BibTex RIS Kaynak Göster

KATI CİSİMLERİN ALAN VE HACİMLERİNİN MATEMATİKSEL MODEL VE MATEMATİKSEL MODELLEME YÖNTEMİYLE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2015, Cilt: 23 Sayı: 3, 1251 - 1276, 15.09.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaokul matematik öğretmenlerinin katı cisimlerde alan ve hacim kavramlarının öğretiminde kullandıkları matematiksel model ve matematiksel modelleme etkinliklerine yönelik görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma desenlerinden görüşme tekniğinin kullanıldığı bu araştırma, Erzurum ilinde görev yapan 10 ortaokul matematik öğretmeninin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri öğretmenler ile yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmelerden elde edilmiş ve bu görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Görüşme yapılan öğretmenlerin katı cisimlerde alan ve hacim kavramlarının öğretiminde matematiksel modelleri kullandıkları fakat matematiksel modellemeyle ilgili yeterli bilgiye sahip olmadıkları için matematiksel modelleme etkinliklerini yeterince uygulamadıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akgün, L., Çiltaş, A., Deniz, D., Çiftçi, Z., ve Işık, A. (2013). İlköğretim matematik öğ- retmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 1-34.
  • Altun, M. (2001). Matematik öğretimi (9. baskı). Bursa: Alfa yayıncılık.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Trabzon: Derya Kitapevi.
  • Başer, N., Köröğlu, H., Özbellek, S. G, ve Tezcan, C. (2002). İlköğretim geomet- ri öğretiminde karşılaşılan güçlükler ve giderme yolları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi,14, 38-47.
  • Berry, J., & Houston, K. (1995). Mathematical modelling. Bristol: J.W. Arrowsmith Ltd.
  • Blum, W., & Niss, M. (1989). Mathematical problem solving, modelling, applica- tions and links to other subjects-state, trends and issues in mathematics instruc- tion. Mathematische Schriften Kassel, Vordruck-Reihe des Fachbereichs 17 der GhK, Preprint Nr. 6/89.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilim- sel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cheng, A. K. (2001). Teaching mathematical modelling in Singapore school. The Mathemat- ics Educator, 6(1), 63-75.
  • Crouch, R. M., & Haines, C. R. (2004). Mathematical modelling: Transitions between the real world and the mathematical model. International Journal of Mathematics Education in Science and Techonology, 35(2), 197-206.
  • Çiltaş, A. (2011). Dizi ve seriler konusunun matematiksel modelleme yoluyla öğretiminin ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğrenme ve modelleme becerileri üzerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Dede, A. T., ve Güzel, E. B. (2013). Ortaöğretim matematik öğretmenlerinin model oluşturma etkinlikleri ve matematik derslerinde kullanımlarına ilişkin görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 300-322.
  • Doruk, B. K., ve Umay, A. (2011). Matematiği günlük hayata transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 41, 124-135.
  • English, L. D., & Watters, J. (2004). Mathematical modelling with young children. 28th Confe- rence of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2, 335-342.
  • Eraslan, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikle- ri ve bunların matematik öğrenimine etkisi hakkındaki görüşleri. Elementary Education Online, 10(1), 364-377.
  • Güneş, B., Gülçiçek, Ç., & Bağcı, N. (2004). Eğitim fakültelerindeki fen ve matematik öğ- retim elemanlarının model ve modelleme hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 35-48.
  • Güzel, E. B., & Uğurel, I. (2010). Matematik öğretmen adaylarının analiz dersi akademik başarıları ile matematiksel modelleme yaklaşımları arasındaki ilişki. Ondokuz Mayıs Üni- versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 69-90.
  • Hıdıroğlu, Ç. N., ve Güzel, E. B. (2013). Matematiksel modelleme sürecini açıklayan farklı yaklaşımlar. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 127-145,
  • Işık, A. (2002). Matematik dünyasında değişimler. Kastamonu Eğitim Dergisi,10(2), 365-368.
  • Justi, S. R., & Gilbert, K. J. (2002). Modelling teachers’ views on the nature of modelling and implications for The education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4), 369-387.
  • Keskin, Ö. Ö. (2008). Ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yapabilme becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kertil, M. (2008). Matematik öğretmen adaylarının problem çözem becerilerinin modelleme sürecinde incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Lange, J. (1989). Trends and barriers to applications and modelling in mathematics curricula. M, Niss, W, Blum & I, Huntley (Eds.), Modelling applications and applied problem solving. England: Halsted Pres. 196-204.
  • Lesh, R., Carmona, G., Hjalmarson, M., & Mason, G. (2006). Working group models and modeling. PME-NA Proceedings, 1(92).
  • Lesh, R., & Doer, H. M.(2003). Foundatations of a models and modelling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving. R. Lesh and H. M. Doerr (Eds.), Beyond constructivism: A models and modeling perspective on mathematics problem sol- ving, learning and teaching, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. 3-33.
  • Lesh, R., Hoover, M., Hole, B., Kelly, A., & Post, T. (2000). Principles for developing thought-revealing activities for students and teachers. In A. Kelly & R. Lesh (Eds.), Hand- book of research in mathematics and science education, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. 113-149.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. (Second Edition). California: Sage Publications, Inc.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009). İlköğretim matematik dersi (6-8. Sınıflar) öğretimi programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and standards for school mathematics: An Overview. Reston: NCTM.
  • Oliveira, A., M., P., & Barbosa, J.,C. (2009) The teachers’ tensions in mathematical modelling practice. Mathematical applications and modelling in the teaching and learning of math- ematics. Proceedings from Topic Study Group 21 at the 11th International Congress on Mathematical Education in Monterrey, pp 6-13, July-Mexico.
  • Olkun, S., ve Uçar, T. Z. (2007). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (3. baskı). Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtımı.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zawojewski, J. S., & Lesh, R. (2003). A models and modelling perspective on prob- lem solving. R. Lesh and H.M. Doerr (Eds.), Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. 317-337.

TEACHERS’ VIEWS ON THE INSTRUCTION OF AREA AND VOLUME CONCEPTS IN SOLID OBJECTS WITH MATEMATICAL MODELS AND MATEMATICAL MODELING METHOD

Yıl 2015, Cilt: 23 Sayı: 3, 1251 - 1276, 15.09.2015

Öz

The aim of this study is to determine secondary mathematics teachers’ views on mathematical models and mathematical modeling activities that they utilize in the instruction of areas and volumes of solid objects. The interview technique, which is among the qualitative research designs, was used in this research. This research was conducted with the participation of 10 secondary mathematics teachers working in Erzurum city center. The data of the research were obtained with semi-structured interviews that were conducted to the teachers. The data obtained from these interviews were evaluated using the content analysis and descriptive analysis methods. It was found that the interviewed teachers used mathematical models in the instruction of area and volume concepts in solid objects but they did not adequately implement mathematical modeling activities since they did not have adequate knowledge on mathematical modeling

Kaynakça

  • Akgün, L., Çiltaş, A., Deniz, D., Çiftçi, Z., ve Işık, A. (2013). İlköğretim matematik öğ- retmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 1-34.
  • Altun, M. (2001). Matematik öğretimi (9. baskı). Bursa: Alfa yayıncılık.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Trabzon: Derya Kitapevi.
  • Başer, N., Köröğlu, H., Özbellek, S. G, ve Tezcan, C. (2002). İlköğretim geomet- ri öğretiminde karşılaşılan güçlükler ve giderme yolları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi,14, 38-47.
  • Berry, J., & Houston, K. (1995). Mathematical modelling. Bristol: J.W. Arrowsmith Ltd.
  • Blum, W., & Niss, M. (1989). Mathematical problem solving, modelling, applica- tions and links to other subjects-state, trends and issues in mathematics instruc- tion. Mathematische Schriften Kassel, Vordruck-Reihe des Fachbereichs 17 der GhK, Preprint Nr. 6/89.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilim- sel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cheng, A. K. (2001). Teaching mathematical modelling in Singapore school. The Mathemat- ics Educator, 6(1), 63-75.
  • Crouch, R. M., & Haines, C. R. (2004). Mathematical modelling: Transitions between the real world and the mathematical model. International Journal of Mathematics Education in Science and Techonology, 35(2), 197-206.
  • Çiltaş, A. (2011). Dizi ve seriler konusunun matematiksel modelleme yoluyla öğretiminin ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğrenme ve modelleme becerileri üzerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Dede, A. T., ve Güzel, E. B. (2013). Ortaöğretim matematik öğretmenlerinin model oluşturma etkinlikleri ve matematik derslerinde kullanımlarına ilişkin görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 300-322.
  • Doruk, B. K., ve Umay, A. (2011). Matematiği günlük hayata transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 41, 124-135.
  • English, L. D., & Watters, J. (2004). Mathematical modelling with young children. 28th Confe- rence of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2, 335-342.
  • Eraslan, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikle- ri ve bunların matematik öğrenimine etkisi hakkındaki görüşleri. Elementary Education Online, 10(1), 364-377.
  • Güneş, B., Gülçiçek, Ç., & Bağcı, N. (2004). Eğitim fakültelerindeki fen ve matematik öğ- retim elemanlarının model ve modelleme hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 35-48.
  • Güzel, E. B., & Uğurel, I. (2010). Matematik öğretmen adaylarının analiz dersi akademik başarıları ile matematiksel modelleme yaklaşımları arasındaki ilişki. Ondokuz Mayıs Üni- versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 69-90.
  • Hıdıroğlu, Ç. N., ve Güzel, E. B. (2013). Matematiksel modelleme sürecini açıklayan farklı yaklaşımlar. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 127-145,
  • Işık, A. (2002). Matematik dünyasında değişimler. Kastamonu Eğitim Dergisi,10(2), 365-368.
  • Justi, S. R., & Gilbert, K. J. (2002). Modelling teachers’ views on the nature of modelling and implications for The education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4), 369-387.
  • Keskin, Ö. Ö. (2008). Ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yapabilme becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kertil, M. (2008). Matematik öğretmen adaylarının problem çözem becerilerinin modelleme sürecinde incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Lange, J. (1989). Trends and barriers to applications and modelling in mathematics curricula. M, Niss, W, Blum & I, Huntley (Eds.), Modelling applications and applied problem solving. England: Halsted Pres. 196-204.
  • Lesh, R., Carmona, G., Hjalmarson, M., & Mason, G. (2006). Working group models and modeling. PME-NA Proceedings, 1(92).
  • Lesh, R., & Doer, H. M.(2003). Foundatations of a models and modelling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving. R. Lesh and H. M. Doerr (Eds.), Beyond constructivism: A models and modeling perspective on mathematics problem sol- ving, learning and teaching, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. 3-33.
  • Lesh, R., Hoover, M., Hole, B., Kelly, A., & Post, T. (2000). Principles for developing thought-revealing activities for students and teachers. In A. Kelly & R. Lesh (Eds.), Hand- book of research in mathematics and science education, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. 113-149.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. (Second Edition). California: Sage Publications, Inc.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009). İlköğretim matematik dersi (6-8. Sınıflar) öğretimi programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and standards for school mathematics: An Overview. Reston: NCTM.
  • Oliveira, A., M., P., & Barbosa, J.,C. (2009) The teachers’ tensions in mathematical modelling practice. Mathematical applications and modelling in the teaching and learning of math- ematics. Proceedings from Topic Study Group 21 at the 11th International Congress on Mathematical Education in Monterrey, pp 6-13, July-Mexico.
  • Olkun, S., ve Uçar, T. Z. (2007). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (3. baskı). Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtımı.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zawojewski, J. S., & Lesh, R. (2003). A models and modelling perspective on prob- lem solving. R. Lesh and H.M. Doerr (Eds.), Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. 317-337.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43BT67NA
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Gülşah Özdemir Bu kişi benim

Ahmet Işık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özdemir, G., & Işık, A. (2015). TEACHERS’ VIEWS ON THE INSTRUCTION OF AREA AND VOLUME CONCEPTS IN SOLID OBJECTS WITH MATEMATICAL MODELS AND MATEMATICAL MODELING METHOD. Kastamonu Education Journal, 23(3), 1251-1276.