Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

First-Year Student Views on Geography as a Department and as a Profession

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 4, 1651 - 1658, 15.07.2017

Öz

Students should be understood properly to give them a qualified geography education.
Students studying in the Department of Geography do come from different cities, and their
learning capabilities thus differ as well. Moreover, the reasons that students desire a geography
education are not the same for all. Similarly, their views on the geography profession are not the
same either. This study examines the views of first- year students already studying geography at
four universities where the study data were collected, utilizing a Likert- type questionnaire. All
analyses were conducted via a SPSS program. 

Kaynakça

  • Battersby, J. (2003). Teaching and learning geography. İçinde D. Tilbury ve M. Williams (Eds.), Differentiation in teaching and learning geography (s.66-71). New York: Routledge Press,
  • Benejam, P. (1993). Quality in research in geography education. International Research in Geographical and Environmental Education, 2, 81-84.
  • Biggs, J. and Tang, C. (2007).Teaching for quality learning at university, the society for rese-arch into higher education. Berkshire: Open University Press.
  • Brennan, J. (2002). Studying in Europe. İçinde David Mcnamara, Robert Harris (Eds.), Over-seas students in higher education (s. 62-75). New York: Routledge Press.
  • Gerber, R. and Williams, M. (2000). Overview and İnternational Perspectives. İçinde P. A. Kent (Eds.), Reflectıve practıce ın geography teachıng (s. 209-219). London: Chapman Publishing.
  • Gibbons, M. (2003). A New Mode of Knowledge Production. İçinde R. Rutten, F. Boekema ve E. Kuijpers (Eds.), Economic geography of higher educations. Knowledge infrastructure and learning regions (s.229-243). London: Routledge.
  • Howes, N. and Hopkin, J. (2002). Improving Formative Assessment. İçinde M. Smith (Eds.), Aspects of teaching secondary geography (s.166-172). London: Routledge Falmer Press.
  • Köroğlu, Ö. (2014). Meslek seçimi ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi: Turizm rehberliği öğrencileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19: 137-157.
  • Lambert, D. and Morgan, J. (2010). Teaching geography 11–18, a conceptual approach. Berkshire: Open University Press.
  • Limniou, M., Papadopoulos, N. and Kozaris, I. (2009). The Role of Simulations and Real-Time Applications in Collaborative Learning. İçinde E. Luzzatto ve G. Dımarco (Eds.), Collaboratıve learnıng: Methodology, types of ınteractıons and technıques (s.225-256). New York: Nova Science Publishers.
  • Meredith, S. J. (1985). Improvement ın geography educatıon. U.S. Depertmant Of Educatıon Natıonal Instıtute Of Ducatıon Educatıonal Resources Informatıon Center (ERIC), 22,1-4
  • National Academy of Sciences (2002). Information technology (IT)-Based educational mate-rials, workshop report with recommendations. Washington DC: The Natıonal Academıes Press.
  • Neil, M., Kenny, C. F. and Yeung, H.W.C. (2013). Economic geography. Hoboken Wiley Press.
  • Owen, D. and Ryan, A. (2006). Teaching geography. London: Continuum Press.
  • Özey, R. (1998). Türkiye üniversitelerinde coğrafya eğitim ve öğretimi. İstanbul: Özeğitim Yayınları.
  • Patır, S. and Yıldız, M. S. (2008). İktisadi ve idari bilimler fakültesi işletme bölümü öğrenci-lerinin sayısal derslerdeki başarısızlık nedenleri ve çözüm önerileri. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13, 293-315.
  • Pekkaya, M. and Çolak, N. (2013). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen fak-törlerin önem derecelerinin ahp ile belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6, 797‐818.
  • Rutten, R., Boekema, F. and Kuıjpers, E. (2003). Economic geography of higher education: setting the stage. İçinde R. Rutten, F. Boekema ve Elsa Kuijpers (Eds.), Economic geog-raphy of higher education, knowledge infrastructure and learning regions (s.244-252). New York: Routledge.
  • Ünlü, M. (2014). Coğrafya öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Westwood, P. (2008).Teaching methods. Victoria: ACER Press.

Coğrafya Bölümü Birinci Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Bölümüne ve Mesleğine Yönelik Görüşleri

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 4, 1651 - 1658, 15.07.2017

Öz

Nitelikli bir coğrafya eğitimi gerçekleştirebilmek için öğrencilerin doğru tanınması
gereklidir. Coğrafya bölümünde eğitim gören öğrenciler farklı illerden geldikleri gibi öğrenme
kabiliyetleri de farklılık göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin coğrafya eğitimi alma amaçları
tamamen aynı sebebe bağlı olmadığı gibi coğrafya mesleğine yönelik görüşleri de aynı değildir.
Bu araştırmada coğrafya bölümünde eğitim gören birinci sınıf öğrencilerinin görüşleri tespit
edilmek istenmiştir. Araştırma dört üniversitede yapılmış olup likert tipi anket uygulaması ile
veriler elde edilmiş, SPSS programı ile analizler yapılmıştır. 

Kaynakça

  • Battersby, J. (2003). Teaching and learning geography. İçinde D. Tilbury ve M. Williams (Eds.), Differentiation in teaching and learning geography (s.66-71). New York: Routledge Press,
  • Benejam, P. (1993). Quality in research in geography education. International Research in Geographical and Environmental Education, 2, 81-84.
  • Biggs, J. and Tang, C. (2007).Teaching for quality learning at university, the society for rese-arch into higher education. Berkshire: Open University Press.
  • Brennan, J. (2002). Studying in Europe. İçinde David Mcnamara, Robert Harris (Eds.), Over-seas students in higher education (s. 62-75). New York: Routledge Press.
  • Gerber, R. and Williams, M. (2000). Overview and İnternational Perspectives. İçinde P. A. Kent (Eds.), Reflectıve practıce ın geography teachıng (s. 209-219). London: Chapman Publishing.
  • Gibbons, M. (2003). A New Mode of Knowledge Production. İçinde R. Rutten, F. Boekema ve E. Kuijpers (Eds.), Economic geography of higher educations. Knowledge infrastructure and learning regions (s.229-243). London: Routledge.
  • Howes, N. and Hopkin, J. (2002). Improving Formative Assessment. İçinde M. Smith (Eds.), Aspects of teaching secondary geography (s.166-172). London: Routledge Falmer Press.
  • Köroğlu, Ö. (2014). Meslek seçimi ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi: Turizm rehberliği öğrencileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19: 137-157.
  • Lambert, D. and Morgan, J. (2010). Teaching geography 11–18, a conceptual approach. Berkshire: Open University Press.
  • Limniou, M., Papadopoulos, N. and Kozaris, I. (2009). The Role of Simulations and Real-Time Applications in Collaborative Learning. İçinde E. Luzzatto ve G. Dımarco (Eds.), Collaboratıve learnıng: Methodology, types of ınteractıons and technıques (s.225-256). New York: Nova Science Publishers.
  • Meredith, S. J. (1985). Improvement ın geography educatıon. U.S. Depertmant Of Educatıon Natıonal Instıtute Of Ducatıon Educatıonal Resources Informatıon Center (ERIC), 22,1-4
  • National Academy of Sciences (2002). Information technology (IT)-Based educational mate-rials, workshop report with recommendations. Washington DC: The Natıonal Academıes Press.
  • Neil, M., Kenny, C. F. and Yeung, H.W.C. (2013). Economic geography. Hoboken Wiley Press.
  • Owen, D. and Ryan, A. (2006). Teaching geography. London: Continuum Press.
  • Özey, R. (1998). Türkiye üniversitelerinde coğrafya eğitim ve öğretimi. İstanbul: Özeğitim Yayınları.
  • Patır, S. and Yıldız, M. S. (2008). İktisadi ve idari bilimler fakültesi işletme bölümü öğrenci-lerinin sayısal derslerdeki başarısızlık nedenleri ve çözüm önerileri. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13, 293-315.
  • Pekkaya, M. and Çolak, N. (2013). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen fak-törlerin önem derecelerinin ahp ile belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6, 797‐818.
  • Rutten, R., Boekema, F. and Kuıjpers, E. (2003). Economic geography of higher education: setting the stage. İçinde R. Rutten, F. Boekema ve Elsa Kuijpers (Eds.), Economic geog-raphy of higher education, knowledge infrastructure and learning regions (s.244-252). New York: Routledge.
  • Ünlü, M. (2014). Coğrafya öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Westwood, P. (2008).Teaching methods. Victoria: ACER Press.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Vedat Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 12 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Şahin, V. (2017). First-Year Student Views on Geography as a Department and as a Profession. Kastamonu Education Journal, 25(4), 1651-1658. https://doi.org/10.24106/kefdergi.332536