Year 2019, Volume 27, Issue 3, Pages 949 - 958 2019-05-15

Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Açı Kavramına Dair Bilgi-lerinin İncelenmesi
Investigating Prospective Middle School Mathematics Teachers’ Knowledge of Angle

Ali Bozkurt [1] , Yusuf Koç [2] , Ali Kemal Cilavdaroğlu [3]

134 177

Bu çalışmada ortaokul matematik öğretmen adaylarının açı kavramını tanımlama ve şeklini çizmeye dair bilgileri incelenmiştir. Bu amaçla Türkiye’nin güneyindeki bir üniversitenin ilköğretim matematik öğretmenliği bölümü bahar döneminde geometri dersi alan toplam 151 katılımcıdan veri toplanmıştır. Veri toplama sürecinde katılımcılara temel geometrik kavramların tanım ve çizimlerinin istendiği bir bilgi toplama formu uygulanmıştır. Çalışma kapsamında bu formda yer alan açı kavramına dair veriler analiz edilmiştir. Veriler nitel olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre katılımcıların açı çizimlerinde genellikle ölçüye veya iç bölgeye işaret ettikleri, tanımlarının da bu yönde olduğu görülmüştür. Öyle ki katılımcılar tanımlarının büyük çoğunluğunda açıyı ölçü, yer, bölge veya eğim olarak ifade etmişlerdir. Diğer taraftan katılımcıların tanım yaparken kullandıkları matematiksel dilin sıkıntılı olduğu görülmüştür. 

In this study, the researchers investigated prospective middle school mathematics teachers’ knowledge of angle. For this purpose, data was collected from 151 prospective middle school teachers who were enrolled in a geometry course offered in the spring semester in a university located in Southern Turkey. In data collection, the participants were given an instrument in which they were asked to define and draw fundamental geometric shapes. Within the scope of this paper the data involving participants’ definitions and drawings of angle was qualitatively analyzed. The findings indicated that in general the measure and interior region of angle were identified in participants’ drawings and their definitions were in parallel to their drawings. In many of the definitions, they defined angle as the measure, region, area, or slope. Additionally, it was found out that the mathematical language used in the definitions was problematic.

  • Adams, T. L. (2003). Reading mathematics: More than words can say. The Reading Teacher, 56, 786-795. doi: 10.2307/20205297
  • Aiken, L. R. (1972). Language factors in learning mathematics. Review of Educational Research, 42, 359-385. doi: 10.3102/00346543042003359
  • Allendoerfer, C. B. (1965). Angles, arcs, and Archimedes. The Mathematics Teacher, 58(2), 82-88.
  • Arshavsky, N. & Goldenberg, E.P. (2005). Perceptions of a quadrilateral in a dynamic environment. In D. Carraher, R. Nemirovksy, & A. Schliemann (Eds.) Journal for Research in Mathematics Education Monograph XIII: Medium and meaning: Video papers in mathematics education research. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Aslan, D., & Arnas, Y. A. (2007). Three‐to six‐year‐old children’s recognition of geometric shapes. International Journal of Early Years Education, 15(1), 83-104.
  • Aydın, İ., & Peken, M. (2009). Ortaöğretim geometri 1 ders kitabı. Ankara: Farklı Yayınevi.
  • Aydın, E, & Gündoğdu, L. (2016). Ortaokul Matematik 6 Ders kitabı, Ankara: Sevgi Yayınları.
  • Bahar, M., Ozel, M., Prokop, P., & Usak, M. (2008). Science student teachers’ ideas of the heart. Journal of Baltic Science Education, 7, 78-86.
  • Bakeman, R., & Gottman, J. M. (1997) Observing interaction: Introduction to sequential analysis (2nd ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bozkurt, A., & Koç, Y. (2012). Investigating first year elementary mathematics teacher education students’ knowledge of prism. Educa-tional Sciences: Theory & Practice, 12, 2949-2952.
  • Brown, C. A., & Borko, H. (1992). Becoming a mathematics teacher. In D.A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 209–239). New York: Macmillan.
  • Burger, E. B, Chard, D. J, Hall, E. J, Kennedy, P. A., Leinward, S. J., Renfro, F. L., Roby, T. W, Seymour, D. G., & Waits, B. K. (2008). California Geometry. Austin: A Harcourt Education Company
  • Cunningham, F., & A. Roberts. 2010. Reducing the mismatch of geometry concept definitions and concept images held by pre-service teachers. IUMPS The Journal, 1, 1– 17.
  • Çetin, Ö. F., & Dane, A. (2004). Sınıf öğretmenliği 3. sınıf öğrencilerinin geometrik bilgilere erişi düzeyleri üzerine. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12, 427-436.
  • Dane, A., & Başkurt, H. (2011). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin doğru parçası, doğrusallık, ışın ve açı kavramlarını algılama düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 85-104.
  • Driscoll, M. J., DiMatteo, R. W., Nikula, J., & Egan, M. (2007). Fostering geometric thinking: A guide for teachers, grades 5-10. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Dubs, H. H.(1943). Definition and its problems. The Philosophical Review, 52, 566-577.
  • Govender, R., & De Villiers, M. (2003). Constructive evaluation of definitions in a dynamic geometry context. Journal of the Korea Society of Mathematical Education Series D: Research in Mathematical Education, 7, 41-58.
  • Jones, K., Mooney, C., & Harries, T. (2002). Trainee primary teachers' knowledge of geometry for teaching. Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 22(2), 95-100.
  • Herbst, P., Gonzalez, G., & Macke, M. (2005). How can geometry students understand what it means to define in mathematics? The Mathematics Educator, 15, 17-24.
  • Hiebert, J., & Lefevre, P. (1986). Conceptual and procedural knowledge: The case of mathematics. New Jersey: Lawrance Erlbaum.
  • Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers’ mathematical knowledge for teaching on student achieve-ment, American Educational Research Journal, 42, 371-406. doi: 10.3102/00028312042002371
  • Kaptan, S. (1993). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık yayınları.
  • Keiser, J. M. (2004). Struggles with developing the concept of angle: Comparing sixth-grade students' discourse to the history of the angle concept. Mathematical thinking and learning, 6(3), 285-306.
  • Keiser, J. M., Klee, A., & Fitch, K. (2003). An assessment of students' understanding of angle. Mathematics Teaching in the Middle School, 9(2), 116-119.
  • Kieran, C. (1986a). Logo and the notion of angle among fourth and sixth grade children. In L. Burton, & C. Hoyles (Eds.) Proceedings of Psychology in Mathematics Education 10 (s. 99-104). London: City University.
  • MEB (2009). 9. sınıf geometri ders kitabı. Ankara: MEB.
  • Miles, B. M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). London: Sage.
  • Mitchelmore, M. C., & White, P. (2000). Development of angle concepts by progressive abstraction and generalisation. Educational Studies in Mathematics, 41(3), 209-238. doi: 10.1023/A:1003927811079
  • Robson, C. (1993). Real world research. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Strauss, A. L. & Corbin, J. (1990). Basics of a qualitative research: Grounded theory precedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  • Tunç, M. P., & Durmuş, S. (2012). Pre-service elementary school classroom and mathematics teachers’ interpretations about the defini-tion of angle concept. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4, 131-140.
  • Vinner, S. (1991). The role of definitions in the teaching and learning mathematics, In D. O. Tall (Ed.), Advanced mathematical thinking (pp. 65-81). Dordrecht: Kluwer.
  • Wren, L. (1973). Basic mathematical concepts. NY: McGraw Hill, Inc.
  • Yazgan, G., Argün, Z. ve Emre, E. (2009). Teacher sceneries related to “angle concept”: Turkey case. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1, 285-290.
  • Yeşildere, S. (2003). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel alan dilini kullanma yeterlikleri. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24(2), 61-70.
  • Young, J. A., & Bush, G. A. (1971). Geometry for elementary teachers. London: Holden-Day.
  • Zaslavsky, O., & Shir, K. (2005). Students' conceptions of a mathematical definition. Journal for Research in Mathematics Education, 36, 317-346.
  • Zembat, (2013). Matematiksel Analizi ile Ölçme Kavramı ve Uzunluk, Alan ve Hacim Nitelikleri, İçinde Editörler I. O.Zembat, M. F.Özmantar, E.Bingölbali, H.Şandır, A.Delice, Tanımları ve Tarihsel Gelişimleriyle Matematiksel Kavramlar, pp. 519-528, 2013, Ankara: Pegem yayıncılık.
Primary Language tr
Subjects Education, Scientific Disciplines
Published Date Mayıs-2019
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0002-0176-4497
Author: Ali Bozkurt
Institution: GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, GAZİANTEP EĞİTİM FAKÜLTESİ

Orcid: 0000-0002-6346-5505
Author: Yusuf Koç

Author: Ali Kemal Cilavdaroğlu

Dates

Publication Date: May 15, 2019

Bibtex @research article { kefdergi561254, journal = {Kastamonu Eğitim Dergisi}, issn = {}, eissn = {2147-9844}, address = {Kastamonu University}, year = {2019}, volume = {27}, pages = {949 - 958}, doi = {10.24106/kefdergi.807}, title = {Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Açı Kavramına Dair Bilgi-lerinin İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Bozkurt, Ali and Koç, Yusuf and Cilavdaroğlu, Ali Kemal} }
APA Bozkurt, A , Koç, Y , Cilavdaroğlu, A . (2019). Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Açı Kavramına Dair Bilgi-lerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (3), 949-958. DOI: 10.24106/kefdergi.807
MLA Bozkurt, A , Koç, Y , Cilavdaroğlu, A . "Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Açı Kavramına Dair Bilgi-lerinin İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 27 (2019): 949-958 <http://dergipark.org.tr/kefdergi/issue/45133/561254>
Chicago Bozkurt, A , Koç, Y , Cilavdaroğlu, A . "Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Açı Kavramına Dair Bilgi-lerinin İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 27 (2019): 949-958
RIS TY - JOUR T1 - Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Açı Kavramına Dair Bilgi-lerinin İncelenmesi AU - Ali Bozkurt , Yusuf Koç , Ali Kemal Cilavdaroğlu Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.24106/kefdergi.807 DO - 10.24106/kefdergi.807 T2 - Kastamonu Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 949 EP - 958 VL - 27 IS - 3 SN - -2147-9844 M3 - doi: 10.24106/kefdergi.807 UR - https://doi.org/10.24106/kefdergi.807 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Kastamonu Education Journal Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Açı Kavramına Dair Bilgi-lerinin İncelenmesi %A Ali Bozkurt , Yusuf Koç , Ali Kemal Cilavdaroğlu %T Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Açı Kavramına Dair Bilgi-lerinin İncelenmesi %D 2019 %J Kastamonu Eğitim Dergisi %P -2147-9844 %V 27 %N 3 %R doi: 10.24106/kefdergi.807 %U 10.24106/kefdergi.807
ISNAD Bozkurt, Ali , Koç, Yusuf , Cilavdaroğlu, Ali Kemal . "Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Açı Kavramına Dair Bilgi-lerinin İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 27 / 3 (May 2019): 949-958. https://doi.org/10.24106/kefdergi.807
AMA Bozkurt A , Koç Y , Cilavdaroğlu A . Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Açı Kavramına Dair Bilgi-lerinin İncelenmesi. Kastamonu Education Journal. 2019; 27(3): 949-958.
Vancouver Bozkurt A , Koç Y , Cilavdaroğlu A . Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Açı Kavramına Dair Bilgi-lerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2019; 27(3): 958-949.