Abstract
This study aims to analyse the lifelong learning tendencies of pre-service teachers and their
individual innovativeness levels. The study was designed as a descriptive
research and employed relational model. It was carried out
during the 2017-18 academic year among 819 pre-service teachers attending public universities in the western
part of Turkey. The study’s data were collected using two tools: 1) the lifelong learning scale and 2)
the individual
innovativeness scale. The data collected were analysed using descriptive
statistics. Furthermore, in order to determine the correlation between pre-service teachers’ scores
on the lifelong
learning scale and their scores on the individual innovativeness scale, Sperman-Brown rank order correlation
analysis was employed. The findings showed that
pre-service teachers had a lifelong learning tendencies was high however their individual innovativeness levels was low. At
the same time, there is a meaningless between the pre-service teachers’
lifelong learning tendencies and their individual innovativeness levels. For all
that sub-dimension scores indicates
that there is a
meaning relationship between the pre-service
teachers’ lifelong learning tendencies and their individual innovativeness
levels. Based on the findings obtained
several suggestions were developed.
Individual innovativeness lifelong learning tendencies pre-service teachers’
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile bireysel
yenilikçilik düzeylerini belirlemek
ve aralarındaki ilişkiyi incelemek olarak belirlenmiştir. Betimsel nitelikteki bu
çalışmada ilişkisel tarama modelinden
yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında
Türkiye’nin batı bölgesinde bulunan bir üniversitenin eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan 819 öğretmen adayı
oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak; “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri
Ölçeği” ve “Bireysel Yenilikçilik
Düzeyi Ölçeği” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Betimsel istatistiklere ek olarak, öğretmen
adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik düzeyleri arasındaki ilişkiyi
belirlemek için; Sperman Brown Sıra
Farkları Korelâsyonu kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğretmen
adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin yüksek olduğu buna karşın bireysel
yenilikçilik düzeylerinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte,
öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme
eğilimleri ile bireysel yenilikçilik
düzeyleri toplam puanları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı; alt boyut puanları incelendiğinde ise anlamlı ilişkilerin olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Elde
edilen bulgular doğrultusunda bazı önerilere yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 2 |