applications of the hypotheses to
linguistic context dependency. Eventually, we propose Fodor’s Language of
Thought Hypothesis as a broader framework which can be helpful in solving these
problems and present an alternative explanation for linguistic context
dependency in memory.

Kaynakça

  • ANNAS, Julia (1997). “Aristotle on Memory and the Self”, Essays on Aristotle’s De Anima, ed. Martha Craven Nussbaum & Amélie Rorty, pp. 297-311, Oxford: Clarendon Press.
  • ANTONY, V. Michael (1991). “Fodor and Pylyshyn on Connectionism”, Minds and Machines, 1(3): 321-341.
  • ARISTOTELES (2007). “De Memoria et Reminiscentia,” Aristotle on Memory and Recollection: Text, Translation, Interpretation, and Reception in Western Scholasticism, trans. & ed. David Bloch, Leiden; Boston: Brill Publishing.
  • BANICH, Marie T. (2009). “Executive Function: The Search for an Integrated Account”, Current Directions in Psychological Science, 18(2): 89-94.
  • BERNECKER, Sven & Kourken MICHAELIAN (eds.) (2017). The Routledge Handbook of Philosophy of Memory. London: Routledge.
  • BOWER, Gordon H.; MONTEIRO, Kenneth P.; Stephen G. GILLIGAN (1978). “Emotional Mood as a Context for Learning and Recall”, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 17(5): 573-585.
  • FODOR, Jerry A. (1975). The Language of Thought, Cambridge, Mass: Harvard University Press.
  • FODOR, Jerry A. & Zenon W. PYLYSHYN (1988). “Connectionism and Cognitive Architecture”, Cognition, 28(1-2): 3-71.
  • GLENBERG, Arthur M. (1997). “What Memory is for”, Behavioral and Brain Sciences, 20(1): 1-19.
  • GODDEN, Duncan R. & Alan D. BADDELEY (1975). “Context‐dependent Memory in Two Natural Environments: On Land and Underwater”, British Journal of Psychology, 66(3): 325-331.
  • GOODWIN, Donald W., et al. (1969). “Alcohol and Recall: State-dependent Effects in Man”, Science, 163(3873): 1358-1360.
  • HERNANDEZ, Arturo E. & Iliana REYES (2002). “Within-and Between-Language Priming Differ: Evidence from Repetition of Pictures in Spanish-English Bilinguals”, Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 28.4: 726.
  • KALISH, D.; MONTAGUE, R. & G. MAR, (1992). Logic: Techniques of Formal Reasoning, London: Oxford University Press.
  • LOCKE, John (2017). İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme, çev. Vehbi Hacıkadiroğlu, İstanbul, Kabalcı Yayınevi.
  • MALCOLM, Norman (1970) “Memory and Representation,” Noûs, 4(1): 59-70.
  • MARIAN, Viorica & Ulric NEISSER (2000). “Language-dependent Recall of Autobiographical Memories”, Journal of Experimental Psychology: General, 129(3): 361.
  • MICHELIAN, Kourken & John SUTTON (2017). “Memory”, Erişim Tarihi: 15.12.2018, (https://plato.stanford.edu/entries/memory/).
  • PLATON (2009). Devlet, çev. Sebahatttin Eyüpoğlu & M. Ali Cimcoz. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • PLATON (2012). Phaidon, çev. Nazile Kalaycı. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • PLATON (2014). Theaitetos, çev. Furkan Akderin. İstanbul: Say Yayınları.
  • RUSSELL, Bertrand (1911/1994). Felsefe Sorunları, çev. Vehbi Hacıkadiroğlu, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • SMITH, Steven M. & Edward VELA (2001). “Environmental Context-dependent Memory: A Review and Meta-analysis”, Psychonomic Bulletin & Review, 8(2): 203-220.
  • TRAVIS, Catherine E.; CACOULLOS, TORRES, Rena; Evan KIDD (2017). “Cross-language Priming: A View from Bilingual Speech”, Bilingualism: Language and Cognition, 20(2): 283-298.
  • TULVING, Endel & Donald M. THOMSON (1973). “Encoding Specificity and Retrieval Processes in Episodic Memory”, Psychological Review, 80(5): 352.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Simay İkier Bu kişi benim 0000-0003-3810-0958

Nazım Gökel 0000-0003-4356-8563

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İkier, S., & Gökel, N. (2019). Bellekte Dilsel Bağlam Bağımlılığı Sorunlarına Düşünce Dili Hipotezi Bir Çözüm Sunabilir Mi?. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 18(1), 134-153. https://doi.org/10.20981/kaygi.529805
AMA İkier S, Gökel N. Bellekte Dilsel Bağlam Bağımlılığı Sorunlarına Düşünce Dili Hipotezi Bir Çözüm Sunabilir Mi?. Kaygı. Mart 2019;18(1):134-153. doi:10.20981/kaygi.529805
Chicago İkier, Simay, ve Nazım Gökel. “Bellekte Dilsel Bağlam Bağımlılığı Sorunlarına Düşünce Dili Hipotezi Bir Çözüm Sunabilir Mi?”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 18, sy. 1 (Mart 2019): 134-53. https://doi.org/10.20981/kaygi.529805.
EndNote İkier S, Gökel N (01 Mart 2019) Bellekte Dilsel Bağlam Bağımlılığı Sorunlarına Düşünce Dili Hipotezi Bir Çözüm Sunabilir Mi?. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 18 1 134–153.
IEEE S. İkier ve N. Gökel, “Bellekte Dilsel Bağlam Bağımlılığı Sorunlarına Düşünce Dili Hipotezi Bir Çözüm Sunabilir Mi?”, Kaygı, c. 18, sy. 1, ss. 134–153, 2019, doi: 10.20981/kaygi.529805.
ISNAD İkier, Simay - Gökel, Nazım. “Bellekte Dilsel Bağlam Bağımlılığı Sorunlarına Düşünce Dili Hipotezi Bir Çözüm Sunabilir Mi?”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 18/1 (Mart 2019), 134-153. https://doi.org/10.20981/kaygi.529805.
JAMA İkier S, Gökel N. Bellekte Dilsel Bağlam Bağımlılığı Sorunlarına Düşünce Dili Hipotezi Bir Çözüm Sunabilir Mi?. Kaygı. 2019;18:134–153.
MLA İkier, Simay ve Nazım Gökel. “Bellekte Dilsel Bağlam Bağımlılığı Sorunlarına Düşünce Dili Hipotezi Bir Çözüm Sunabilir Mi?”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, c. 18, sy. 1, 2019, ss. 134-53, doi:10.20981/kaygi.529805.
Vancouver İkier S, Gökel N. Bellekte Dilsel Bağlam Bağımlılığı Sorunlarına Düşünce Dili Hipotezi Bir Çözüm Sunabilir Mi?. Kaygı. 2019;18(1):134-53.

e-ISSN: 2645-8950