Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇORUM-SUNGURLU YÖRESİ AŞAĞI FINDIKLI KÖYÜ GELENEKSEL KADIN KIYAFETLERİNDE RENKLERİN DİLİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2016, Sayı: 32, 210 - 222, 17.12.2016
https://doi.org/10.17498/kdeniz.279650

Öz

Anadolu’da geleneksel kadın kıyafetlerinin kökeni çok
eskilere dayanmaktadır. Geleneksel motifler ile süslenen, kullanılan renkler
ile bireyin duygu ve düşüncelerini yansıtan kadın kıyafetleri, ait olduğu
yöreye özgü şekilde gelişmiş olup, her bölgede farklı özellikler göstermiştir. İnsanoğlunun
inanç, gelenek ve kültürlerini en iyi yansıtan giyim olgusu, geçmişten günümüze
kadar değişerek ve gelişerek varlığını sürdürmüştür. Anadolu’da çeşitlilik
gösteren, kültürel değerlerimizden biri olan, her yörede farklılık gösteren
geleneksel kadın kıyafetleri oldukça dikkat çekmektedir. Farklı bölgeler
arasındaki bu çeşitlilik ve renklilikler, yöresel kıyafetlerde ön plana
çıkmaktadır.



Araştırmanın kapsamı, Çorum ili Sungurlu ilçesine
bağlı Aşağı Fındıklı Köyü ile sınırlıdır. Çalışmada, yöreye ait geleneksel
kadın kıyafetleri; süsleme, kullanım alanları ve renk özellikleri ile birlikte incelenerek
yöreye ait giysilerin önemi ortaya konulmuştur. Söz konusu geleneksel
kıyafetler; “yazma, yelek, elbise, şalvar ve önlük” olarak karşımıza çıkmakta, bu
kıyafetlerin ise eskiye nazaran çok tercih edilmediği, sadece özel günlerde
giyildiği ve sandıklarda muhafaza edildiği tespit edilmiştir. Bu çalışma,
yörenin kültürünü giysi bağlamında tanıtmada önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • ALTINTAŞ, E. ve D. Çamur: ( 2001).Beden Dili, Ankara, 40, 43, 137.
  • ALTUN, I.:(2008) : “ Türk Halk Kültüründe Elma”TurkishStudies, International Perdiodical Forthe Languages, Literatureand History of Turkishor Turkic Volume, 3/5 Fall.
  • CREMERS, İbrahim, W.,: (1976). “Giyim, Kuşam Sözlüğü”, Türk Folklor Araştırmaları, C.16, İstanbul.
  • BAYAT, Fuzuli: (1993). Oğuz Epik En’enesi ve Oğuz Kağan Dastanı, Sabah: Azerbaycan Elmler Akademiyası.
  • Evliya Çelebi Seyahatnamesi 3 (2006). Ed. Seyit Ali Kahraman, Yücel Dağlı, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • GENÇ, Reşat: (1996). “Türk Düşüncesi, Davranışı ve Hayatında Renkler ve Sarı, Kırmızı,
  • Yeşil”. Nevruz ve Renkler. Haz. Sadık Tural ve Elmas Kılıç. Ankara: AKM Yay.41-48.
  • GENÇ, Reşat: (1997). Türk İnanışları ile Millî Geleneklerinde Renkler ve Sarı-Kırmızı-Yeşil. Ankara: TDK Yay.
  • GÜNAY, Semra: (2007). “Gelişmekte Olan Çorum Turizmi: Büyük Potansiyel, Yetersiz Tanınmışlık ve Umut Veren Turist Tatmini”, İzmir, Ege Coğrafya Dergisi, Sayı: 16.
  • HALSE, Albert. O.:(1978). The Use of Color Interiors. 2. Baskı, Mc Graw Hill, Mishawaka, IN, U.S.A.
  • KAFALI, M.: (1996). “Türk Kültüründe Renkler”, Nevruz ve Renkler, Türk Dünyasında Nevruz
  • İkinci Bilgi Şöleni Bildirileri, Ankara, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları:116, Kongre ve Sempozyum
  • Bildirileri Dizisi:7, S-49.
  • LİNGS, Martin: (2003). Simge ve Köken Örnek Oluşum Anlamı Üzerine. Çev. Süleyman Sahra. Ankara: Hece Yay.
  • MANDIRALIOĞLU, Kerim: (2002): Bir Köy; Bir Hikaye Aşağı fındıklı; Efe Cennet, Ankara.
  • RAYMAN, Hayrettin: (2002). “Nevruz ve Türk Kültüründe Renkler”, Millî Folklor Uluslararası Halkbilimi Dergisi, Yıl: 14 Sayı: 53
  • ŞİMŞEK, Seyfettin, A.:(1963–1964).“Giyim Eşyalarının Hikâyeleri” Türk Folklor Araştırmaları, C.8.
  • TEZCAN, Mahmut: (1983).“Giyim Olgusuna Sosyo-Kültürel Bakış ve Türklerde Giyim”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 1
  • UÇAR, T. F.: (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul, İnkılap Yayınevi.
  • YİĞİT, İrfan: ( 2009). Tarihe Işık Tutan Çorum Fotoğrafları, Çorum, Çorum Belediyesi.
  • http://www.corum.com.tr, 16.10.2016.

AN INVESTIGATION ON THE COLORS IN TRADITIONAL WOMEN'S CLOTHING AT THE ASAGI FINDIKLI VILLAGE OF CORUM-SUNGURLU REGION

Yıl 2016, Sayı: 32, 210 - 222, 17.12.2016
https://doi.org/10.17498/kdeniz.279650

Öz

Theorigins of traditional women's clothes in Anatolia are based on very old ones. The women's clothing, which is decorated with traditional motif sand reflects the feelings and thoughts of the individual with the colors used, developed in a locally specific way and belongs to different regions.The clothing, which best reflectst beliefs, traditions and cultures of mankind, maintain sits existence bychanging and developing from day to day.Traditional women's clothes vary in Anatolia, one of our cultural values, and differ in   each region. These diversities and colors between different regions are at thefore front of regional dresses. The scope of the survey is limited to the Asagı F ındıklı village of Sungurlu district of Corum province. In the study, traditional women's clothing belong into the region; Ornamentation, usage are as and color characteristics of the region.The traditional clothes; "Writing, vest, dress, shalwarandapron" are confronted, these clothes are not preferred much compared to the old one, the are only worn on special occasions and kept in boxes.This study is important to introduce in the context of the culturally dressing of the region. 

Kaynakça

  • ALTINTAŞ, E. ve D. Çamur: ( 2001).Beden Dili, Ankara, 40, 43, 137.
  • ALTUN, I.:(2008) : “ Türk Halk Kültüründe Elma”TurkishStudies, International Perdiodical Forthe Languages, Literatureand History of Turkishor Turkic Volume, 3/5 Fall.
  • CREMERS, İbrahim, W.,: (1976). “Giyim, Kuşam Sözlüğü”, Türk Folklor Araştırmaları, C.16, İstanbul.
  • BAYAT, Fuzuli: (1993). Oğuz Epik En’enesi ve Oğuz Kağan Dastanı, Sabah: Azerbaycan Elmler Akademiyası.
  • Evliya Çelebi Seyahatnamesi 3 (2006). Ed. Seyit Ali Kahraman, Yücel Dağlı, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • GENÇ, Reşat: (1996). “Türk Düşüncesi, Davranışı ve Hayatında Renkler ve Sarı, Kırmızı,
  • Yeşil”. Nevruz ve Renkler. Haz. Sadık Tural ve Elmas Kılıç. Ankara: AKM Yay.41-48.
  • GENÇ, Reşat: (1997). Türk İnanışları ile Millî Geleneklerinde Renkler ve Sarı-Kırmızı-Yeşil. Ankara: TDK Yay.
  • GÜNAY, Semra: (2007). “Gelişmekte Olan Çorum Turizmi: Büyük Potansiyel, Yetersiz Tanınmışlık ve Umut Veren Turist Tatmini”, İzmir, Ege Coğrafya Dergisi, Sayı: 16.
  • HALSE, Albert. O.:(1978). The Use of Color Interiors. 2. Baskı, Mc Graw Hill, Mishawaka, IN, U.S.A.
  • KAFALI, M.: (1996). “Türk Kültüründe Renkler”, Nevruz ve Renkler, Türk Dünyasında Nevruz
  • İkinci Bilgi Şöleni Bildirileri, Ankara, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları:116, Kongre ve Sempozyum
  • Bildirileri Dizisi:7, S-49.
  • LİNGS, Martin: (2003). Simge ve Köken Örnek Oluşum Anlamı Üzerine. Çev. Süleyman Sahra. Ankara: Hece Yay.
  • MANDIRALIOĞLU, Kerim: (2002): Bir Köy; Bir Hikaye Aşağı fındıklı; Efe Cennet, Ankara.
  • RAYMAN, Hayrettin: (2002). “Nevruz ve Türk Kültüründe Renkler”, Millî Folklor Uluslararası Halkbilimi Dergisi, Yıl: 14 Sayı: 53
  • ŞİMŞEK, Seyfettin, A.:(1963–1964).“Giyim Eşyalarının Hikâyeleri” Türk Folklor Araştırmaları, C.8.
  • TEZCAN, Mahmut: (1983).“Giyim Olgusuna Sosyo-Kültürel Bakış ve Türklerde Giyim”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 1
  • UÇAR, T. F.: (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul, İnkılap Yayınevi.
  • YİĞİT, İrfan: ( 2009). Tarihe Işık Tutan Çorum Fotoğrafları, Çorum, Çorum Belediyesi.
  • http://www.corum.com.tr, 16.10.2016.

ИССЛЕДОВАНИЕ ЯЗЫКОВЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ В РАСЦВЕТКАХ ОДЕЖДЫ ЖЕНЩИН ИЗ СЕЛА АШАГЫ ФЫНДЫКЛЫ ЧОРУМСЮНГЮРСКОГО РАЙОНА

Yıl 2016, Sayı: 32, 210 - 222, 17.12.2016
https://doi.org/10.17498/kdeniz.279650

Öz

В статье исследована традиционная одежда женщин села фындыклы из ЧорумСюнгюлского района. Разные рассцветки, укращения, особенности применения указывают на оригинальность и значение местного сомобытия. В основном встречается одежда следующими названиями “язма, елек, елбисе, шалвар, ёнлюк”. Она. в основном, применяется в особых случаях и хранится в сундуках. Статья ориентирована на ознакомление местной культуры. 

Kaynakça

  • ALTINTAŞ, E. ve D. Çamur: ( 2001).Beden Dili, Ankara, 40, 43, 137.
  • ALTUN, I.:(2008) : “ Türk Halk Kültüründe Elma”TurkishStudies, International Perdiodical Forthe Languages, Literatureand History of Turkishor Turkic Volume, 3/5 Fall.
  • CREMERS, İbrahim, W.,: (1976). “Giyim, Kuşam Sözlüğü”, Türk Folklor Araştırmaları, C.16, İstanbul.
  • BAYAT, Fuzuli: (1993). Oğuz Epik En’enesi ve Oğuz Kağan Dastanı, Sabah: Azerbaycan Elmler Akademiyası.
  • Evliya Çelebi Seyahatnamesi 3 (2006). Ed. Seyit Ali Kahraman, Yücel Dağlı, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • GENÇ, Reşat: (1996). “Türk Düşüncesi, Davranışı ve Hayatında Renkler ve Sarı, Kırmızı,
  • Yeşil”. Nevruz ve Renkler. Haz. Sadık Tural ve Elmas Kılıç. Ankara: AKM Yay.41-48.
  • GENÇ, Reşat: (1997). Türk İnanışları ile Millî Geleneklerinde Renkler ve Sarı-Kırmızı-Yeşil. Ankara: TDK Yay.
  • GÜNAY, Semra: (2007). “Gelişmekte Olan Çorum Turizmi: Büyük Potansiyel, Yetersiz Tanınmışlık ve Umut Veren Turist Tatmini”, İzmir, Ege Coğrafya Dergisi, Sayı: 16.
  • HALSE, Albert. O.:(1978). The Use of Color Interiors. 2. Baskı, Mc Graw Hill, Mishawaka, IN, U.S.A.
  • KAFALI, M.: (1996). “Türk Kültüründe Renkler”, Nevruz ve Renkler, Türk Dünyasında Nevruz
  • İkinci Bilgi Şöleni Bildirileri, Ankara, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları:116, Kongre ve Sempozyum
  • Bildirileri Dizisi:7, S-49.
  • LİNGS, Martin: (2003). Simge ve Köken Örnek Oluşum Anlamı Üzerine. Çev. Süleyman Sahra. Ankara: Hece Yay.
  • MANDIRALIOĞLU, Kerim: (2002): Bir Köy; Bir Hikaye Aşağı fındıklı; Efe Cennet, Ankara.
  • RAYMAN, Hayrettin: (2002). “Nevruz ve Türk Kültüründe Renkler”, Millî Folklor Uluslararası Halkbilimi Dergisi, Yıl: 14 Sayı: 53
  • ŞİMŞEK, Seyfettin, A.:(1963–1964).“Giyim Eşyalarının Hikâyeleri” Türk Folklor Araştırmaları, C.8.
  • TEZCAN, Mahmut: (1983).“Giyim Olgusuna Sosyo-Kültürel Bakış ve Türklerde Giyim”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 1
  • UÇAR, T. F.: (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul, İnkılap Yayınevi.
  • YİĞİT, İrfan: ( 2009). Tarihe Işık Tutan Çorum Fotoğrafları, Çorum, Çorum Belediyesi.
  • http://www.corum.com.tr, 16.10.2016.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Karaman Bu kişi benim

Deniz Gümüş Bu kişi benim

Kudret Safa Gümüş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Karaman, G., Gümüş, D., & Safa Gümüş, K. (2016). ÇORUM-SUNGURLU YÖRESİ AŞAĞI FINDIKLI KÖYÜ GELENEKSEL KADIN KIYAFETLERİNDE RENKLERİN DİLİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 32(32), 210-222. https://doi.org/10.17498/kdeniz.279650