Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Career Awareness of STEM Fields of the Regional Boarding Secondary Schools Students

Yıl 2019, , 785 - 797, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2752

Öz

In this research, it is aimed to determine
the awareness, interest in science, technology, engineering and mathematic (STEM)
career of the Regional Boarding Secondary Schools students. Research has used
exploratory sequential design from mixed research methods. The study group of
the research consisted of 92 students in the 8th grade in the Regional Boarding
Secondary Schools. Qualitative data of the study were collected through a document
(questionnaire) and focus group interview. The qualitative data were analysed
with descriptive and constant comparative analysis technique. Quantitative data
were collected with "STEM Career Interest Survey" and analysed with descriptive
statistical technique. The qualitative data of the research showed that a small
number of students wanted to go to professions in the STEM field and
quantitative data showed that students are interested in developing a career in
STEM fields. 

Kaynakça

  • Akgündüz D., Ertepınar, H. (2015). STEM eğitimi türkiye raporu-günün modası mı yoksa gereksinim mi?. İstanbul: Scala Basım.
  • Altay Köse, T., & Yangın, S. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencilerinin bilimsel kariyer ilgileri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 45-66.
  • Aydın, G., Saka, M., & Guzey, S. (2017). 4 -8. Sınıf öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM=FETEMM) tutum-larının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 787-802.
  • Bozgeyikli H., Bacanlı F., & Doğan H. (2009). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin mesleki karar verme yetkinliklerinin yordayıcıla-rının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 125-136.
  • Bright, J. E., Pryor, R. G., Wilkenfeld, S., & Earl, J. (2005). The role of social context and serendipitous events in career decision ma-king. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 5(1), 19-36.
  • Bybee, R. (2010). Advancing STEM education: a 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30–35.
  • Can, A., & Taylı, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin kariyer gelişimlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 321-346.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Cresswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007). Desiging and conducting mixed method research. London: Sage Publications.
  • Çepni, S., & Ormancı, Ü. (2017). Geleceğin dünyası. Çepni, S. (Eds.), Kuramdan uygulamaya STEM+A, E eğitimi (s.1-32). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çorlu, M. S. (2017). STEM: bütünleşik öğretmenlik çerçevesi. Çorlu, M. S. ve Çallı, E. (Eds.), STEM kuram ve uygulamaları. İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • Ercan S. (2014). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: tasarım temelli fen eğitimi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gülhan, F., & Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620.
  • Karataş, F. Ö. (2017). Eğitimde geleneksel anlayışa yeni bir s(i)tem. Çepni, S. (Eds.), Kuramdan uygulamaya STEM+A, E eğitimi (s.53-65). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kier, M., W., Blanchard, M. R., Osborne, J. W., & Albert, J. L. (2014). The development of the STEM career ınterest survey (STEM-CIS). Research in Science Education, 44(3), 461–481.
  • Koyunlu Unlu, Z., Dokme, I., & Unlu, V. (2015). Adaptation of the science, technology, engineering, and mathematics career interest survey (STEM-CIS) into Turkish. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 21-36,
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lent, R. W. (2005). A social cognitive view of career development and counseling. Brown, S. D., & Lent,
  • R.W. (Eds), Career deve-lopment and counseling: putting theory and research to work. Hoboken, New Jersey, US: John Wiley & Sons, Inc.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic ınterest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice: a social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 36-49.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2002). Social cognitive career theory. Brown, D, & Brooks, L. (Eds.), Career choice and development (4th ed). San Francisco: Jossey–Bass.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., Brenner, B., Chopra, S. B., Davis, T. ve ark. (2001). the role of contextual supports and barriers in the choice of math/science educational options: a test of social cognitive hypotheses. Journal of Counseling Psychology, 48, 474-483.
  • Lopez, F. G., & Lent, R. W. (1992). Sources of mathematics self-efficacy in high school students. Career Development Quarterly, 41, 3-12.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London:Sage Publication.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Fen bilimleri dersi programı, 3.-8. sınıflar. MEB Yayıncılık.
  • Muro, J. J., & Kottman, T. (1995). Guidance and counseling in the elementary and middle schools: a practical approach. Brown & Bencmark Publishers
  • National Academy of Engineering [NAE] & National Research Council [NRC] (2009). Engineering in K-12 education understanding the status and improving the prospects. Edt. Katehi, L., Pearson, G., Feder, M. Washington, DC: National Academies Press.
  • National Research Council [NRC]. (2012). A Framework for k-12 science education: practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington DC: The National Academic Press.
  • National Science Foundation [NSF] (2015). Revisiting the STEM workforce. Arlington, Virginia: NSF. https://www.nsf.gov/pubs/2015/nsb201510/nsb201510.pdf (2016, Ocak 12).
  • Next Generations Science Standards [NGGS]. (2013). The next generation science standards-executive summary. Retrieved from http://www.nextgenscience.org/sites/ngss/files/Final%20Release%20NGSS%20Front%20Matter%20-%206.17.13%20Update_0.pdf (2013, Aralık 11).
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi [OSYM] (2016). Geçmiş yıllardaki sınavlara ait sayısal bilgiler. Retrieved from <http://www.osym.gov.tr/belge/1-12668/gecmis-yillardaki-sinavlara-ait-sayisal-bilgiler.html> (2016, Mayıs 20).
  • President’s Council Of Advisors on Science and Technology [PCAST] (2010). Prepare and inspıre: K-12 education in science, technology, engineering, and math (STEM) for America’s future. Executive Office of the President: USA. Retrieved from http://www.whitehouse.gov/sites/default/files/microsites/ostp/pcast-stemed-report.pdf (2012, Kasım 5)
  • Pekbay, C. (2017). Fen teknoloji mühendislik ve matematik etkinliklerinin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkileri (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Phillips, S. D., Christopher-Sisk, E. K., & Gravino, K. L. (2001). Making career decisions in a relational context. The Counseling Psyc-hologist, 29(2), 193-213.
  • President’s Council Of Advisors on Science and Technology [PCAST] (2010). Prepareand inspıre: K-12 education in science, techno-logy, engineering, and math (STEM) for America’s future. Executive Office of the President: USA. <https://www.whitehouse.gov/sites/default/files/microsites/ostp/pcast-stemed-report.pdf> (2016, Mayıs 24).
  • Roberts, A. (2012). A justification for STEM education. Technology and Engineering Teacher, 71(8), 1-4. Türkiye Sanayici İşadamları Derneği [TÜSİAD].(2014). STEM alanında eğitim almış işgücüne yönelik talep ve beklentiler araştırması. Retrieved from <http://www.stemtusiad.org/bilgi-merkezi/anket-raporu> (2016, Mayıs23).
  • Uygur, M. (2010). İngiliz dili eğitimi anabilim dalı lisans öğrencilerinin öz yeterlik algılarının farklı değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin. Yüksek Öğretim Kurumu [YÖK]. (2016). İstatistikler. Retrieved from < https://istatistik.yok.gov.tr/> (2016, Mayıs 21).

Yatılı Bölge Ortaokulu Öğrencilerinin STEM Alanlarına Yönelik Kariyer Farkındalığının Araştırılması

Yıl 2019, , 785 - 797, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2752

Öz

Bu araştırmada, yatılı bölge ortaokulu öğrencilerinin fen,
teknoloji, mühendislik, matematik (STEM)) alanlarında kariyer geliştirmeye
yönelik farkındalıkları, ilgileri ve bu ilgilerinin dayandığı unsurların
belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada karma yöntemler araştırma
desenlerinden keşfedici ardışık desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
yatılı bölge ortaokulunda (YBO) 8. sınıfta öğrenim gören 92 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel verileri doküman (anket) ve odak grup
görüşme yöntemi ile toplanmış, betimsel ve sürekli karşılaştırmalı analiz
tekniği ile analiz edilmiştir. Nicel veriler “STEM Mesleklerine Yönelik İlgi
Ölçeği” ile toplanmış ve betimsel istatistik tekniği ile analiz edilmiştir.
Araştırmanın nitel verileri ile az sayıda öğrencinin STEM alanlarındaki
mesleklere yönelmek istediğini, nicel veriler ise öğrencilerin STEM alanlarına
kariyer geliştirmede ilgili olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Akgündüz D., Ertepınar, H. (2015). STEM eğitimi türkiye raporu-günün modası mı yoksa gereksinim mi?. İstanbul: Scala Basım.
  • Altay Köse, T., & Yangın, S. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencilerinin bilimsel kariyer ilgileri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 45-66.
  • Aydın, G., Saka, M., & Guzey, S. (2017). 4 -8. Sınıf öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM=FETEMM) tutum-larının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 787-802.
  • Bozgeyikli H., Bacanlı F., & Doğan H. (2009). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin mesleki karar verme yetkinliklerinin yordayıcıla-rının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 125-136.
  • Bright, J. E., Pryor, R. G., Wilkenfeld, S., & Earl, J. (2005). The role of social context and serendipitous events in career decision ma-king. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 5(1), 19-36.
  • Bybee, R. (2010). Advancing STEM education: a 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30–35.
  • Can, A., & Taylı, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin kariyer gelişimlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 321-346.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Cresswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007). Desiging and conducting mixed method research. London: Sage Publications.
  • Çepni, S., & Ormancı, Ü. (2017). Geleceğin dünyası. Çepni, S. (Eds.), Kuramdan uygulamaya STEM+A, E eğitimi (s.1-32). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çorlu, M. S. (2017). STEM: bütünleşik öğretmenlik çerçevesi. Çorlu, M. S. ve Çallı, E. (Eds.), STEM kuram ve uygulamaları. İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • Ercan S. (2014). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: tasarım temelli fen eğitimi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gülhan, F., & Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620.
  • Karataş, F. Ö. (2017). Eğitimde geleneksel anlayışa yeni bir s(i)tem. Çepni, S. (Eds.), Kuramdan uygulamaya STEM+A, E eğitimi (s.53-65). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kier, M., W., Blanchard, M. R., Osborne, J. W., & Albert, J. L. (2014). The development of the STEM career ınterest survey (STEM-CIS). Research in Science Education, 44(3), 461–481.
  • Koyunlu Unlu, Z., Dokme, I., & Unlu, V. (2015). Adaptation of the science, technology, engineering, and mathematics career interest survey (STEM-CIS) into Turkish. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 21-36,
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lent, R. W. (2005). A social cognitive view of career development and counseling. Brown, S. D., & Lent,
  • R.W. (Eds), Career deve-lopment and counseling: putting theory and research to work. Hoboken, New Jersey, US: John Wiley & Sons, Inc.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic ınterest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice: a social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 36-49.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2002). Social cognitive career theory. Brown, D, & Brooks, L. (Eds.), Career choice and development (4th ed). San Francisco: Jossey–Bass.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., Brenner, B., Chopra, S. B., Davis, T. ve ark. (2001). the role of contextual supports and barriers in the choice of math/science educational options: a test of social cognitive hypotheses. Journal of Counseling Psychology, 48, 474-483.
  • Lopez, F. G., & Lent, R. W. (1992). Sources of mathematics self-efficacy in high school students. Career Development Quarterly, 41, 3-12.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London:Sage Publication.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Fen bilimleri dersi programı, 3.-8. sınıflar. MEB Yayıncılık.
  • Muro, J. J., & Kottman, T. (1995). Guidance and counseling in the elementary and middle schools: a practical approach. Brown & Bencmark Publishers
  • National Academy of Engineering [NAE] & National Research Council [NRC] (2009). Engineering in K-12 education understanding the status and improving the prospects. Edt. Katehi, L., Pearson, G., Feder, M. Washington, DC: National Academies Press.
  • National Research Council [NRC]. (2012). A Framework for k-12 science education: practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington DC: The National Academic Press.
  • National Science Foundation [NSF] (2015). Revisiting the STEM workforce. Arlington, Virginia: NSF. https://www.nsf.gov/pubs/2015/nsb201510/nsb201510.pdf (2016, Ocak 12).
  • Next Generations Science Standards [NGGS]. (2013). The next generation science standards-executive summary. Retrieved from http://www.nextgenscience.org/sites/ngss/files/Final%20Release%20NGSS%20Front%20Matter%20-%206.17.13%20Update_0.pdf (2013, Aralık 11).
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi [OSYM] (2016). Geçmiş yıllardaki sınavlara ait sayısal bilgiler. Retrieved from <http://www.osym.gov.tr/belge/1-12668/gecmis-yillardaki-sinavlara-ait-sayisal-bilgiler.html> (2016, Mayıs 20).
  • President’s Council Of Advisors on Science and Technology [PCAST] (2010). Prepare and inspıre: K-12 education in science, technology, engineering, and math (STEM) for America’s future. Executive Office of the President: USA. Retrieved from http://www.whitehouse.gov/sites/default/files/microsites/ostp/pcast-stemed-report.pdf (2012, Kasım 5)
  • Pekbay, C. (2017). Fen teknoloji mühendislik ve matematik etkinliklerinin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkileri (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Phillips, S. D., Christopher-Sisk, E. K., & Gravino, K. L. (2001). Making career decisions in a relational context. The Counseling Psyc-hologist, 29(2), 193-213.
  • President’s Council Of Advisors on Science and Technology [PCAST] (2010). Prepareand inspıre: K-12 education in science, techno-logy, engineering, and math (STEM) for America’s future. Executive Office of the President: USA. <https://www.whitehouse.gov/sites/default/files/microsites/ostp/pcast-stemed-report.pdf> (2016, Mayıs 24).
  • Roberts, A. (2012). A justification for STEM education. Technology and Engineering Teacher, 71(8), 1-4. Türkiye Sanayici İşadamları Derneği [TÜSİAD].(2014). STEM alanında eğitim almış işgücüne yönelik talep ve beklentiler araştırması. Retrieved from <http://www.stemtusiad.org/bilgi-merkezi/anket-raporu> (2016, Mayıs23).
  • Uygur, M. (2010). İngiliz dili eğitimi anabilim dalı lisans öğrencilerinin öz yeterlik algılarının farklı değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin. Yüksek Öğretim Kurumu [YÖK]. (2016). İstatistikler. Retrieved from < https://istatistik.yok.gov.tr/> (2016, Mayıs 21).
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Esra Bozkurt Altan 0000-0002-5592-1726

İrem Üçüncüoğlu Bu kişi benim 0000-0003-3261-4106

Esra Zileli Bu kişi benim 0000-0001-9270-0992

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2019
Kabul Tarihi 20 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Bozkurt Altan, E., Üçüncüoğlu, İ., & Zileli, E. (2019). Yatılı Bölge Ortaokulu Öğrencilerinin STEM Alanlarına Yönelik Kariyer Farkındalığının Araştırılması. Kastamonu Education Journal, 27(2), 785-797. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2752