In this research, it is aimed to improve
the students' understanding of the place value of the third-grade students. The
research was designed according to pre-test post-test semi-experimental design
without control group. The working group consist of students who have
difficulty with place value. Eight students were included in the working group.
As data collection tools, place value test, anxiety and attitude scale were
used. The computer-aided instruction materials which developed by the
researchers were used in practice. Experimental process took two weeks and a
total of 6 hours. Following the experimental procedure, post-test was applied
to the workgroup and retention test was applied after 3 weeks. In the analyzing
data, paired samples t-test were used. As a result of the analysis, there was a
meaningful difference between average scores the pre-test and post-test of the
study group. Computer-aided instruction materials have been seen to improve
students' understanding of place value. There was no significant effect of
computer-assisted education on the students' math anxiety and attitude. When
the retention test scores were examined, there was no significant difference
between the post-test averages and the retention test averages of the students.
Place value computer-assisted instruction affective domain anxiety attitude
Bu araştırmada, ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin basamak
değeri kavrayışlarının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, ön-test
son-test kontrol grupsuz yarı-deneysel desene göre tasarlanmıştır. Basamak
değeri konusunda zorluk yaşayan öğrenciler araştırmanın çalışma grubunu
oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubunda 8 öğrenci yer almıştır. Veri
toplama araçları olarak basamak değeri testi, kaygı ve tutum ölçeği
kullanılmıştır. Uygulamada araştırmacılar tarafından geliştirilen bilgisayar
destekli öğretim materyalleri kullanılmıştır. Deneysel süreç 2 hafta ve toplam
6 ders saati sürmüştür. Deneysel işlemin ardından çalışma grubuna son-test ve 3
hafta sonra kalıcılık testi uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde
ilişkili örneklemler t-testi tekniği kullanılmıştır. Analiz sonucunda çalışma
grubunun ön-test ve son-test ortalama puanları arasında basamak değeri
kavrayışına yönelik anlamlı fark ortaya çıkmıştır. Bilgisayar destekli eğitim materyallerin
öğrencilerin basamak değeri kavrayışlarını geliştirdiği görülmüştür.
Öğrencilerin duyuşsal özelliklerinden olan kaygı ve tutum değişkenleri de
bilgisayar destekli eğitimin anlamlı bir etkisi olmamıştır. Kalıcılık testi
puanlarına bakıldığında ise, öğrencilerin son-test puan ortalamaları ile
kalıcılık testi puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir.
Basamak değeri bilgisayar destekli eğitim duyuşsal özellik kaygı tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 2 |