Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pedegogical Formation Students’ Opinions about the Necessity of Art Education

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 4, 1635 - 1650, 15.07.2017

Öz

Art education with its theoretical and practical dimension is necessary not only for the
individuals who aim to be an artist but for every person. In literature there are numerous art
education concepts advocating that art education is necessary for revealing the artistic talent
and creativity of the individual, for realizing his / her artistic thoughts and dreams, for enabling
him / her to think freely and uniquely, for developing his / her aesthetic taste and critical
thinking skills, for enabling him / her to look after the artistic values of the past civilizations and for enabling him / her to know and to protect the contemporary cultural and artistic assets.
This study has been conducted for determining the opinion of the students having education in
the Pedagogical Formation Certificate Program in the Faculty of Education concerning the
necessity of art education. The study has been conducted by using observation - based case
study (case study) method, which is a kind of descriptive research. The data of the study were
attained from the opinions obtained as a result of the group work carried out through Snowball
Technique, which is among the Active Learning Techniques, and from the open - ended survey
questions. The study group was formed by 60 visual arts teacher candidates attending to Gazi
University Pedagogical Formation Training Certificate Program by using Easily Accessible
Case sampling method. The data obtained from an application realized with Snowball
Technique and from the survey questions were interpreted by content analysis by determining
the upper theme. The results of the study are important for determining the opinions of visual
arts teacher candidates on the teaching profession. 

Kaynakça

  • Akgül, M.E. (2012). İfade Özgürlüğünün Tarihsel Süreci ve Milli Güvenlik Gerekçesiyle İfade Özgürlüğünün Kısıtlanması, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi AUHFD, 61 (1) 2012:1-42 21/10/ 2016 tarihinde http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/38/1656/17685.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Buyurgan, S. & Buyurgan, U. (2001). Sanat eğitimi ve öğretimi. (1.Basım). Ankara: Dersal.
  • Çellek, T. (2002). Yaratıcılık ve Eğitim Sistemimizdeki Boyutu, 2 (1), 2-4. 21/10/2016 tarihinde http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=47 adresinden erişilmiştir.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Demirel, Ö. (2012). Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretme Sanatı, Pegem Akademi Yayınları, 19.Baskı, Ankara.
  • Ekinci, N. (2011). İşbirliğine Dayalı Öğrenme, Eğitimde Yeni Yönelimler, Edt. Özcan Demirel, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Ersoy, A. (1983), Sanat kavramlarına giriş, Beta Yayınları, İstanbul.
  • İşler, A.Ş. ve Bilgin A. (2002). Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Yaratıcılık Hakkındaki Düşünceleri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XV. (1), 133-152.
  • Katırancı, M. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Sanatsal Yönelimlerinin Belirlenmesi, (Eğitim Araştırmaları) Eurasian Journal of Educational Research, (14), 112-118.
  • Katırancı, M. (2014). Kültürel İletişimde Görsel Sanatlar Eğitiminin Rolü, Akademik Bakış Dergisi Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, (42), 1-9.
  • Kırışoğlu, O. T. (2003). Sanatta eğitim görmek anlamak yaratmak, Pekim Yayınları, Ankara.
  • Özsoy, V. (2001). Güzel sanatlar eğitiminde bilimsel araştırmalar. Eğitim ve Bilim, 26(121), 51-57.
  • Pehlivan, K.B. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Çalışma, İlköğretim Online, 9(2), 749-763, 2010. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr, 21/10/2016 tarihinde ilkogretim-online.org.tr/vol9say2/v9s2m25.doc adresinden erişim sağlanmıştır.
  • San, İ. (1985). Sanat ve Eğitim ders kitabı, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • San, İ. (2003). Sanat eğitimi kuramları, Ütopya yayınları, Ankara.
  • Taşpınar, M., Özer, B. (2014). Öğretim İlk eve Yöntemleri, 22/10/ 2016 tarihinde http://www.slideshare.net/inal11/retm-lke-ve-yntemler-prof-dr-mehmet-tapinar adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Ulutaş, İ., Ersoy, Ö. (2004). Okul Öncesi Dönemde Sanat Eğitimi, Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1), 1-12. 21/10/ 2016 tarihinde http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/28381664/12_1.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAJ56TQJRTWSMTNPEA&Expires=1477327609&Signature=yhoH7TJi1F5huepGksZ2a7v3is8%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DOGRETMEN_ADAYLARININ_FEN-EDEBIYAT_FAKULT.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.

Sanat Eğitiminin Gerekliliğine İlişkin Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Görüşleri

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 4, 1635 - 1650, 15.07.2017

Öz

Teorik ve uygulamalı boyutuyla sanat eğitimi, sadece sanatçı olmayı hedefleyen bireyler
için değil herkes için gereklidir. Literatürde bireyin, sanatsal yetenek ve yaratıcılığını ortaya
çıkarması, sanatsal düşünce ve hayallerini gerçekleştirmesi, özgün ve özgür düşünebilmesine
olanak sağlaması, estetik beğenilerini ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesi, geçmiş
uygarlıklara ait sanatsal değerlere sahip çıkması, çağdaş kültür ve sanat varlıklarını bilmesi
ve koruması için sanat eğitiminin gerekli olduğunu savunan pek çok sanat eğitimi görüşü yer
almaktadır. Bu araştırma, Güzel Sanatlar Fakültelerinde lisans eğitimini tamamlamış olup
Eğitim Fakültelerinde Pedagojik Formasyon Sertifika programında eğitim almakta olan Görsel
Sanatlar Öğretmen adaylarının, sanat eğitiminin gerekliliğine ilişkin görüşlerini belirlemek
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, betimsel araştırma türlerinden gözleme dayalı durum
(örnek olay, vaka) çalışması yöntemi ile tamamlanmıştır. Çalışmanın verileri, Aktif Öğrenme
Tekniklerinden Kartopu Tekniğinde gerçekleştirilen grup çalışması sonucunda ulaşılan
görüşlerden ve açık uçlu anket sorularından elde dilmiştir. Çalışma grubu, Kolay Ulaşılabilir
Durum örneklemesi yöntemi ile Gazi Üniversitesi Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika
Programına devam etmekte olan 60 görsel sanatlar öğretmen adayı ile oluşturulmuştur.
Kartopu tekniği ile gerçekleştirilen bir uygulamadan ve anket sorularından, elde edilen veriler
üst tema belirlenerek içerik analizi ile yorumlanmıştır. Araştırma sonuçları, görsel sanatlar
öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi bakımından
önemlidir.

Kaynakça

  • Akgül, M.E. (2012). İfade Özgürlüğünün Tarihsel Süreci ve Milli Güvenlik Gerekçesiyle İfade Özgürlüğünün Kısıtlanması, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi AUHFD, 61 (1) 2012:1-42 21/10/ 2016 tarihinde http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/38/1656/17685.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Buyurgan, S. & Buyurgan, U. (2001). Sanat eğitimi ve öğretimi. (1.Basım). Ankara: Dersal.
  • Çellek, T. (2002). Yaratıcılık ve Eğitim Sistemimizdeki Boyutu, 2 (1), 2-4. 21/10/2016 tarihinde http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=47 adresinden erişilmiştir.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Demirel, Ö. (2012). Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretme Sanatı, Pegem Akademi Yayınları, 19.Baskı, Ankara.
  • Ekinci, N. (2011). İşbirliğine Dayalı Öğrenme, Eğitimde Yeni Yönelimler, Edt. Özcan Demirel, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Ersoy, A. (1983), Sanat kavramlarına giriş, Beta Yayınları, İstanbul.
  • İşler, A.Ş. ve Bilgin A. (2002). Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Yaratıcılık Hakkındaki Düşünceleri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XV. (1), 133-152.
  • Katırancı, M. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Sanatsal Yönelimlerinin Belirlenmesi, (Eğitim Araştırmaları) Eurasian Journal of Educational Research, (14), 112-118.
  • Katırancı, M. (2014). Kültürel İletişimde Görsel Sanatlar Eğitiminin Rolü, Akademik Bakış Dergisi Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, (42), 1-9.
  • Kırışoğlu, O. T. (2003). Sanatta eğitim görmek anlamak yaratmak, Pekim Yayınları, Ankara.
  • Özsoy, V. (2001). Güzel sanatlar eğitiminde bilimsel araştırmalar. Eğitim ve Bilim, 26(121), 51-57.
  • Pehlivan, K.B. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Çalışma, İlköğretim Online, 9(2), 749-763, 2010. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr, 21/10/2016 tarihinde ilkogretim-online.org.tr/vol9say2/v9s2m25.doc adresinden erişim sağlanmıştır.
  • San, İ. (1985). Sanat ve Eğitim ders kitabı, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • San, İ. (2003). Sanat eğitimi kuramları, Ütopya yayınları, Ankara.
  • Taşpınar, M., Özer, B. (2014). Öğretim İlk eve Yöntemleri, 22/10/ 2016 tarihinde http://www.slideshare.net/inal11/retm-lke-ve-yntemler-prof-dr-mehmet-tapinar adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Ulutaş, İ., Ersoy, Ö. (2004). Okul Öncesi Dönemde Sanat Eğitimi, Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1), 1-12. 21/10/ 2016 tarihinde http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/28381664/12_1.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAJ56TQJRTWSMTNPEA&Expires=1477327609&Signature=yhoH7TJi1F5huepGksZ2a7v3is8%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DOGRETMEN_ADAYLARININ_FEN-EDEBIYAT_FAKULT.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Meltem Demirci Katırancı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 12 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Demirci Katırancı, M. (2017). Pedegogical Formation Students’ Opinions about the Necessity of Art Education. Kastamonu Education Journal, 25(4), 1635-1650. https://doi.org/10.24106/kefdergi.332534