Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Perfüzyonist Eğitimi

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 2, 91 - 95, 15.08.2019

Öz











Giriş: Perfüzyonist
eğitimi 2000’li yılların başına kadar Türkiye’de usta-çırak ilişkisi ile
yürütülmekte iken, günümüzde yüksekokul seviyesinde eğitim programları
geliştirilmiştir. Bu çalışmada ülkemizdeki güncel perfüzyon eğitim programları
ve perfüzyonist mesleğinin geleceği tartışılmıştır.



 



Hastalar ve Yöntem:
Çalışmada 2018 ÖSYS yükseköğretim programları ve kontenjanlarında yer alan
yerleştirme kılavuzu temel alınarak perfüzyonist ve/veya perfüzyon teknikleri
kontenjanları ve eğitim programları irdelenmiştir.



 



Bulgular: Türkiye’de
perfüzyonist eğitimini ön lisans düzeyinde veren altı devlet üniversitesi ve 12
vakıf üniversitesi bulunmaktadır. Ayrıca beş vakıf üniversitesinde ikinci
öğretim düzeyinde de ön lisans eğitimi verilmektedir. 2018 ÖSYS tercih
kılavuzda yer alan kontenjan sayıları devlet üniversitelerinde 215 iken, vakıf
üniversitelerinde birinci ve ikinci öğretim dahil 520’dir. Lisans eğitimi veren
bir devlet ve üç vakıf üniversitesi bulunmaktadır ve bu üniversitelerin
perfüzyon lisans programları için toplam kontenjan sayısı 150’dir.



 



Sonuç:
Üniversitelerdeki perfüzyonist kontenjan sayıları yakın gelecekte istihdam
sıkıntısı oluşturacak oranda fazladır. Türkiye’de perfüzyonist mesleğinin
geleceği hakkında toplantılar düzenleyerek eğitim veren kamu ve vakıf üniversitelerinde
ihtiyaca göre kontenjan düzenlenmesi ve öğrencilerin eğitiminin kalp
cerrahisinin geleceğine yönelik planlanması perfüzyon eğitimi alan personeli
daha değerli kılacaktır.



Kaynakça

  • 1. Ündar A, Çiçek AE, Akçevin A, Sarıoğlu T. Türkiye’de açık kalp cerrahisinde perfüzyon ve perfüzyonistlerin eğitimi. Turk Gogus Kalp Dama 2005;13:123-6.
  • 2. http://www.perfusion.com/perfusion/education.asp. (Erişim tarihi: 16.07.2018)
  • 3. Riley JB, Austin JW, Holt DW, Searles BE, Darling EM. Internet-based virtual classroom and educational management software enhance students’ didactic and clinical experiences in perfusion education programs. J Extra Corpor Technol 2004;36:235-9.
  • 4. http://www.innerbody.com/careers-in-health/how-to-become-a-perfusionist.html. (Erişim tarihi: 17.07.2018)
  • 5. http://www.abcp.org/certification.htm. (Erişim tarihi: 18.07.2018)
  • 6. http://www.ebcp.org/doc/5979. (Erişim tarihi: 18.07.2018)
  • 7. http://www.ebcp.org/doc/9033. (Erişim tarihi: 18.07.2018)
  • 8. https://www.osym.gov.tr/TR,15240/2018-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html (Erişim tarihi: 17.01.2019)

Education of Perfusionists in Turkey

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 2, 91 - 95, 15.08.2019

Öz











Introduction: Until
the beginning of the 2000s, in Turkey, perfusionists were educated through a
masterapprentice relationship. Recently, college-level training programs have
been developed. In this study, the current perfusion education programs
available in our country and the future of perfusionists are discussed.



 



Patients and Methods:
Based on the placement guide of the 2018 Student Selection Placement
Examination, higher education programs, quotas for perfusionists and/or
perfusion techniques, and training programs were examined in this study.



 



Results: In Turkey,
six government universities and 12 private universities offer college programs.
In addition, 5 private universities provide a secondary education program.
While the quota mentioned in the 2018 ÖSYS preference guide is 215 for state
universities, 520 are included for private universities including primary and
secondary education. Further, one government university and three private
universities provide undergraduate education, and the total quota for
undergraduate perfusionist programs at these universities is 150.



 



Conclusion: The total
quota for perfusionists at universities is extremely high to create employment
constraints in the near future. Arranging conferences according to the needs of
perfusionists and planning education programs concerning the future of cardiac
surgery will ensure more informed perfusionists.



Kaynakça

  • 1. Ündar A, Çiçek AE, Akçevin A, Sarıoğlu T. Türkiye’de açık kalp cerrahisinde perfüzyon ve perfüzyonistlerin eğitimi. Turk Gogus Kalp Dama 2005;13:123-6.
  • 2. http://www.perfusion.com/perfusion/education.asp. (Erişim tarihi: 16.07.2018)
  • 3. Riley JB, Austin JW, Holt DW, Searles BE, Darling EM. Internet-based virtual classroom and educational management software enhance students’ didactic and clinical experiences in perfusion education programs. J Extra Corpor Technol 2004;36:235-9.
  • 4. http://www.innerbody.com/careers-in-health/how-to-become-a-perfusionist.html. (Erişim tarihi: 17.07.2018)
  • 5. http://www.abcp.org/certification.htm. (Erişim tarihi: 18.07.2018)
  • 6. http://www.ebcp.org/doc/5979. (Erişim tarihi: 18.07.2018)
  • 7. http://www.ebcp.org/doc/9033. (Erişim tarihi: 18.07.2018)
  • 8. https://www.osym.gov.tr/TR,15240/2018-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html (Erişim tarihi: 17.01.2019)
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Orijinal Araştırmalar
Yazarlar

Erhan Kaya Bu kişi benim 0000-0002-3072-7070

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Kaya E. Türkiye’de Perfüzyonist Eğitimi. Koşuyolu Heart Journal. 2019;22(2):91-5.