BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN NİTELİKLERİ ÇEVRİMİÇİ ANKETİ SONUÇLARININ ANALİZİ

Yıl 2015, Cilt: 23 Sayı: 4, 1817 - 1834, 15.12.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı; Türkiye genelinde katılımcıların, etkili öğretmen niteliklerini kendi fizik öğretmenlerinin sınıf ortamında ne sıklıkla gösterdiğini ve bunların coğrafi bölge ve okul türü açısından değişkenliğini tespit etmektir. Katılımcılara yöneltilen anket ve açık uçlu soru ile bu nitelikler doğrultusunda kendi fizik öğretmenlerinin sahip oldukları nitelikleri anlatmaları istenmiştir. Sonuçlarda, 1398 katılımcının verisini içermekte, bunların algısına göre etkili fizik öğretmen niteliklerini sergileme ortalama puanında okul türleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmuştur. Etkili öğretmen niteliklerini, özel liselerdeki fizik öğretmenleri genel lise, anadolu lisesi ve meslek liselerindeki öğretmenlerden; fen liselerindeki fizik öğretmenleri genel liselerdekinden daha sık göstermektedir. Katılımcıların yaklaşık %60’ı fizik öğretmenlerinin ‘Kişilik Özellikleri’ ve ‘Sınıf içi Disiplin Tutumu’ kategorilerindeki nitelikleri sınıfta sıklıkla sergilediklerini belirtmiştir.

Kaynakça

  • Aiello-Nicosia, M. L. ve Sperandeo-Mineo, R. M. (2000). Educational reconstruction of physics content to be taught and of pre-service teacher training: a case study. International Journal of Science Education, 22(10), 1085-1097.
  • Atar, H. Y. (2014). Öğretmen Niteliklerinin TIMSS 2011Fen Başarısına Çok Düzeyli Etkileri. Eği- tim ve Bilim, 39(172), 121-137.
  • Azar, A. ve Çepni, S. (1999). Fizik öğretmenlerinin kullandıkları öğretim etkinliklerinin mesleki deneyime göre değişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 24-33.
  • Bogdan, R., ve Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods (3rd ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Brekelmans, M., Wubbels, T. ve Creton, H. (1990). A study of student perceptions of physics teac- her behavior. Journal of Research in Science Teaching, 27(4), 335-350.
  • Brophy, J. (2010). Motivating students to learn. (3rd ed.). Abingdon: Routledge.
  • Cobanoglu, C., Warde, B. ve Moreo, P. (2001). A Comparison of mail, fax, and Web-based survey methods. International Journal of Market Research, 43(4), 441-452.
  • Couper, M.P. (2000). Web Surveys. A review of issues and approaches, The Public Opinion Quar- terly, 64(4), 464-494.
  • Creswell, J.W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (3rd ed). California: Sage Publications.
  • Creswell, J.W. ve Plano Clark, V. L. (2014). Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi. (Çev. S.B. Demir ve Y. Dede, Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Eserin orijinali 2011’de yayımlandı).
  • Denscombe, M. (2009). Item non-response rates: A comparison of online and paper questionnaires. International Journal of Social Research Methodology, 12 (4), 281-291.
  • Dillman, D.A. (2000). Mail and internet surveys: The tailored design method. (2nd ed.). New York, NY: John Wiley & Sons.
  • Dillman, D.A., Tortora, R.D. ve Bowker, D. (1998). Principles for constructing Web surveys. Social and Economic Sciences Research Center, Technical Report 98-50, Pullman, Washington.
  • Elmas, Z.T. (2013), İlköğretim Öğrencilerinin ve Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersindeki Öğ- rencinin Başarısını, Tutumunu ve Motivasyonunu Etkileyen Öğretmen Nitelikleri ile İlgili Algı- ları, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur, Türkiye.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. ve Hyun, H.H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Edu- cation. (8th ed.). New York, NY: Mc Graw Hill.
  • Freitas, I.M., Jimenez, R. ve Mellado, V. (2004). Solving physics problems: The conceptions and practice of an experienced teacher and an inexperienced teacher. Research in Science Education, 34, 113–133.
  • Gay, L. R. (1987). Educational research competencies for analysis and application. (3rd ed.). Lon- don: Merrill Publishing Company.
  • Gürel, N. ve Gürel, R. (2014) Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersi Başarılarını En Çok Etki- leyen Öğretmen Nitelikleri İle İlgili Algıları, International Conference On Education In Mathe- matics, Science & Technology May 16 – 18, Konya.
  • Korur, F. (2001). The Effects of Teachers’ Characteristics on High School Physics Achievement, Motivation and Attitudes, Unpublished Master Thesis, METU, Ankara, Turkey.
  • Korur, F. (2008). Multiple Case Study on How Physics Teachers’ Characteristics Affect Students’ Motivation in Physics, Unpublished Doctoral Dissertation, METU, Ankara, Turkey.
  • McDermott, L.C. (1990). A perspective on teacher preparation in physics and other sciences: The need for special science courses for teachers. American Journal of Physics, 58(8), 734-742.
  • McDermott, L.C. (1993). How we teach and how students learn-A mismatch? American Journal of Physics, 61(4), 295-298.
  • Meriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. California: Jossey-Bass Inc.
  • Miles, M.B. ve Huberman, M.A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Lon- don: Sage Publication.
  • Morgil, İ. ve Yılmaz, A. (1999). Fen öğretmeninin görevleri ve nitelikleri, fen öğretmeni yetiştiril- mesine yönelik öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 181-186.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. M. Bütün ve S.B. Demir, Ed.). Ankara: Pegem Akademi. (Eserin orijinali 2002’de yayımlandı).
  • Potter, W.J. ve Levine-Donnerstein, D., (1999). Rethinking Validity and Reliability in Content Analysis. Journal of Applied Communication Research, 27, 258-284.
  • Sanders, L.R., Borko, H. ve Lockard, J.D. (1993). Secondary science teachers’ knowledge base when teaching science courses in and out of their area of certification. Journal of Research in Science Teaching, 30(7), 723-736.
  • Sperandeo-Mineo, R.M., Fazio, C. ve Tarantino, G. (2006). Pedagogical content knowledge deve- lopment and pre-service physics teacher education: A case study. Research in Science Educa- tion, 36(3), 235-268.
  • Sunar, S., ve Geban, Ö. (2012). Etkili Öğretmen Nitelikleri Hakkında Öğretmen Görüşlerinin Belir- lenmesi, Uygulamalı Eğitim Kongresi, 13-15 Eylül, Ankara, 138-139.
  • Tekin, H. (2001). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Ünal, G., Tatlı, A. ve Eryılmaz, A. (1999). Comparison of pre-service and in-service science teac- hers’ perceptions about good science teachers’ characteristics. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 220-229.
  • Witcher, A. E. ve Onwuegbuzie, A.J. (1999). Characteristics of effective teachers: perceptions of preservice teachers. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 438 246).
  • Witcher, A.E., Onwuegbuzie, A.J., Collins, K.M.T., Filer, J.D., Wiedmaier, C.D. ve Moore, C. (2003). Students’ perceptions of characteristics of effective college teachers. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 482 517).
  • Wubbels, T., Tartwijk, J.V. ve Brekelmans, M. (1995). An interpersonal perspective on teacher behaviour in the classroom. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 398 193).
  • EK. Öğretmen Nitelikleri Çevrimiçi Anketi (ONCA)

Analysis of the Results of Online Teachers’ Characteristics Questionnare

Yıl 2015, Cilt: 23 Sayı: 4, 1817 - 1834, 15.12.2015

Öz

The aim of the study is to investigate how often the participants’ physics teachers exhibit the characteristics of effective teacher and to determine the variation of these characteristics with regard to geographical region and school type. A questionnaire and an open ended question were directed to the participants to tell the characteristics of their physics teachers that they possess. The results, covered data of 1398 participants whose perceptions indicate statistically significant mean differences in score of exhibiting the characteristics of effective physics teacher. Physics teachers in private high schools exhibit the characteristics of effective teacher more often than teachers in general high, anatolian high and vocational high schools; physics teachers in science high schools exhibit them more often than teachers in general high schools. Almost 60 % of the participants indicate that physics teachers frequently exhibit the characteristics related to the categories discipline in the class”.

Kaynakça

  • Aiello-Nicosia, M. L. ve Sperandeo-Mineo, R. M. (2000). Educational reconstruction of physics content to be taught and of pre-service teacher training: a case study. International Journal of Science Education, 22(10), 1085-1097.
  • Atar, H. Y. (2014). Öğretmen Niteliklerinin TIMSS 2011Fen Başarısına Çok Düzeyli Etkileri. Eği- tim ve Bilim, 39(172), 121-137.
  • Azar, A. ve Çepni, S. (1999). Fizik öğretmenlerinin kullandıkları öğretim etkinliklerinin mesleki deneyime göre değişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 24-33.
  • Bogdan, R., ve Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods (3rd ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Brekelmans, M., Wubbels, T. ve Creton, H. (1990). A study of student perceptions of physics teac- her behavior. Journal of Research in Science Teaching, 27(4), 335-350.
  • Brophy, J. (2010). Motivating students to learn. (3rd ed.). Abingdon: Routledge.
  • Cobanoglu, C., Warde, B. ve Moreo, P. (2001). A Comparison of mail, fax, and Web-based survey methods. International Journal of Market Research, 43(4), 441-452.
  • Couper, M.P. (2000). Web Surveys. A review of issues and approaches, The Public Opinion Quar- terly, 64(4), 464-494.
  • Creswell, J.W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (3rd ed). California: Sage Publications.
  • Creswell, J.W. ve Plano Clark, V. L. (2014). Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi. (Çev. S.B. Demir ve Y. Dede, Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Eserin orijinali 2011’de yayımlandı).
  • Denscombe, M. (2009). Item non-response rates: A comparison of online and paper questionnaires. International Journal of Social Research Methodology, 12 (4), 281-291.
  • Dillman, D.A. (2000). Mail and internet surveys: The tailored design method. (2nd ed.). New York, NY: John Wiley & Sons.
  • Dillman, D.A., Tortora, R.D. ve Bowker, D. (1998). Principles for constructing Web surveys. Social and Economic Sciences Research Center, Technical Report 98-50, Pullman, Washington.
  • Elmas, Z.T. (2013), İlköğretim Öğrencilerinin ve Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersindeki Öğ- rencinin Başarısını, Tutumunu ve Motivasyonunu Etkileyen Öğretmen Nitelikleri ile İlgili Algı- ları, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur, Türkiye.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. ve Hyun, H.H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Edu- cation. (8th ed.). New York, NY: Mc Graw Hill.
  • Freitas, I.M., Jimenez, R. ve Mellado, V. (2004). Solving physics problems: The conceptions and practice of an experienced teacher and an inexperienced teacher. Research in Science Education, 34, 113–133.
  • Gay, L. R. (1987). Educational research competencies for analysis and application. (3rd ed.). Lon- don: Merrill Publishing Company.
  • Gürel, N. ve Gürel, R. (2014) Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersi Başarılarını En Çok Etki- leyen Öğretmen Nitelikleri İle İlgili Algıları, International Conference On Education In Mathe- matics, Science & Technology May 16 – 18, Konya.
  • Korur, F. (2001). The Effects of Teachers’ Characteristics on High School Physics Achievement, Motivation and Attitudes, Unpublished Master Thesis, METU, Ankara, Turkey.
  • Korur, F. (2008). Multiple Case Study on How Physics Teachers’ Characteristics Affect Students’ Motivation in Physics, Unpublished Doctoral Dissertation, METU, Ankara, Turkey.
  • McDermott, L.C. (1990). A perspective on teacher preparation in physics and other sciences: The need for special science courses for teachers. American Journal of Physics, 58(8), 734-742.
  • McDermott, L.C. (1993). How we teach and how students learn-A mismatch? American Journal of Physics, 61(4), 295-298.
  • Meriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. California: Jossey-Bass Inc.
  • Miles, M.B. ve Huberman, M.A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Lon- don: Sage Publication.
  • Morgil, İ. ve Yılmaz, A. (1999). Fen öğretmeninin görevleri ve nitelikleri, fen öğretmeni yetiştiril- mesine yönelik öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 181-186.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. M. Bütün ve S.B. Demir, Ed.). Ankara: Pegem Akademi. (Eserin orijinali 2002’de yayımlandı).
  • Potter, W.J. ve Levine-Donnerstein, D., (1999). Rethinking Validity and Reliability in Content Analysis. Journal of Applied Communication Research, 27, 258-284.
  • Sanders, L.R., Borko, H. ve Lockard, J.D. (1993). Secondary science teachers’ knowledge base when teaching science courses in and out of their area of certification. Journal of Research in Science Teaching, 30(7), 723-736.
  • Sperandeo-Mineo, R.M., Fazio, C. ve Tarantino, G. (2006). Pedagogical content knowledge deve- lopment and pre-service physics teacher education: A case study. Research in Science Educa- tion, 36(3), 235-268.
  • Sunar, S., ve Geban, Ö. (2012). Etkili Öğretmen Nitelikleri Hakkında Öğretmen Görüşlerinin Belir- lenmesi, Uygulamalı Eğitim Kongresi, 13-15 Eylül, Ankara, 138-139.
  • Tekin, H. (2001). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Ünal, G., Tatlı, A. ve Eryılmaz, A. (1999). Comparison of pre-service and in-service science teac- hers’ perceptions about good science teachers’ characteristics. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 220-229.
  • Witcher, A. E. ve Onwuegbuzie, A.J. (1999). Characteristics of effective teachers: perceptions of preservice teachers. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 438 246).
  • Witcher, A.E., Onwuegbuzie, A.J., Collins, K.M.T., Filer, J.D., Wiedmaier, C.D. ve Moore, C. (2003). Students’ perceptions of characteristics of effective college teachers. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 482 517).
  • Wubbels, T., Tartwijk, J.V. ve Brekelmans, M. (1995). An interpersonal perspective on teacher behaviour in the classroom. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 398 193).
  • EK. Öğretmen Nitelikleri Çevrimiçi Anketi (ONCA)
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA42VV87YA
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Fikret Korur

Ali Eryılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 23 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Korur, F., & Eryılmaz, A. (2015). Analysis of the Results of Online Teachers’ Characteristics Questionnare. Kastamonu Education Journal, 23(4), 1817-1834.