Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PEOPLE FOLK NARRATIVE AT AZERI TURKS OF GEORGIA

Yıl 2015, Sayı: 28, 18 - 28, 08.01.2016
https://doi.org/10.17498/kdeniz.50830

Öz

In today Georgia is currently, about 500 thousand Turks inhabited. Azeri Turks or ethnic name their arch Karapapaks said they take care of this the Turkish community on Turks ozan (poet) pure form of art they belong. Borchaly region, saz (binding), the cradle of the poet-ashuk of art, considered one of the most active poet-ashuk neighborhood. 

Here storytelling of folk-ashuks (destans) represents the common factor, this is all about. 

This article analyzes selected samples from the primary folk stories that have appeared in literary and ashuk environment of Borchaly. 

Kaynakça

  • AĞACAN (2006), Deryadır Ummandır Şair Ağacan, tertip: Ali Abbas, Bakü AĞACAN (2013), “Ağacan ile Güllüzar”, Qarapapaqlar, dergi, sayı 68, s. 56–60, Tiflis
  • ALTINKAYNAK ,Erdoğan (2015), Kars Halk Âşıkları, Arü-Yay yayınları, Ankara 2015
  • BORÇALI Şair Nebi (2013), Sığındım Mevla'ya, Şiirler, Destanlar, Çırak neşriyat, Bakü
  • ÇILDIRLI Âşık Şenlik (2006), Divanı (Hayatı, Şiirleri, Atışmaları ve Hikâyeleri),
  • hazırlayanlar A. Berat Alptekin, M. Nizamettin Coşkun, derleyen Haydar Çetinkaya, Ankara HACILAR Valeh (1996), Karapapak Mihrali Bey, Tiflis
  • HACILAR Valeh (2011), Azerbaycan Folkloru Antolojisi, Borçalı-Karapapak
  • Folkloru, Nurlan neşriyat, Bakü HANSULTANLI Akif (2012), “Son 200 Yılda Kafkasya'dan Doğu Anadolu'ya
  • Yapılan Karapapak Göçleri”, XIII. Uluslararası Çıldır Göl Festivali ve Uluslararası
  • Âşıklar Şöleni (4–8 Temmuz 2012), Bildiriler, s. 70, Çıldır HEKİMOV Mürsel (1986) (derleme), Halkımızın Deyimleri ve Duyumları, Maarif neşriyat, Bakü İDRİSİ Habib (1994), Çoktur Köroğlu'nun Yaşı, Taş Medrese yayınları, Erzurum KASIMLI Meherrem (1996), Âşık Sanatı, Ozan neşriyat, Bakü KASIMLI Meherrem (2002), “Âşık Sanatında Destancılık”, Gobustan, sanat toplusu, 4, Bakü
  • KAYA Doğan (1984), Bir Destan Kahramanı Mihrali Bey, Sivas
  • Kitab-i Celali Köroğlu (آتاب جﻼلى کوراوغلی), Gürcistan Ulusal Yazmalar Merkezi arşivi, L–140 KOSALI Âşık Aslan (2012) (kaynak kişi), Azerbaycan Folkloru Külliyatı, 30, Destanlar, 20, hazırlayan Elhan Memmedli, Elm ve Tahsil neşriyat, Bakü Köroğlu (2005), Köroğlu, Tiflis Nüshası, transliterasyon Dilara Alieva, Elnara Tofikkızı, Seda neşriyat, Bakü MEHEMMED (2006), Şehriyar, tertip Elyar Seferli, Şerq Qerb neşriyat, Bakü
  • MEMMEDLİ Elhan (1984), “Güller Peri ve Onun İsmail ile Kızyeter Destanı”,
  • kaynak kişi: İsmail Hüseyinoğlu Güller, Qobustan, sanat toplusu, sayı 64, s. 87–91, Bakü MEMMEDLİ Elhan (2013) (derleme), Borçalı Folklor Örnekleri, 2, Elm ve Tahsil neşriyat, Bakü MEMMEDLİ Şureddin (2015), GOCA MEMMEDOVA Gülnara, “Borçalı'dan Türkiye'ye Kaçhakaç Göçleri”, Türksoy'la İpek Yolu, dergi, sayı 27, s. 76–79, İstanbul SADAKLI Âşık Mehemmed (2007), Şiirler ve Destanlar, Nurlan neşriyat, Bakü SADAKLI Âşık Mehemmed (2010), “Mihrali Bey Destanı”, Qarapapaqlar, dergi, Özel sayı, s. 17–32, Tiflis SARAÇLI Âşık Hüseyin (1992), Şiirler, Söylemeler, Yazıcı neşriyat, Bakü Şehriyar 1829, (شهريار), Azerbaycan Elyazmaları Enstitüsü arşivi, B–2656–4281– 10546
  • TEHMASİP Memmed Hüseyin (1972), Azerbaycan Halk Destanları, Elm neşriyat, Bakü VAHABZADE Bahtiyar (1982), “Borçalı–Başgeçit Dağlarında Kaynayan Çeşme”, Vatan Ocağının Isısı, Gençlik neşriyat, Bakü
  • VALEHOĞLU Fahri (2005), Karapapaklar ve Onların 19. Asır Harp Tarihi, Seda
  • neşriyat, Bakü VELİZADE Mirza Mehdi (1890), “Haydut Köroğlu Hakkında Söylence” (Предание о разбойнике Кероглы), СМОМПК – SMOMPK, sayı 9, Rusça, Tiflis (Gürcistan Milli Kütüphanesi, Süreli Yayınlar arşivi, 442–09) http://turkishstudies.net/Makaleler/992161601_14_erdoğan_altınkaynak.pdf (erişim 11.11.2015)
  • http://dogankaya.com – Dr. Doğan Kaya (erişim 11.11.2015) http://www.borchali.net (erişim 11.11.2015)

НАРОДНО-АШУКСКИЕ ПОВЕСТВОВАНИИ У АЗЕРБАЙДЖАНЦЕВ ГРУЗИИ

Yıl 2015, Sayı: 28, 18 - 28, 08.01.2016
https://doi.org/10.17498/kdeniz.50830

Öz

В Грузии в настоящее время проживают около 500 тысяч турок, которые сами себя называют тюрки-азербайджанцы или по субетническим признакам карапапаки. У них развиты традиции ашукского искусства и регион, населенными азербайджанцами, считается одним из активных центров саза. Именно в связи с этим фактором здесь распространены народно-ашукские дастаны (народные повествовании). В данном статье анализируется выбранные образцы из первичных народных повествований, появившихся в борчалинской литературно-ашукской среде. 

Kaynakça

  • AĞACAN (2006), Deryadır Ummandır Şair Ağacan, tertip: Ali Abbas, Bakü AĞACAN (2013), “Ağacan ile Güllüzar”, Qarapapaqlar, dergi, sayı 68, s. 56–60, Tiflis
  • ALTINKAYNAK ,Erdoğan (2015), Kars Halk Âşıkları, Arü-Yay yayınları, Ankara 2015
  • BORÇALI Şair Nebi (2013), Sığındım Mevla'ya, Şiirler, Destanlar, Çırak neşriyat, Bakü
  • ÇILDIRLI Âşık Şenlik (2006), Divanı (Hayatı, Şiirleri, Atışmaları ve Hikâyeleri),
  • hazırlayanlar A. Berat Alptekin, M. Nizamettin Coşkun, derleyen Haydar Çetinkaya, Ankara HACILAR Valeh (1996), Karapapak Mihrali Bey, Tiflis
  • HACILAR Valeh (2011), Azerbaycan Folkloru Antolojisi, Borçalı-Karapapak
  • Folkloru, Nurlan neşriyat, Bakü HANSULTANLI Akif (2012), “Son 200 Yılda Kafkasya'dan Doğu Anadolu'ya
  • Yapılan Karapapak Göçleri”, XIII. Uluslararası Çıldır Göl Festivali ve Uluslararası
  • Âşıklar Şöleni (4–8 Temmuz 2012), Bildiriler, s. 70, Çıldır HEKİMOV Mürsel (1986) (derleme), Halkımızın Deyimleri ve Duyumları, Maarif neşriyat, Bakü İDRİSİ Habib (1994), Çoktur Köroğlu'nun Yaşı, Taş Medrese yayınları, Erzurum KASIMLI Meherrem (1996), Âşık Sanatı, Ozan neşriyat, Bakü KASIMLI Meherrem (2002), “Âşık Sanatında Destancılık”, Gobustan, sanat toplusu, 4, Bakü
  • KAYA Doğan (1984), Bir Destan Kahramanı Mihrali Bey, Sivas
  • Kitab-i Celali Köroğlu (آتاب جﻼلى کوراوغلی), Gürcistan Ulusal Yazmalar Merkezi arşivi, L–140 KOSALI Âşık Aslan (2012) (kaynak kişi), Azerbaycan Folkloru Külliyatı, 30, Destanlar, 20, hazırlayan Elhan Memmedli, Elm ve Tahsil neşriyat, Bakü Köroğlu (2005), Köroğlu, Tiflis Nüshası, transliterasyon Dilara Alieva, Elnara Tofikkızı, Seda neşriyat, Bakü MEHEMMED (2006), Şehriyar, tertip Elyar Seferli, Şerq Qerb neşriyat, Bakü
  • MEMMEDLİ Elhan (1984), “Güller Peri ve Onun İsmail ile Kızyeter Destanı”,
  • kaynak kişi: İsmail Hüseyinoğlu Güller, Qobustan, sanat toplusu, sayı 64, s. 87–91, Bakü MEMMEDLİ Elhan (2013) (derleme), Borçalı Folklor Örnekleri, 2, Elm ve Tahsil neşriyat, Bakü MEMMEDLİ Şureddin (2015), GOCA MEMMEDOVA Gülnara, “Borçalı'dan Türkiye'ye Kaçhakaç Göçleri”, Türksoy'la İpek Yolu, dergi, sayı 27, s. 76–79, İstanbul SADAKLI Âşık Mehemmed (2007), Şiirler ve Destanlar, Nurlan neşriyat, Bakü SADAKLI Âşık Mehemmed (2010), “Mihrali Bey Destanı”, Qarapapaqlar, dergi, Özel sayı, s. 17–32, Tiflis SARAÇLI Âşık Hüseyin (1992), Şiirler, Söylemeler, Yazıcı neşriyat, Bakü Şehriyar 1829, (شهريار), Azerbaycan Elyazmaları Enstitüsü arşivi, B–2656–4281– 10546
  • TEHMASİP Memmed Hüseyin (1972), Azerbaycan Halk Destanları, Elm neşriyat, Bakü VAHABZADE Bahtiyar (1982), “Borçalı–Başgeçit Dağlarında Kaynayan Çeşme”, Vatan Ocağının Isısı, Gençlik neşriyat, Bakü
  • VALEHOĞLU Fahri (2005), Karapapaklar ve Onların 19. Asır Harp Tarihi, Seda
  • neşriyat, Bakü VELİZADE Mirza Mehdi (1890), “Haydut Köroğlu Hakkında Söylence” (Предание о разбойнике Кероглы), СМОМПК – SMOMPK, sayı 9, Rusça, Tiflis (Gürcistan Milli Kütüphanesi, Süreli Yayınlar arşivi, 442–09) http://turkishstudies.net/Makaleler/992161601_14_erdoğan_altınkaynak.pdf (erişim 11.11.2015)
  • http://dogankaya.com – Dr. Doğan Kaya (erişim 11.11.2015) http://www.borchali.net (erişim 11.11.2015)

GÜRCİSTAN'DAKİ TÜRKLERDE LOKAL HALK HİKÂYECİLİĞİ

Yıl 2015, Sayı: 28, 18 - 28, 08.01.2016
https://doi.org/10.17498/kdeniz.50830

Öz

Gürcistan'da günümüzde 500 bin civarında Türk yaşamaktadır. Kendilerini Azeri Türkü veya Karapapaklar diye tanımlamaktadırlar. Bu Türk topluluğu, ozan sanatına özen göstermektedir. Borçalı yurdu sazın (bağlamanın), ozan-âşık sanatının yaşatıldığı en önemli yerleşim yerlerinden, etken ozan-âşık muhitlerinden biri sayılır. Burada halk-âşık hikâyeciliğinin (destancılığın) yaygın olması bununla ilgilidir. Biz makalemizde Borçalı edebi metinlerinde geçen halk hikâyelerinden seçme örnekleri konu edineceğiz. 

Kaynakça

  • AĞACAN (2006), Deryadır Ummandır Şair Ağacan, tertip: Ali Abbas, Bakü AĞACAN (2013), “Ağacan ile Güllüzar”, Qarapapaqlar, dergi, sayı 68, s. 56–60, Tiflis
  • ALTINKAYNAK ,Erdoğan (2015), Kars Halk Âşıkları, Arü-Yay yayınları, Ankara 2015
  • BORÇALI Şair Nebi (2013), Sığındım Mevla'ya, Şiirler, Destanlar, Çırak neşriyat, Bakü
  • ÇILDIRLI Âşık Şenlik (2006), Divanı (Hayatı, Şiirleri, Atışmaları ve Hikâyeleri),
  • hazırlayanlar A. Berat Alptekin, M. Nizamettin Coşkun, derleyen Haydar Çetinkaya, Ankara HACILAR Valeh (1996), Karapapak Mihrali Bey, Tiflis
  • HACILAR Valeh (2011), Azerbaycan Folkloru Antolojisi, Borçalı-Karapapak
  • Folkloru, Nurlan neşriyat, Bakü HANSULTANLI Akif (2012), “Son 200 Yılda Kafkasya'dan Doğu Anadolu'ya
  • Yapılan Karapapak Göçleri”, XIII. Uluslararası Çıldır Göl Festivali ve Uluslararası
  • Âşıklar Şöleni (4–8 Temmuz 2012), Bildiriler, s. 70, Çıldır HEKİMOV Mürsel (1986) (derleme), Halkımızın Deyimleri ve Duyumları, Maarif neşriyat, Bakü İDRİSİ Habib (1994), Çoktur Köroğlu'nun Yaşı, Taş Medrese yayınları, Erzurum KASIMLI Meherrem (1996), Âşık Sanatı, Ozan neşriyat, Bakü KASIMLI Meherrem (2002), “Âşık Sanatında Destancılık”, Gobustan, sanat toplusu, 4, Bakü
  • KAYA Doğan (1984), Bir Destan Kahramanı Mihrali Bey, Sivas
  • Kitab-i Celali Köroğlu (آتاب جﻼلى کوراوغلی), Gürcistan Ulusal Yazmalar Merkezi arşivi, L–140 KOSALI Âşık Aslan (2012) (kaynak kişi), Azerbaycan Folkloru Külliyatı, 30, Destanlar, 20, hazırlayan Elhan Memmedli, Elm ve Tahsil neşriyat, Bakü Köroğlu (2005), Köroğlu, Tiflis Nüshası, transliterasyon Dilara Alieva, Elnara Tofikkızı, Seda neşriyat, Bakü MEHEMMED (2006), Şehriyar, tertip Elyar Seferli, Şerq Qerb neşriyat, Bakü
  • MEMMEDLİ Elhan (1984), “Güller Peri ve Onun İsmail ile Kızyeter Destanı”,
  • kaynak kişi: İsmail Hüseyinoğlu Güller, Qobustan, sanat toplusu, sayı 64, s. 87–91, Bakü MEMMEDLİ Elhan (2013) (derleme), Borçalı Folklor Örnekleri, 2, Elm ve Tahsil neşriyat, Bakü MEMMEDLİ Şureddin (2015), GOCA MEMMEDOVA Gülnara, “Borçalı'dan Türkiye'ye Kaçhakaç Göçleri”, Türksoy'la İpek Yolu, dergi, sayı 27, s. 76–79, İstanbul SADAKLI Âşık Mehemmed (2007), Şiirler ve Destanlar, Nurlan neşriyat, Bakü SADAKLI Âşık Mehemmed (2010), “Mihrali Bey Destanı”, Qarapapaqlar, dergi, Özel sayı, s. 17–32, Tiflis SARAÇLI Âşık Hüseyin (1992), Şiirler, Söylemeler, Yazıcı neşriyat, Bakü Şehriyar 1829, (شهريار), Azerbaycan Elyazmaları Enstitüsü arşivi, B–2656–4281– 10546
  • TEHMASİP Memmed Hüseyin (1972), Azerbaycan Halk Destanları, Elm neşriyat, Bakü VAHABZADE Bahtiyar (1982), “Borçalı–Başgeçit Dağlarında Kaynayan Çeşme”, Vatan Ocağının Isısı, Gençlik neşriyat, Bakü
  • VALEHOĞLU Fahri (2005), Karapapaklar ve Onların 19. Asır Harp Tarihi, Seda
  • neşriyat, Bakü VELİZADE Mirza Mehdi (1890), “Haydut Köroğlu Hakkında Söylence” (Предание о разбойнике Кероглы), СМОМПК – SMOMPK, sayı 9, Rusça, Tiflis (Gürcistan Milli Kütüphanesi, Süreli Yayınlar arşivi, 442–09) http://turkishstudies.net/Makaleler/992161601_14_erdoğan_altınkaynak.pdf (erişim 11.11.2015)
  • http://dogankaya.com – Dr. Doğan Kaya (erişim 11.11.2015) http://www.borchali.net (erişim 11.11.2015)
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şureddin Memmedli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 8 Ocak 2016
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Memmedli, Ş. (2016). GÜRCİSTAN’DAKİ TÜRKLERDE LOKAL HALK HİKÂYECİLİĞİ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(28), 18-28. https://doi.org/10.17498/kdeniz.50830