Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Firat Üniversitesi Çalişanlarinin Süt ve Süt Ürünleri Satin Alma Tercihleri

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 125 - 129, 30.12.2018
https://doi.org/10.24880/maeuvfd.458425

Öz

Bu çalışmada Fırat Üniversitesi çalışanlarının
süt ve süt ürünleri tüketim yapısının ve bu ürünleri satın almada tercihlerinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma materyalini 2015-2016 eğitim-öğretim
yılında Fırat Üniversitesi’nde görev yapan ve araştırmaya katılmayı kabul eden
128 akademik ve personelle yüz yüze yapılan anket uygulamasından elde edilen
veriler oluşturmuştur. Gruplar arasında yapılan istatistiksel
karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi ve gruplar arası farkın önem
kontrolünde post hoc test olarak Scheffe testinden yararlanılmıştır. Çalışmaya
katılanların %56.25’i haftada bir kez süt ve süt ürünleri satın aldığı, %60.94’ü
sütü üreticiden satın aldığı tespit edilmiştir. Süt ve süt ürünlerini satın
almada; güvenirlik, katkısız olması, ambalaj ve üretim yerinin bilinmesi
kriterleri ile eğitim düzeyi arasında ve süt ve süt ürünleri satın almada göz
önünde bulundurulan tüm kriterler ile aylık gelir düzeyi arasında istatistiksel
farklılık olduğu belirlenmiştir (P<0.05). Sonuç olarak katılımcıların işlenmiş
ambalajlı markalı süt ve süt ürünlerini, günlük açık süt ve süt ürünlerine göre
daha cazip bulduğu diğer taraftan süt ve süt ürünleri tüketim tercihlerinde
üniversite çalışanlarında eğitim ve gelir düzeyinin etkili olduğu tespit
edilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Akbay C, Tiryaki GY. Tüketicilerin ambalajlı ve açık süt tüketim alışkanlıklarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Kahramanmaraş örneği. KSÜ Fen ve Mühendislik Dergisi. 2007; 10: 89-96.2. Çetinkaya A. Kafkas Üniversitesi öğrencilerinin içme sütü ve süt ürünlerini tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi. 2010; 5: 73-84.3. Erdal G, Tokgöz K. Tüketicilerin ambalajlı ve açık süt tüketim tercihlerini etkileyen faktörler: Erzincan İli örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 2011; 13: 111-115.4. FAO. Faostat Country Indicators, Turkey. Food and Agriculture Organization of the United Nations. http://www.fao.org/faostat/en/#country/223 (Erişim 25.03.2018).5. Gök B, Salkın M, Kenanoğlu Bektaş M, Kınıklı F. Tüketicilerin süt ve süt ürünleri satın alma tercihinde ambalajın etkisi: İzmir ili örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi. 2017; 23: 241-253.6. Gündüz O, Kılıç O, Emir M, Aydın G. Süt ve süt ürünleri tüketiminde tüketici tercihlerini etkileyen faktörler: Samsun ili örneği. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi. 2013; 8: 36-43.7. Gürer B. Türkiye’de hayvansal ürünlerde gıda güvencesinin analizi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2013.8. IBM Corp. Released, 2012. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 21.0. Armonk, New York, ABD.9. Karakaya E. İstanbul ilinde tüketicilerin süt ve süt ürünleri tüketim alışkanlıkları. Yüksek Lisan Tezi, KSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş, 2011.10. Onurlubaş E, Çakırlar H. Tüketicilerin süt ve süt ürünleri tüketimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016; 7: 217-242.11. Sarıözkan S, Cevger Y, Demir P, Aral Y. Erciyes Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğrencilerinin hayvansal ürün tüketim yapısı ve alışkanlıklar. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2007; 16: 171-179.12. Tahtalı FA, Yıldırım İ, Çiftçi K, Ceylan, M. Elazığ ili kentsel alanda tüketicilerin süt ve süt ürünleri satın alma davranışları. In: 8. Türkiye Tarım Ekonomisi Kongresi, Bursa, Türkiye, 112-120, 2008.13. Tavşancıl E. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel Kitabevi, Ankara, pp. 138-156, 2010.

Milk and Dairy Products Buying Preference of Firat University Employees

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 125 - 129, 30.12.2018
https://doi.org/10.24880/maeuvfd.458425

Öz

In this study, it was aimed to
determine consumption structure of dairy and dairy products of Fırat University
employees and their preferences in purchasing these products. The study
material consisted of face-to-face questionnaires with 128 academic and staff
members working at Fırat University in 2015-2016 academic year and agreeing to
participate in the research. Statistical comparisons between the groups used
one-way ANOVA and the Scheffe test was used as post hoc test to control the
importance of intergroup differences. It was found that 56.25% of the
participants purchased milk and dairy products once a week, while 60.94%
purchased milk from the milk producers. In the purchase of milk and dairy
products; (P <0.05) between the criterion of reliability, the lack of
contribution, the criteria of packaging and production location, the level of
education, and all the criteria considered for milk and dairy products purchase
and the monthly income level. As a result, it has been determined that the
education and income levels of the university employees are influential on
consumption preferences of milk and dairy products on the other hand, where
participants consider processed packaged branded milk and milk products more
attractive than milk and milk products without daily packaging.

Kaynakça

  • 1. Akbay C, Tiryaki GY. Tüketicilerin ambalajlı ve açık süt tüketim alışkanlıklarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Kahramanmaraş örneği. KSÜ Fen ve Mühendislik Dergisi. 2007; 10: 89-96.2. Çetinkaya A. Kafkas Üniversitesi öğrencilerinin içme sütü ve süt ürünlerini tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi. 2010; 5: 73-84.3. Erdal G, Tokgöz K. Tüketicilerin ambalajlı ve açık süt tüketim tercihlerini etkileyen faktörler: Erzincan İli örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 2011; 13: 111-115.4. FAO. Faostat Country Indicators, Turkey. Food and Agriculture Organization of the United Nations. http://www.fao.org/faostat/en/#country/223 (Erişim 25.03.2018).5. Gök B, Salkın M, Kenanoğlu Bektaş M, Kınıklı F. Tüketicilerin süt ve süt ürünleri satın alma tercihinde ambalajın etkisi: İzmir ili örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi. 2017; 23: 241-253.6. Gündüz O, Kılıç O, Emir M, Aydın G. Süt ve süt ürünleri tüketiminde tüketici tercihlerini etkileyen faktörler: Samsun ili örneği. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi. 2013; 8: 36-43.7. Gürer B. Türkiye’de hayvansal ürünlerde gıda güvencesinin analizi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2013.8. IBM Corp. Released, 2012. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 21.0. Armonk, New York, ABD.9. Karakaya E. İstanbul ilinde tüketicilerin süt ve süt ürünleri tüketim alışkanlıkları. Yüksek Lisan Tezi, KSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş, 2011.10. Onurlubaş E, Çakırlar H. Tüketicilerin süt ve süt ürünleri tüketimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016; 7: 217-242.11. Sarıözkan S, Cevger Y, Demir P, Aral Y. Erciyes Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğrencilerinin hayvansal ürün tüketim yapısı ve alışkanlıklar. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2007; 16: 171-179.12. Tahtalı FA, Yıldırım İ, Çiftçi K, Ceylan, M. Elazığ ili kentsel alanda tüketicilerin süt ve süt ürünleri satın alma davranışları. In: 8. Türkiye Tarım Ekonomisi Kongresi, Bursa, Türkiye, 112-120, 2008.13. Tavşancıl E. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel Kitabevi, Ankara, pp. 138-156, 2010.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emin Ertan Gökhan

Mehmet Saltuk Arıkan

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 9 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gökhan, E. E., & Arıkan, M. S. (2018). Firat Üniversitesi Çalişanlarinin Süt ve Süt Ürünleri Satin Alma Tercihleri. Veterinary Journal of Mehmet Akif Ersoy University, 3(2), 125-129. https://doi.org/10.24880/maeuvfd.458425