Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf İçi Kültürel Çeşitlilik İçin Öğretmen Yeterlilik Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 14, 208 - 223, 19.12.2017
https://doi.org/10.31834/kilissbd.341633

Öz



Bu çalışmanın amacı, Kitsantas (2012)
tarafından geliştirilen “Teacher Efficacy Scale for Classroom Diversity
(TESCD)- Sınıf İçi Kültürel Çeşitlilik İçin Öğretmen Yeterlilik Ölçeği” isimli
ölçeğin Türkçeye uyarlanmasını sağlamaktır. Özgün ölçek İngilizce olup, tek
faktörlü ve 10 maddeden oluşmaktadır. Özgün ölçeğin oluşturulmasında 417
öğretmen adayından toplanan veriler ile faktör analizi yapılmıştır. Ayrıca
ölçeğin yapısını desteklemek için kuramsal olarak benzer yapıyı ölçtüğü
düşünülen ölçekler ile ilişkisine bakılmıştır. Ölçeğin uyarlanması üç aşamada gerçekleştirilmiştir.
İlk aşamada uzman çevirmenler ölçeği Türkçeye çevirmiştir. Türkçeye çevrilen
ölçeğin dil, kültür ve içerik uyumunun sağlanması için uzman görüşlerine
başvurulmuş ve gerekli değişiklikler yapılmıştır. Anlam kaymalarını gidermek
için ölçek yeniden İngilizceye çevrilmiştir. Anlam kaymaları giderildikten
sonra ölçek tekrar Türkçeye çevrilmiştir. İkinci ve üçüncü aşamada ölçeğin yapı
geçerliliğini ortaya koyabilmek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizleri yapılmış, güvenirliliği belirlemek için Cronbach Alfa katsayısı
hesaplanmıştır. Bu aşamalarda 305 öğretmen adayından ayrı ayrı toplanan veriler
kullanılmıştır. Uyarlama sonucunda elde edilen “Sınıf İçi Kültürel Çeşitlilik
İçin Öğretmen Yeterlilik Ölçeği” özgün ölçekte olduğu gibi tek faktörlü ve 10
maddeden oluşmaktadır. Ölçek geçerli ve güvenilir olarak dilimize ve
kültürümüze kazandırılmıştır. Sınıf İçi Kültürel Çeşitlilik İçin Öğretmen
Yeterlilik Ölçeğinin ülkemizde yapılacak çalışmalarda kullanılabilecek
yeterlilikte, geçerli ve güvenilir olduğu belirlenmiştir.




Kaynakça

  • Referans1 Kitsantas, A. (2012). Teacher efficacy scale for classroom diversity (TESCD): A validation study. Profesorado Journal of Curriculum and Teacher Education, 16(1), 35-45.
  • Referans2 Ogbu, J. U. (1992). Understanding cultural diversity and learning. Educational Researcher, 21(8), 5-14.
  • Referans3 Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 14, 208 - 223, 19.12.2017
https://doi.org/10.31834/kilissbd.341633

Öz

Kaynakça

  • Referans1 Kitsantas, A. (2012). Teacher efficacy scale for classroom diversity (TESCD): A validation study. Profesorado Journal of Curriculum and Teacher Education, 16(1), 35-45.
  • Referans2 Ogbu, J. U. (1992). Understanding cultural diversity and learning. Educational Researcher, 21(8), 5-14.
  • Referans3 Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Eğitim
Yazarlar

Zeynel Amaç 0000-0003-1387-5773

Durmuş Burak

Sadık Duran 0000-0003-4436-6410

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2017
Kabul Tarihi 19 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Amaç, Z., Burak, D., & Duran, S. (2017). Sınıf İçi Kültürel Çeşitlilik İçin Öğretmen Yeterlilik Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 208-223. https://doi.org/10.31834/kilissbd.341633