Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Development Agencies in Turkey: MARKA Case Study

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 19, 01.07.2019

Öz

The
effects of the Industrial Revolution, along with the policies of globalization,
have caused great differences in the diversity and structure of economic
characters. Countries have to draw the attention of investors and investors
with different economic policies in which they can create competitive power
within the changing new world order. While the development strategies in the
globalized world order have been determined, the central development policies
of the past have lost their importance and replaced with regional based
development policies. New economic actors are needed for the idea of
implementing regional development policies. The economic actors involved are
regional structures and even the Regional Agencies (RA). The main
responsibilities of the agencies are guiding regional development and bringing
vitality to the regional economy. The aim of this study was briefed on the
progress of development agencies in Turkey, it is one of 26 development
agencies to promote the MARKA and to examine the effects of development. In the
study, firstly, brief information about the development agency applications in
the world will be given. Afterwards, the support activities of MARKA, which
includes Bolu, Düzce, Sakarya, Kocaeli and Yalova provinces, between the years
2010-2017 in the TR42 region will be analyzed by using descriptive analysis
methods.

Kaynakça

  • Referans1 Arıkan, E. (2004). Bütünleşen Avrupa'da Yerel Yönetimler. İstanbul: TÜSİAD Yayınları.
  • Referans2 Arslan, K. (2005). Bölgesel Kalkınma Farklılıklarının Giderilmesinde Etkin Bir Araç: Bölgesel Planlama ve Bölgesel Kalkınma Ajansları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 276.
  • Referans3 Berber, M. (2004). İktisadi Büyüme ve Kalkınma. Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Referans4 Can, E., & Ersin, S. (2007). Kalkınma Ajanslarına Genel Bir Bakış. Türk İdare Dergisi , 130.Referans5
  • Referans5 Dawskin, C. J. (2003). Regional Development Theory: Concetual Fondation, Classic Works and Recent Development. Journal of Planing Literature 18 , 2.
  • Referans6 Erkal, M. (1982). 101 Soru - 101 Cevap / Bölge Açısından Az Gelişmişlik. İstanbul: Boğaziçi Yayınevi.
  • Referans7 Ildırar, M. (2004). Bölgesel Gelişme ve Kalkınma Stratejileri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Referans8 Karaarslan, G. (2008). Avrupa Birliği ve Türkiye'de Bölgesel Politikalar ve Kalkınma Ajansları. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara:Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Referans9 Keskin, H. (2010). Bölgesel Politika Ekseninde Yaşanan Dönüşüm: Türkiye'de Kalkınma Planlarında Bölgesel Politikaların Değişimi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (21), 271-293.
  • Referans10 Maç, N. (2006). Bölgesel Kalkınma Ajansları ve Türkiye. Konya: Konya Ticaret Odası Etüd Araştırma Servisi Araştırma Raporu.
  • Referans11 MARKA. (2012). Stratejik Plan. Kocaeli: Doğu Marmara Kalkınma Ajansı.
  • Referans12 MARKA. (2015). Stratejik Plan. Kocaeli: Doğu Marmara Kalkınma Ajansı.
  • Referans13 MARKA. (2019). Proje Veri Tabanı 2010-2019. Kocaeli: Doğu Marmara Kalkınma Ajansı.
  • Referans14 Namal, M. K. (2016). Türkiye'de Kalkınma Ajanslarının İstihdam Sağlama Açısından Analizi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi) . Sakarya: Sakaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Referans15 Ortadağ, Y. (2010). Avrupa Birliği Bölgesel Politikası. (Yayımlanmış Doktora Lisans Tezi). Tekirdağ: Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans16 Taş, B. (2006). AB Uyum Sürecinde Türkiye İçin Yeni Bir Bölge Kavramı: İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması (İBBS). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 8, 187-188.

Türkiye’de Kalkınma Ajansları: MARKA Örneği İncelemesi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 19, 01.07.2019

Öz

Sanayi Devrimi’nin etkileri, küreselleşme
politikalarıyla birlikte iktisadi karakterlerin çeşitliliğinde ve yapısında
büyük farklılıklar meydana getirmiştir. Ülkeler değişen yenidünya düzeni
içerisinde rekabet gücü oluşturabilecekleri farklı ekonomi politikalarıyla,
yatırımların ve yatırımcıların dikkatlerini üzerlerine çekmek zorundadır. Globalleşen
dünya düzeninde kalkınma stratejileri belirlenirken geçmişte kalan merkezi
kalkınma politikaları önemini yitirmiş ve yerini bölgesel temelli kalkınma politikalarına
bırakmıştır. Bölge esaslı kalkınma politikaları uygulama düşüncesi için yeni
ekonomik aktörlere ihtiyaç vardır. Söz konusu olan ekonomik aktörleri bölgesel
yapılanmalar ve hatta bölgesel yapılanma içerisinde Kalkınma Ajansları (KA)
oluşturmaktadır. Ajansların temel sorumlulukları, bölgesel kalkınmada yol
gösterici olma ve bölge ekonomisine canlılık katmalarıdır. Bu çalışmanın amacı,
Türkiye’deki kalkınma ajanslarının gelişimi hakkında bilgi vererek, 26 kalkınma
ajansından biri olan MARKA’yı tanıtmak ve bölge kalkınmasına olan etkilerini
incelemektir. Çalışmada öncelikle Dünya’daki kalkınma ajansı uygulamaları ile
ilgili kısa bilgiler verilecektir. Daha sonra Bolu, Düzce, Sakarya, Kocaeli ve
Yalova illerini kapsayan MARKA’nın, TR42 bölgesinde 2010-2017 yılları arasında
yapmış olduğu destekleme faaliyetleri betimsel analiz yöntemleri kullanılarak
incelenecektir.

Kaynakça

  • Referans1 Arıkan, E. (2004). Bütünleşen Avrupa'da Yerel Yönetimler. İstanbul: TÜSİAD Yayınları.
  • Referans2 Arslan, K. (2005). Bölgesel Kalkınma Farklılıklarının Giderilmesinde Etkin Bir Araç: Bölgesel Planlama ve Bölgesel Kalkınma Ajansları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 276.
  • Referans3 Berber, M. (2004). İktisadi Büyüme ve Kalkınma. Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Referans4 Can, E., & Ersin, S. (2007). Kalkınma Ajanslarına Genel Bir Bakış. Türk İdare Dergisi , 130.Referans5
  • Referans5 Dawskin, C. J. (2003). Regional Development Theory: Concetual Fondation, Classic Works and Recent Development. Journal of Planing Literature 18 , 2.
  • Referans6 Erkal, M. (1982). 101 Soru - 101 Cevap / Bölge Açısından Az Gelişmişlik. İstanbul: Boğaziçi Yayınevi.
  • Referans7 Ildırar, M. (2004). Bölgesel Gelişme ve Kalkınma Stratejileri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Referans8 Karaarslan, G. (2008). Avrupa Birliği ve Türkiye'de Bölgesel Politikalar ve Kalkınma Ajansları. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara:Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Referans9 Keskin, H. (2010). Bölgesel Politika Ekseninde Yaşanan Dönüşüm: Türkiye'de Kalkınma Planlarında Bölgesel Politikaların Değişimi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (21), 271-293.
  • Referans10 Maç, N. (2006). Bölgesel Kalkınma Ajansları ve Türkiye. Konya: Konya Ticaret Odası Etüd Araştırma Servisi Araştırma Raporu.
  • Referans11 MARKA. (2012). Stratejik Plan. Kocaeli: Doğu Marmara Kalkınma Ajansı.
  • Referans12 MARKA. (2015). Stratejik Plan. Kocaeli: Doğu Marmara Kalkınma Ajansı.
  • Referans13 MARKA. (2019). Proje Veri Tabanı 2010-2019. Kocaeli: Doğu Marmara Kalkınma Ajansı.
  • Referans14 Namal, M. K. (2016). Türkiye'de Kalkınma Ajanslarının İstihdam Sağlama Açısından Analizi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi) . Sakarya: Sakaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Referans15 Ortadağ, Y. (2010). Avrupa Birliği Bölgesel Politikası. (Yayımlanmış Doktora Lisans Tezi). Tekirdağ: Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans16 Taş, B. (2006). AB Uyum Sürecinde Türkiye İçin Yeni Bir Bölge Kavramı: İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması (İBBS). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 8, 187-188.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahadır Han Elseven 0000-0003-4187-791X

Çetin Yoldaş 0000-0002-5174-5091

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Elseven, B. H., & Yoldaş, Ç. (2019). Türkiye’de Kalkınma Ajansları: MARKA Örneği İncelemesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 1-19.
AMA Elseven BH, Yoldaş Ç. Türkiye’de Kalkınma Ajansları: MARKA Örneği İncelemesi. MM-USOBEBİD. Temmuz 2019;2(1):1-19.
Chicago Elseven, Bahadır Han, ve Çetin Yoldaş. “Türkiye’de Kalkınma Ajansları: MARKA Örneği İncelemesi”. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi 2, sy. 1 (Temmuz 2019): 1-19.
EndNote Elseven BH, Yoldaş Ç (01 Temmuz 2019) Türkiye’de Kalkınma Ajansları: MARKA Örneği İncelemesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 2 1 1–19.
IEEE B. H. Elseven ve Ç. Yoldaş, “Türkiye’de Kalkınma Ajansları: MARKA Örneği İncelemesi”, MM-USOBEBİD, c. 2, sy. 1, ss. 1–19, 2019.
ISNAD Elseven, Bahadır Han - Yoldaş, Çetin. “Türkiye’de Kalkınma Ajansları: MARKA Örneği İncelemesi”. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 2/1 (Temmuz 2019), 1-19.
JAMA Elseven BH, Yoldaş Ç. Türkiye’de Kalkınma Ajansları: MARKA Örneği İncelemesi. MM-USOBEBİD. 2019;2:1–19.
MLA Elseven, Bahadır Han ve Çetin Yoldaş. “Türkiye’de Kalkınma Ajansları: MARKA Örneği İncelemesi”. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, c. 2, sy. 1, 2019, ss. 1-19.
Vancouver Elseven BH, Yoldaş Ç. Türkiye’de Kalkınma Ajansları: MARKA Örneği İncelemesi. MM-USOBEBİD. 2019;2(1):1-19.

  2862315149  15151 1515028624