Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HAYÂLÎ BEY’İN SEYR Ü SÜLÛKU ÇAĞRIŞTIRAN BİR GAZELİ

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 24 - 37, 01.03.2017

Öz

Nefisin terbiye
edilmesi tasavvufî düşünce içerisinde olmazsa olmaz bir kavram olarak göze
çarpmaktadır. Nefis terbiyesi, aynı zamanda sâlikin Allah’a ulaşma aşamasındaki
en büyük imtihanlardan birisidir. Allah’a ulaşarak kendini O’nun varlığında yok
etmek anlamına gelen fenâ fillah aşamasına gelebilmek de nefisin terbiye
edilmesiyle mümkündür. Seyr ü sülûk olarak da tanımlanan bu nefis terbiyesi
sadece felsefî olarak değil aynı zamanda bu yola kendini vermiş insanların
hayatlarını da doğrudan etkilemesi sebebiyle önemlidir. Seyr ü sülûk sadece bir
tanımdan ibaret değildir, bu kavram aynı zamanda manevî bir eğitim biçimidir.
Çünkü dervişin, hayatı boyunca yapacağı iş, ibadet, zikir, insanlar arası
ilişkiler vb. bu kavram etrafında şekillenmektedir. Hazırlanan çalışmaya konu
olan Hayâlî Bey’e ait gazel, içerisinde bulunan fakr, fenâ, riyazet ve terk
gibi kavramlar sebebiyle nefis terbiyesi ve dolayısıyla seyr ü sülûk konusunda
zengin çağrışımlar barındırmaktadır. Çalışmanın amacı nefis terbiyesi/seyr ü
sülûk konusu etrafında gazelde yer alan fenâ, riyâzet, çile gibi kavramlara ve
onların tasavvufî ıstılah içindeki yerine dikkat çekerek gazeli açıklamaya
çalışmaktır.



 

Kaynakça

  • Ateş, Zeynep Şenda (2007). Osman Hulusi Ateş ve Seyr u Sülûk Metodu. Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cebecioğlu, Ethem (2009). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, İstanbul: Ağaç Yayınları.
  • Ceyhan, Semih (2011). “Osmanlı Tâcnâme Literatürüne Göre Derviş Tacı ve Abdullah Salâhaddîn-i Uşşâkî’nin Cevâhir-i Tâc-ı Hilâfet Risâlesi”, İslâm Araştırmaları Dergisi, S.25 s. 113-172.
  • Dağlar, Abdülkadir (2007). “Âyîneye Düşen Sır: “Nihânuz” Gazelini Şerh ve Tahlil Denemesi”, Turkish Studies, Vol. 2/4 Fall, 2007, s. 308-320.
  • Demirdaş, Öncel (2011). “Riyazet Eğitimi İle Gerçekleşen Manevî Olgunluk”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, C. 11, S. 1, s. 79-90.
  • Demirel, Şener (2003). “16. Yüzyıl Divan Şairlerinden Hayreti’nin Devriyye Benzeri Bir Gazeli’nin Açıklaması” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi C. 13, S.1, s. 89- 100.
  • Eraslan, Kemal (1976). Yesevî’nin Fakr-nâme’si, İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, s.45-134.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki (1963). Alevi-Bektaşi Nefesleri, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki (1977). Tasavvuf'tan Dilimize Geçen Deyimler ve Atasözleri,
Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 24 - 37, 01.03.2017

Öz

Kaynakça

  • Ateş, Zeynep Şenda (2007). Osman Hulusi Ateş ve Seyr u Sülûk Metodu. Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cebecioğlu, Ethem (2009). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, İstanbul: Ağaç Yayınları.
  • Ceyhan, Semih (2011). “Osmanlı Tâcnâme Literatürüne Göre Derviş Tacı ve Abdullah Salâhaddîn-i Uşşâkî’nin Cevâhir-i Tâc-ı Hilâfet Risâlesi”, İslâm Araştırmaları Dergisi, S.25 s. 113-172.
  • Dağlar, Abdülkadir (2007). “Âyîneye Düşen Sır: “Nihânuz” Gazelini Şerh ve Tahlil Denemesi”, Turkish Studies, Vol. 2/4 Fall, 2007, s. 308-320.
  • Demirdaş, Öncel (2011). “Riyazet Eğitimi İle Gerçekleşen Manevî Olgunluk”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, C. 11, S. 1, s. 79-90.
  • Demirel, Şener (2003). “16. Yüzyıl Divan Şairlerinden Hayreti’nin Devriyye Benzeri Bir Gazeli’nin Açıklaması” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi C. 13, S.1, s. 89- 100.
  • Eraslan, Kemal (1976). Yesevî’nin Fakr-nâme’si, İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, s.45-134.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki (1963). Alevi-Bektaşi Nefesleri, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki (1977). Tasavvuf'tan Dilimize Geçen Deyimler ve Atasözleri,
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Savaşkan Cem Bahadır

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2017
Gönderilme Tarihi 6 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bahadır, S. C. (2017). HAYÂLÎ BEY’İN SEYR Ü SÜLÛKU ÇAĞRIŞTIRAN BİR GAZELİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, 3(1), 24-37.
AMA Bahadır SC. HAYÂLÎ BEY’İN SEYR Ü SÜLÛKU ÇAĞRIŞTIRAN BİR GAZELİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. Mart 2017;3(1):24-37.
Chicago Bahadır, Savaşkan Cem. “HAYÂLÎ BEY’İN SEYR Ü SÜLÛKU ÇAĞRIŞTIRAN BİR GAZELİ”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 3, sy. 1 (Mart 2017): 24-37.
EndNote Bahadır SC (01 Mart 2017) HAYÂLÎ BEY’İN SEYR Ü SÜLÛKU ÇAĞRIŞTIRAN BİR GAZELİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 3 1 24–37.
IEEE S. C. Bahadır, “HAYÂLÎ BEY’İN SEYR Ü SÜLÛKU ÇAĞRIŞTIRAN BİR GAZELİ”, Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, c. 3, sy. 1, ss. 24–37, 2017.
ISNAD Bahadır, Savaşkan Cem. “HAYÂLÎ BEY’İN SEYR Ü SÜLÛKU ÇAĞRIŞTIRAN BİR GAZELİ”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 3/1 (Mart 2017), 24-37.
JAMA Bahadır SC. HAYÂLÎ BEY’İN SEYR Ü SÜLÛKU ÇAĞRIŞTIRAN BİR GAZELİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. 2017;3:24–37.
MLA Bahadır, Savaşkan Cem. “HAYÂLÎ BEY’İN SEYR Ü SÜLÛKU ÇAĞRIŞTIRAN BİR GAZELİ”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, c. 3, sy. 1, 2017, ss. 24-37.
Vancouver Bahadır SC. HAYÂLÎ BEY’İN SEYR Ü SÜLÛKU ÇAĞRIŞTIRAN BİR GAZELİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. 2017;3(1):24-37.
Makaleler sisteme yüklenmeden önce intihal yazılımı aracılığıyla taranıp intihal raporu ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Rapordaki benzerlik indeksinin %20'nin altında olması gerekmektedir.

İlgi, katkı ve desteğiniz için teşekkür eder, iyi çalışmalar dileriz.